جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 12 مهر 1393     
خبر وزیر از نظارت فعال بر جامعه پزشکی

تسنیم: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی شامگاه جمعه در نشست هیئت رئیسه، شورای دانشگاه علوم پزشکی و اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان، با بیان اینکه از مهم‌ترین اولویت‌های دولت یازدهم توجه به مشکلات مردم در حوزه سلامت است، اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس به‌تدریج در پی دستیابی به قله‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را برای رسیدگی به وضعیت بیماران و دردمندان نشان دادند و باید طبق نظر معظم‌له به‌سمتی پیش برویم که مردم غیر از رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند.

وی با اشاره به توفیقات خوب طرح تحول سلامت، افزود: خوشبختانه در حوزه درمان و بهداشت کارهای باارزشی در حال انجام است، به‌شکلی که امروز به‌خلاف گذشته کمتر شهری زیر 20 هزار نفر جمعیت در کشور وجود دارد که در آن پزشک و بهورز وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه به‌تدریج تا پایان سال علاوه بر مکمل‌ها که سال‌ها در مناطق روستایی وجود نداشتند، بیش از 350 قلم انواع دارو در این مناطق در دسترس مردم قرار می‌گیرد، گفت: در شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت نیز پزشکان متخصص مستقر می‌شوند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان "اولویت ما پیشگیری و حوزه بهداشت است" افزود: بخش عمده حوزه بهداشت، فرهنگ است و همان قدر کار در حوزه فرهنگ سخت است که در حوزه بهداشت سخت است.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم طرح تحول سلامت یکی از سخت‌ترین مراحل کاری وزارت بهداشت است، تصریح کرد: این مرحله علاوه بر ایجاد عدالت در نظام پرداخت گروه‌های پزشکی، هدف‌گیری اصلی آن دسترسی بهتر مردم به متخصصان و جهت‌دهی به استقبال پزشکان از سایر رشته‌های مختلف پزشکی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در مدت دو دهه گذشته بحث آموزش پزشکی آسیب‌های فراوانی دیده است، گفت: در این مدت گرایشات پزشکی بیشتر به‌سمت چند رشته تخصصی بود که به‌دنبال آن سایر رشته‌ها مهجور ماند و سلامت مردم آسیب دید و اخلاق نیز از آن بی‌نصیب نماند.

قاضی‌زاده هاشمی با اظهار "در سال‌های اخیر شاهد رفتارهایی هستیم که زیبنده جامعه پزشکی نیست" بیان کرد: نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن پزشکان انداخت، زیرا بخشی از آنها نیز در این مسیر مظلوم واقع شدند و به‌شکل کلی آن رفتارها معلول بی‌توجهی‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه یک تصمیم سخت با کمک دولت و مجلس در حوزه وزارت بهداشت عملی شد، اظهار کرد: البته در این میان بیمه‌ها خیلی همکاری کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظارت فعال وزارت بهداشت بر جامعه پزشکی از نیمه دوم آبان‌ماه خبر داد و گفت: مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت که مقدمه‌ای برای تحول واقعی در حوزه سلامت است، اجرا می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه استان کرمان به‌خلاف تصورها جزو نقاط محروم کشور است، تصریح کرد: در این استان نقاط محرومی وجود دارد که در کمتر نقطه‌ای از ایران می‌توان نمونه آن را دید و دولت و وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرده که سمت و سوی کارها باید بر توجه به این قبیل مناطق باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید به‌شکلی رفتار شود که نیاز درمانی مردم به مرکز استان کرمان کمتر شود، گفت: ساخت بیمارستان‌های عالی در شهرهای بزرگ از قبیل کرمان هنر نیست و نباید مردم از امکانات اولیه پزشکی محروم باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ساختمان جدید بیمارستان شهید باهنر کرمان با حمایت استانداری، نمایندگان مردم استان در مجلس و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کمترین زمان به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: باید به جنوب و شرق استان کرمان که جزو اهداف اولیه وزارت بهداشت هستند، رسیدگی بیشتری شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هر کجا سرمایه‌گذاران کمتر راغب به سرمایه‌گذاری باشند، دولت باید حضور یابد، گفت: البته حضور دولت در این حوزه با رعایت منافع و مصالح مردم است و بایستی در واگذاری مجوزها حق و حقوق مردم را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های مختلف دیگری نیز در این باره وجود دارد، بیان کرد: هرچند این مسئله مخالفان بسیاری دارد، اما دولت مصمم است که بخش خصوصی سرمایه‌اش را بیاورد و در حوزه بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به امکان ساخت بیمارستان‌های 1000 و 800 تختخوابی با مشارکت بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور از  جمله استان کرمان، گفت: با توجه به اینکه دولت در قالب طرح تحول سلامت در بحث بیمه‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده، پرداخت‌ها در حوزه خدمات درمانی کاملاً اقتصادی شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران مانند سایر حوزه‌ها در بخش بهداشت و درمان نیز سرمایه‌گذاری کنند، افزود: امیدواریم سرمایه‌گذاران تنها به بخش‌های سودآور توجه نکرده و به بخش خیرخواهانه و عام‌المنفعه نیز عنایت کنند.

وی با اشاره به وجود نیروهای جوان، خلاق و نوآور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در زمره نخستین دانشگاه‌هایی باشد که از وزارت بهداشت مستقل و به‌نوعی از وابستگی به مرکز کشور خلاص می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی رفسنجان، جیرفت و بم اظهار کرد: بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات همیشه در جدایی نیست و رشد در گروی همدلی و همکاری است.

قاضی‌زاده هاشمی با تصریح بر اینکه سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی موجود در استان کرمان نمی‌توانند بدون کمک دانشگاه علوم پزشکی کرمان رشد داشته باشند، افزود: باید استان کرمان از فرصت جدید برای جذب نیروی انسانی در مناطق محروم استفاده و نیروهای بومی متخصص را جذب کند.

وی با بیان اینکه ساز و کار جذب این قبیل نیروها باید اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: نباید در این مسئله پارتی‌بازی و یا ظلمی شکل گیرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: