جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 مهر 1395     
قالیباف در اجتماع بزرگ بسیجیان شهرداری تهران:
بايد شناخت دقيقي از ابعاد گفتماني دفاع مقدس داشته باشيم

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران گفت: بايد همان طور که به بحث هاي حماسي جنگ تحميلي توجه داريم، شناخت دقيقي از ابعاد گفتماني دفاع مقدس داشته باشيم چرا که فلسفه دفاع مقدس و شناخت گفتمان دفاع مقدس مهم تر از اين موارد است.

محمد باقر قاليباف عصر امروز طي سخناني در اجتماع بزرگ بسيجيان شهرداري تهران به مناسب هفته دفاع مقدس که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به ضرورت بررسي و خود انتقادي از مجموعه فعاليت ها، ابراز داشت: هيچ زماني ادعا نداريم که کارهاي ما بي عيب و نقص است بلکه هميشه بايد براي رفع اين اشکالات تلاش کرده و در اين راه مجاهدت کنيم و انگيزه داشته باشيم. از ديگر سو اين انتقاد از خود نبايد منجر به تضعيف، نا اميدي و وادادگي شود.

وي افزود: همواره به همکارانم در شهرداري تهران تاکيد مي کنم که اگر غرور ما را گرفت که خيلي کار کرديم، بايد به ضعف ها، اشکالات و کارهاي بر زمين مانده نگاه کنيم و هر زماني هم که خستگي، ياس و نا اميدي سراغ ما آمد بايد به کارهاي بزرگي که انجام داديم نگاه کنيم تا اميدوارم شويم. اين روند انسان را متعادل مي کند که نه مغرور شود و نه نااميد؛ همچنين اين روحيه باعث مي شود انسان شاکر باشد و شکر نعمتي که خداوند به ما براي کار کردن عطا کرده است را به جا بيارود.

شهردار تهران با تاکيد بر ضرورت ايمان به نصرت الهي گفت: امروز سالروز عمليات ثامن الائمه در شکست حصر آبادان است که با رمز «نصر من الله و فتح قريب» انجام شد؛ خيلي مهم است ببينيم رزمنده ها در چه شرايطي اين رمز را انتخاب کردند؟ اين رمز بدين معني است که رزمنده ها ايمان داشتند نصرت و پيروزي در يک قدمي آنها قرار دارد؛ اين در شرايطي بود که امکانات، تجهيزات، مديريت، انسجام و تجربه نداشتيم و اين عمليات را به نوعي عمليات فرماندهي کل قوا هم مي ناميدند.

قاليباف تصريح کرد: عمليات ثامن الائمه اولين عملياتي بود که پس از چند هفته از عزل بني صدر انجام شد؛  حضرت امام (ره) با آغاز جنگ فرماندهي کل قوا را به رئيس جمهور دادند و بعد از اين حوادث، فرماندهي کل قوا را به دست گرفتند و به همين جهت اين عمليات با عنوان عمليات فرماندهي کل قوا هم ناميده مي شد

وي ادامه داد: رزمندگان در اوج مظلوميت، کمبود شديد امکانات و منابع انساني اين عمليات را از اعماق وجود خود انجام دادند و خداوند نيز اين موفقيت را نصيب ما کرد به نحوي که بلا فاصله عمليات هاي طريق القدس، فتح المبين و بيت المقدس شکل گرفت.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود، ابراز داشت:  بحث هاي احساسي، رواني و عاطفي جنگ تحميلي در کنار خاطرات دفاع مقدس بسيار مهم و ارزشمند است  اما ما بايد در عين اينکه به بحث هاي حماسي جنگ توجه داريم شناخت دقيقي از ابعاد گفتماني دفاع مقدس داشته باشيم چرا که فلسفه دفاع مقدس و شناخت گفتمان دفاع مقدس مهم تر از اين موارد است.

وي عنوان داشت: ممکن است تعريف هاي متفاوتي از گفتمان ارايه شود و گاهي شاهد هستم که مرتب بحث هايي گفته مي شود اما گفتمان ما به عنوان باورهايي که دنبال مي کنيم، براي ما لايتغير است و اين گفتمان منطبق بر سنت هاي الهي است.

شهردار تهران ادامه داد: ما بر اين باور هستيم که انديشه سياسي امام خميني (ره) لايتغير است، سياست امام عين ديانت او و منطبق بر سنت هاي الهي بوده است؛ امام خميني (ره) در هر عصر و زماني که زندگي مي کرد، مبارزه با ظلم و جنگ بين فقر و غنا را سرلوحه کارش قرار مي داد و اين موضوع تغيير پيدا نمي کرد. اينکه دشمن ما چقدر زور دارد و ما روابط خود را با زور دشمنان تنظيم کنيم، در هر عصري تفاوت نداشت کما اينکه امام خميني (ه) در عصر حيات خود نيز در اين موضوع تغييري پيدا نکرد .

قاليباف در ادامه با بيان اينکه گفتمان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس منطبق بر گفتمان فرهنگ قرآني است، عنوان داشت: فلسفه دفاع مقدس، فلسفه عاشورا و غدير است و همه اين موارد ريشه در بعثت دارد.

وي افزود: امام خميني (ره) فرمودند راه قدس از کربلا مي گذرد؛ بعد از عمليات بيت المقدس شهيد حاج احمد متوسليان به همراه بخشي از رزمنده ها به لبنان رفتند و با صحبت حضرت امام (ه) مجددا برگشتند. گاهي روزهاي سختي در جنگ پيش مي آمد  و عرصه سخت مي شد که پشت خاکريز ها مي گفتيم خدايا ما نه قدس را مي خواهيم و نه کربلا، همين تکه خاکريز را براي ما نگه دار! گاهي مي گفتيم اين خاکريز هم براي آنها، تنها فرصت داشته باشيم  اين شهدا و مجروحان را به عقب برگردانيم. اما اگر سنت الهي و آيات سوره احزاب را نگاه کنيم، شاهد هستيم که خداوند مي گويد انقدر به شما فشار مي آورم و در شما ترديد ايجاد مي کنم که فرق بين مومنان و منافقان مشخص شود.

قاليباف عنوان داشت: در صدر اسلام مسلمانان در مدينه با فرماندهي پيامبر اکرم (ص) از عقلانيت و تدبير دور خودشان خندق کشيدند و سپس پيامبر مي فرمايند من مي بينم که کاخ کسري فرو مي ريزد، اما منافقان به پيامبر مي گويند شما از ترس در مدينه خندق مي کنيد که کفار و مخالفان مدينه را نگيرند اما از ساقط شدن امپراطوري ساساني سخن مي گوييد؟ آنهايي که ترديد کردند و ترسيدند، بهانه کردند که ديوار خانه هاي ما کوتاه است و خانواده هاي ما تنها هستند و صحنه را ترک کردند. خداوند مي فرمايد زماني به شما پيروزي مي دهم که صف آنها با شما جدا شود؛ وقتي اين صف جدا شد، نصرت از آن شما است. اين سنت الهي است که عصر و زمان ندارد و در همه عصر و زمان ها حاکم است همانگونه که در پيروزي انقلاب و تداوم انقلاب اسلامي نيز اينگونه است.

وي ابراز داشت: خداوند با هيچ کس عهد اخوت نبسته است از اين رو اگر اسم ما انقلابي، بسيجي و نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد اما منطبق با سنت هاي الهي حرکت نکنيم، به همان سرنوشت دچار مي شويم. در محتوا و شکل بايد به اين موضوع ايمان داشته باشيم.

قاليباف ادامه داد: در دفاع مقدس، ما در ظاهر به پيروزي روشن نظامي نرسيديم و جنگ در آخر به صلح هم نرسيد بلکه به متارکه و آتش بس رسيديم. خيلي ها آن روزها متلک گفتند اما شاهد هستيم تک تک حرف هايي که امام خميني (ره) آن روز درباره جنگ زدند، يکي يکي اتفاق افتاد. همانطور که  امروز پيوستگي قدرت انقلاب اسلامي از مرزهاي ايران با مرزهاي اسرائيل شکل گرفته و اين از عظمت و پيروزي انقلاب است.

به گزارش شهرنوشت شهردار تهران خاطر نشان ساخت:  اگر جزو مومنان به انقلاب و انديشه حضرت امام (ره) باشيم،  قلبا به رهبري باور داشته باشيم و خودمان را سرباز رهبري بدانيم، فرق ما با ديگران در همين مطلب است که هميشه خودمان را در حال مبارزه و دفاع مي دانيم و هيچ فرقي بين هشت سال دفاع مقدس و امروز قائل نيستيم؛ به جز اينکه مکان، زمان و شيوه هاي مبارزه متفاوت است.

وي با اشاره به يکي از سخنان خود در جمع علماي دوران دفاع مقدس ابراز داشت: در آن سخنراني که در زمان اوج برجام انجام شد عنوان کردم که بنده به عنوان يک رزمنده و خدمتگزار با برجام موافق هستم اما تفاوت ما در اينجا است که بايد باورمان شود مذاکره هم يک شيوه مبارزه است. اين حرف بدين معني است که بايد باورمان شود دشمنان ما همچنان بر مسير خودشان براي ايستادگي در مقابل دين و استقلال ما مصمم هستند و تنها روش و شيوه آنها عوض شده است. مومنان به انقلاب، انديشه امام (ره) و سربازان ولايت هم بايد بدانند که مبارزه وجود دارد.  وجه مميزه ما روحيه استکبار ستيزي است اما شيوه و روش آن عوض شده است.

شهردار تهران با بيان اينکه ما بايد به سمت انسجام، وفاق و همبستگي حرکت کنيم، گفت: حتي در دوران دفاع مقدس هم مشکلاتي از قبيل امکانات، بودجه و ... وجود داشت تا جايي که در خريد سيم خاردار هم تحريم بوديم. در همان دوران دفاع مقدس هم نمونه هايي وجود دارد که شاهد سياست زدگي در حوزه قدرت بوديم؛ بعضا موانعي هم سر راه رزمندگان ايجاد مي کردند ولي هيچ وقت راهبردهاي دفاعي و اين روحيه استقامت، مقاومت و مبارزه با دشمن در وجود هيچ کدام از رزمنده ها و فرماندهان تضعيف نشد و سستي به وجود نيامد، بلکه در حين اينکه اين موانع را ايجاد مي کردند اما رزمندگان با عقلانيت، وظيفه شناسي، باور و عشق به فرهنگ عاشورا از اين سياست بازي ها تبري مي جستند و کارشان را در مبارزه انجام مي دادند؛ اين خودش باعث وحدت، انسجام و وفاق مي شد.

وي با تاکيد بر اينکه امروز شيوه ها و روش هاي مبارزه تغيير يافته است، ابراز داشت: امروز هم به اشکال مختلف سياست زدگي در عرصه قدرت را براي چوب لاي چرخ گذاشتن در مبارزه مشاهده مي کنيم اما نبايد اشتباه کنيم و خودمان هم به اين سياست زدگي دامن بزنيم يا اينکه خودمان در زمره اين سياست زده ها قرار بگيريم.

قاليباف تاکيد کرد: ما بايد مبارزه را به درستي انجام دهيم و بشناسيم که سنگر مبارزه کجا است؟ به طور مداوم يک دهه در شهرداري تهران اين حرف را از من مي شنويد که سنگر مبارزه در کارآمدي نظام جمهوري اسلامي است و بايد براي کارآمدي دين در اداره امور جامعه تلاش کنيم. بايد اين حرف مقام معظم رهبري را سرلوحه کارمان قراردهيم که آمريکا دشمن اصلي ما است اما راه مبارزه با آمريکا کار، کار و کار است. امروز رسيدگي به محرومان، فقرا ، حل مشکلات مردم و حل مشکلات اقتصادي سنگر مبارزه ما به شمار مي رود.

وي عنوان داشت: امروز خودسازي، برنامه ريزي و روحيه مبارزه در کار سنگر مبارزه ما است و بايد تلاش کنيم تا از اين فرصت ها حداکثر استفاده را ببريم. نبايد اجازه دهيم اين سياست زدگي در حوزه قدرت مانع از خدمت ما به مردم شود. اجازه ندهيم چوب لاي چرخ ما بگذارند و از آن طرف خودمان خسته نشويم و يا اگر رفتار سياست زده و غير قابل قبولي را ديديم، خودمان به اين موضوع دامن نزنيم.

شهردار تهران تصريح کرد: گاهي هدف بعضي حرف ها و جريانات اين است که براي ما مشغله درست کنند تا به کار فکر نکنيم؛ اگر به همين اندازه موفق شوند که ما به کارمان نرسيم، به اهدافشان رسيده اند اما اگر ما مي خواهيم بيشتر عصباني شوند، بايد بيشتر کار و خدمت کنيم.

قاليباف ادامه داد: ما هيچ زمان نبايد از قدرت دشمن نگران باشيم بلکه بايد از ضعف ايمان خودمان نگران باشيم. مطمئن باشيد که زندگي مردم ما هم زندگي سياسي نيست، بلکه زندگي مهرباني، تعامل، تفاهم، برادري، محبت و کمک به بکديگر است؛ بايد اين روحيه و خدمت را در جامعه پيش ببريم.

وي گفت: ممکن است زماني يک عزيز بسيجي در مسجد محله باشد و امکانات و ظرفيت چنداني در اختيار نداشته باشد اما وقتي يک عزيز بسيجي در جاي مهمي مثل شهرداري تهران خدمت مي کند، بايد اين ظرفيت را براي مهرباني، دستگيري از مردم و خدمت استفاده کند.

شهردار تهران يادآور شد: خيلي وقت ها بي انصافي مي کنيم و کلمه مستضعفان را از ادامه بسيج بر مي داريم، اين در حالي است که بسيج، بسيج مستضعفان است و انقلاب نيز براي مستضعفان است. انقلاب را مستضعفان انجام دادند و پاي انقلاب هستند؛ امروز هم بايد با افتخار براي آن ها تلاش کنيم.

وي گفت: هفته دفاع مقدس، مجلس يادآوري و تذکر اين مسايل است، بايد اين فرصت را فراهم کنيم تا انجام وظيفه بيشتري داشته باشيم و جزو آنهايي قرار نگيريم که روحيه مبارزه از ما جدا شود. فرق ما با ديگران در اين است که آنها به مبارزه و استکبار ستيزي اعتقاد ندارند وليه ما به اين مبارزه اعتقاد داريم؛ مهم تر اينکه وقتي به اين تشخيص رسيديم، بتوانيم وظيفه خود را به درستي انجام دهيم.

قاليباف گفت: اگر در فرهنگ عاشورا نگاه کنيم، امر به معروف و نهي از منکر و روحيه ظلم ستيزي به عنوان دو موضوع برجسته مشاهده مي شود اما امروز مهم ترين منکر در جامعه ما چيست؟ نمي گويم که نبايد نسبت به حجاب حساس باشيم اما بر اساس همه باورها و اعتقادات، فقر بزرگ ترين منکر در جامعه است. بنابر اين اگر فرهنگ حسيني داريم، بايد کمر همت ببنديم و با اين فقر مبارزه کنيم.

وي اظهار داشت: تشخيص اين موضوع مهم است که در چه سنگري، چه کاري را در چه زماني براي مبارزه انجام دهيم و در اين راه هم خسته نشويم. در دوران دفاع مقدس شعار ما اين بود که دشمن خسته است و با اين شعار روحيه مي گرفتيم که مجددا تلاش کنيم. نبايد خستگي و نا اميدي سراغ ما بيايد و با حس کارمندي  و اداري فعاليت کنيم چرا که اين  روحيه با فرهنگ مبارزه سازگاري ندارد، بلکه از ابتداي صبح بايد احساس کنيم محيط کار ما محيط مبارزه است؛ اگر اين روحيه را داشته باشيم، هميشه نشاط داريم و کار را پيگيري مي کنيم همچنانکه مبارزه به انسان نشاط و سرزندگي مي بخشد.

قاليباف در پايان ابراز داشت: در اين راه خداوند ضمانت گرفته است که هر کسي در اين راه مجاهدت کند، جز موفقيت، عزت، پيروزي، عاقبت به خيري و اجر اخروي چيز ديگري ندارد...

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: