جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 10 مهر 1393     
سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی سهمی فراموش شده است

 به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز ؛ دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شهر تهران ، در خصوص مشکلاتی که در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با آن مواجهه هستیم بیان داشت : با توجه  به این واقعیت که کشورهای دنیا به سمت حمل و نقل پاک در حال حرکت هستند ، در کشورمان  نیاز داریم که نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی  روند تند تری را در پیش بگیرد.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: متاسفانه در این سال ها بایدموتور خودروها ارتقا پیدا می کرد اما هنوز این اتفاق نیفتاده ، در زمینه بهره گیری از سوخت مورد استفاده خودروها نیز هنوز به دلیل بهره گیری از سوخت های فسیلی و مصرف بنزین یورو 2 مشکلات مربوط به آلودگی هوابرطرف نشده است و با توجه به تبلیغات گسترده ای که در خصوص توزیع بنزین یورو 4 صورت گرفت هنوز از بنزین یورو 2 برای خودرو های سطح شهر تهران استفاده می کنیم .

رسول خضری در ادامه افزود :ضمن اینکه باید در نظر گرفت که سوخت یورو 4 نیز آلودگی  را با درصد کمتری ایجاد می کند و با توجه به شرایطی که دنیا در زمینه مقابله با آلودگی هوا و محیط زیست در پیش گرفته ، کم کم باید به سمت استفاده از انرژی های پاک پیش برویم .

وی در خصوص پرداخت نشدن بودجه بخش حمل و نقل عمومی توسط دولت عنوان کرد:  بر اساس قوانین موجود سهم دولت و شهرداری در خصوص  توسعه حمل و نقل عمومی ، سهمی برابر است و با توجه به اینکه شهرداری تهران در این چند سال تمام اقدامات مربوط به نوسازی و توسعه حمل و نقل را از محل در آمد های حاصل از شهر هزینه کرده ، جای سهم پرداختی دولت خالی مانده و به همین دلیل است  که شاهد روندی کند در توسعه ناوگان حمل و نقل شهری هستیم.

خضری با اشاره به تاخیر هایی که در توسعه خطوط مترو در چند سال گذشته شاهد آن بودیم گفت : تا پایان سال 91 قرار بود ، 400 کیلومتر مترو داشته باشیم ، در حالی که خطوط حال حاضر در کل  این میزان به 150 کیلومتر رسیده است. در شهر شاهد بهره برداری از بزرگراه دو طبقه هستیم و غافلیم از اینکه با دو طبقه کردن راه ها فقط بار ترافیک و آلودگی را دو برابر می کنیم...

وی در ادامه افزود: تزریق بودجه به صورت قطره ای برای رفع این حجم زیاد از مشکلات کلانشهر تهران کاری را از پیش نمی برد.

خضری با اشاره به آلودگی تولید شده به وسیله موتورها گفت : موتور سیکلت به اندازه 4 تا 6 خودرو آلودگی تولید می کند و نیاز است که هر چه سریع تر در خصوص وضعیت  ساماندهی موتورهای سیکلت شهر تهران اقدامات و تدابیر مناسبی اندیشیده شود. موضوع تغییر قانون معاینه فنی خودروها نیز در حال تغییر از 5 سال به دو سال است که متاسفانه تلاش  خودرو سازان برای معافیت 5 ساله بی تاثیر نبود.

وی در ادامه افزود: این اقدام تا حدی باعث می شد که مشکلات مربوط به خودروها در خارج از دوره گارانتی مورد بررسی قرار بگیرد و بحث صرفه اقتصادی خودرو سازان مطرح بود .

خضری در خاتمه یاد آور شد : سلامت شهروندان که در گرو حفظ محیط زیست و رفع آلودگی ها از تمام کلانشهر هاست ، در تمام ابعاد اقتصادی منجر به سود و صرفه خواهد بود و این موضوع را امروز با در نظر گرفتن اطلاعات آماری شاهد هستیم. سالانه چندین هزار نفر در اثر تبعات ناشی از الودگی هوا دچار مشکلاتی در زمینه سلامت خود می شوند و بار اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی ناشی از آلودگی هوا به دوش دولت و مردم می افتد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: