جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 مهر 1395     
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
ریشه آلودگی هوا در جناح بندی های سیاسی دولتهاست

به گزارش گروه نگاه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نسبت به نزدیک شدن فصل وارونگی ها و بازگشت آلودگی ها به هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت هشدار داد و گفت: وقتی نمایندگان دوره ششم مجلس توسعه خطوط مترو را در 5 کلانشهر ایران به ویژه تهران تصویب کردند، نگاهی فارغ از مسائل سیاسی به این راهکار حل معضل آلودگی هوای شهرها داشتند. پس هر کوتاهی که امروز از سمت دولت صورت می گیرد خلاف مصالح نظام است.

سلمان خدادادی با انتقاد از راهکار جدیدی که از سوی دولت مطرح شده مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای مدارس در فصل سرما تصریح کرد: ارائه این راهکار این سوال را مطرح می کند که چرا دولت حاضر نیست سهم مترو کلانشهرها به ویژه تهران را بپردازد، اما حاضر است با ارائه راهکارهایی همچون اعمال تعطیلی های مقطعی، نظم سازمان ها و نظام آموزشی و روند امورات کشور را برهم بزند.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم با تاکید بر اینکه تصویب و اعلام حتی یک روز تعطیلی نیز باید به تائید مجلس شورای اسلامی برسد، خاطر نشان کرد: راه حل برون رفت از معضل آلودگی هوای شهرها به ویژه پایتخت برهم زدن نظم سیستمی کشور نیست، بلکه باید همان راهی که سایر کشورهای توسعه یافته نیز طی کردند ما نیز طی کنیم یعنی توسعه مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده.

وی افزود: به تعویق افتادن توسعه مترو در کلانشهری همچون تهران ظلم آشکار دولت به نظام و مردم است. زیرا حل معضل آلودگی هوا برعهده حاکمیت به معنای عام و دولت به معنای خاص است.

خدادادی یادآوری کرد که در سال های اخیر معضل آلودگی هوا به معضلی اجتماعی در ابعاد مختلف بدل شده است و ادامه داد: شهرداری ها به دلیل آنکه برحسب وظیفه با معضلات شهرها و سختی زندگی مردم در ارتباط هستند و درک دقیقی از این معضلات دارند، سهم توسعه مترو را به طور کامل می پردازند.

وی با انتقاد از اینکه دولت از محل درآمدهای عمومی که حق مردم است هزینه توسعه مترو را نمی دهد اما در سایر زمینه ها هزینه های کلانی انجام می دهد، افزود: دولت هنوز به این نتیجه نرسیده است که آلودگی هوا تنها منجر به امراض جسمی شهروندان و افزایش ترافیک نمی شود، بلکه سهم قابل توجهی از معضل بی سرپرست شدن خانواده ها و رشد هزینه درمان در کلانشهرها ناشی از همین معضل آلودگی هوا است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حل معضل آلودگی هوا را در تمرکز دولت بر توسعه مترو و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل ریشه یابی کرد و گفت: زمان آن رسیده که دولت به جای پرداختن به ابعادی غیر از پرداخت سهمش در مترو، کلا نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل را بپردازد. در غیر اینصورت همچنان شاهد تکرار سریال آلودگی هوا و بروز تبعات منفی آن در شهرها به ویژه تهران خواهیم بود.

ریشه معضل آلودگی هوا در جناح بندی های سیاسی دولتهاست

خدادادی همچنین با انتقاد از اینکه دولت علاوه بر پرداخت نکردن سهم مترو و تخصیص ندادن اتوبوس های تازه نفس به شهرداری تهران، سهم برخی شهرداری های سایر شهرها را نیز نمی پردازد، خاطرنشان کرد: وقتی دولت از مشکلات شهروندانی که در ترافیک گرفتار می شوند و روزانه ساعت های متمادی عذاب می کشند درک کافی ندارد، در نتیجه سهم خود در زمینه توسعه مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده که عامل بیش از 70درصد آلودگی های هوای شهرها هستند را نمی پردازد و به اقدامات جانبی روی می آورد. از همین رو معتقدم دولت باید در این خصوص پیشتاز باشد.

خدادادی با انتقاد از اینکه امروز توسعه مترو و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی گرفتار نگاه ها و جناح بندی های سیاسی دولت شده است، عنوان کرد: این نگرش های سیاسی نه تنها ظلم آشکار دولت به شهرداری هاست بلکه ظلم و نادیده گرفتن حقوق شهروندان است. ضمن آنکه اگر دولت در جایی کوتاهی کند، بی شک در ده جای دیگر می بایست ده برابر هزینه های کلانی برای جبران کوتاهی هایش بپردازد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آلودگی هوای تهران را به نوبه خود گرفتار معضل نگاه ها و جانبداری ها و جناح بندی های سیاسی دانست و گفت: اینکه یک شهردار منتخب شود که نگاه سیاسی اش به رئیس دولت منطبق نباشد یا بالعکس نباید منجر به لطمه خوردن شهرها شود، از همین رو تاکید دارم دولت ها باید فارغ از مقولات سیاسی به توسعه مترو و نوسازی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: