جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 10 مهر 1393     
بهترين غذاها براي کاهش کلسترول

سلامت نیوز: آيا مي‌دانستيد با خوردن بعضي غذاها مي‌توانيد کلسترول خونتان را کاهش دهيد؟ سيب‌زميني تنوري با روغن‌زيتون را مي‌پسنديد؟ با يک مشت گردو چطوريد؟ يا قزل‌آلاي کباب شده؟ اگر دستي به سر و گوش رژيم غذايي‌تان بکشيد، البته در کنار تحرک و عادات خوب ديگر، مي‌توانيد کلسترول خون‌تان‌ را کاهش دهيد و قلبي سالم‌تر داشته باشيد.

1. غذاهاي پرفيبر: سبوس و بلغور جوي دوسر داراي فيبر محلول است که به کاهش کلسترول بد کمک مي‌کند. فيبر محلول، در خوراکي‌هاي ديگري از جمله جو، لوبيا قرمز، سيب، گلابي و آلو هم يافت مي‌شود.

2. ماهي: خوردن ماهي‌هاي چرب به سلامت قلب کمک مي‌کند زيرا ماهي‌هاي چرب مقدار زيادي امگا3 دارند که فشار خون و خطر لخته‌شدن آن را کم مي‌کند. انجمن قلب آمريکا پيشنهاد مي‌کند حداقل هفته‌اي 2 وعده ماهي بخوريد. ماهي‌هايي که بيشترين ميزان امگا3 را دارند شامل ماهي خال‌مخالي، شاه‌ماهي، قزل‌آلا، ساردين و سالمون هستند. فقط يادتان باشد براي استفاده از فوايد ضدکلسترول ماهي نبايد آن را سرخ کنيد. بهتر است ماهي را تنوري يا بخارپز مصرف کنيد.

3. آجيل:گردو، بادام و مغزهاي ديگر مي‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند. خوردن روزانه يک مشت آجيل شامل بادام، فندق، بادام‌زميني، گردو و پسته به سلامت قلب کمک مي‌کند اما از آجيل‌هاي شور نبايد براي اين منظور استفاده کنيد.

4. روغن‌زيتون: روغن‌زيتون حاوي ترکيب قدرتمندي از آنتي‌اکسيدان‌هاست که مي‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد. خوردن روزانه 2 قاشق غذاخوري روغن‌زيتون فوايد بسياري براي سلامت قلب و عروق دارد. براي افزودن روغن‌زيتون به رژيم غذايي‌تان، به جاي سس سالاد از روغن‌زيتون و سرکه يا آب ليموترش تازه استفاده کنيد. خاصيت آنتي‌اکسيداني روغن‌زيتون فرابکر و بکر از انواع فراوري شده بيشتر است.

5. تغييرات ديگر: اگر مي‌خواهيد از کاهش کلسترول خونتان مطمئن باشيد، بهتر است مقدار کل چربي مصرفي روزانه‌تان به‌خصوص چربي‌هاي اشباع و ترانس را که در گوشت قرمز، لبنيات پرچرب، کيک، شيريني و بيسکويت‌هاي بسته‌بندي شده موجودند به حداقل برسانيد.

منبع:هفته نامه سلامت

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: