جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 شهريور 1395     
رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه شریف گفت :
همه باید برای کاهش آلودگی هوا کمک کنیم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، دانشجویان انتظار دارند عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، خودروی لوکسی در شان و منزلت موقعیت‌اش سوار شود اما علی اصغر اعلم الهدی ترجیح می‌دهد از وسائل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، مترو یا تاکسی استفاده کند و با خودرو تک سرنشین به دانشگاه نرود و در مواقعی که بتواند از دوچرخه در مسیرهای نزدیک دانشگاه برای تردد استفاده کند.

علی اصغر اعلم الهدی، رئیس انستیتو آب و انرژی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، درباره علاقه به دوچرخه سواری و کمک به حفاظت از محیط زیست گفت: علاقه‌ام به دوچرخه سواری به دوران پیش از دبستان برمی‌گردد. مرحوم پدرم، اولین دوچرخه سایز 28 ساخت انگلستان را در 13 سالگی و پس از تقاضا و اخذ گواهینامه مخصوص دوچرخه از اداره راهنمایی و رانندگی وقت، برایم خرید. فاصله شش تا هفت کیلومتری خانه تا مدرسه را اکثرا با دوچرخه می‌رفتم.

اعلم الهدی با اشاره به اینکه استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد ایده جدیدی نیست افزود: در زمان تحصیل دانشگاه، مسیر طولانی‌تر شد ولی کماکان از دوچرخه استفاده می‌کردم. در دوران ادامه تحصیل درخارج از کشور، کارشناسی ارشد و دکترا و پس از آن پسا دکترا نیز اکثرا با دوچرخه رفت و آمد می‌کردم. ولی متاسفانه مانند دوران جوانی و نوجوانی نمی‌توانم از این وسیله ساده لذت ببرم.

رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف ضمن بیان اینکه استفاده از دوچرخه باعث تاخیر در انجام کارهای روزمره نمی‌شود تصریح کرد:‌ مطمئنا در بعضی از روزهای سال که هوا آلودگی کمتری دارد رفت و برگشت با دوچرخه زمان بیشتری از اتوبوس یا مترو لازم ندارد و مشکلات استفاده از این دو را که ازدحام جمعیت، توقف در ایستگاه‌ها، مزاحمت فروشنده‌های سیار را نداشته و در ساعاتی که خیابان آزادی ترافیک سنگینی دارد شاید سریع‌تر هم باشد. اگر امکان داشت که دوچرخه را در محلی نزدیک پل گیشا با اطمینان پارک کنم بسیار عالی می‌شد.

اعلم الهدی با اشاره به اینکه مسیرهای نزدیک به دانشگاه صنعتی شریف مانند سازمان زمین شناسی که نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار دارد و مسیرهای دسترسی نسبتا ایمنی هم وجود دارد را سعی می‌کنم با دوچرخه بروم گفت: مسیر بین دانشگاه تهران تا دانشگاه صنعتی شریف، پیاده‌روهای عریضی دارد که بخشی از آن می‌تواند به راه مخصوص دوچرخه سواری اختصاص یابد. این کار می‌تواند باعث شود دوچرخه وسیله جایگزین حمل و نقل برای افرادی با سلیقه مشابه من باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا که نقش مهمی در تصمیم استفاده از دوچرخه دارد مزایای دیگر این کار را اینگونه برشمرد: سهولت توقف در هر نقطه، استراحت در پارک‌ها و استفاده از فضای سبز، خرید از مغازه‌های در مسیر، استفاده از نیروهای عضلانی و کمک به سوخت و ساز چربی‌ها در بدن و همچنین لذت دوچرخه سواری از دلایلی است که در صورت تامین مسیرهای ایمن و دردسترس، تا زمانی که بتوانم از این وسیله استفاده خواهم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تقریبا پنج دهه است که از دوچرخه برای عبور و مرور در شهر چه داخل و خارج از کشور استفاده کرده است اما می‌گوید: متاسفانه به دلیل عدم وجود مسیرهای مخصوص دوچرخه، نمی‌توانم هر روز از دوچرخه استفاده کنم. در حال حاضر فقط مسیرهایی که 2 تا 3 کیلومتری دانشگاه صنعتی شریف قرار دارند را با دوچرخه می‌روم.

اعلم الهدی در پایان گفت: در مسیرهایی که امکان داشته باشد مایلم هر روز از دوچرخه استفاده کنم. اخیرا در نظر دارم که با مسولین مدیریت دانشگاه تهران یا تربیت مدرس صحبت کنم تا اگر امکانی فراهم شود دوچرخه را در یکی از این دو محوطه به امانت بگذارم و باقی مسیر را با اتوبوس که معمولا بجای خودرو تک سرنشین استفاده می‌کنم رفت و آمد داشته باشم. در این صورت هر روز هفته می‌توانم از دوچرخه استفاده کنم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: