جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 9 مهر 1393     
کانون ادبی نیاوران گشایش یافت

 به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، نخستین جلسه کانون ادبی نیاوران هشتم مهرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و با برگزاری این جلسه این کانون ادبی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم شاعرانی مانند محمدعلی بهمنی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، هرمز علیپور، محمد سلمانی، حسین آهی، عبدالجبار کاکایی، سهیل محمودی، فاضل نظری، فریبا یوسفی، امیر ارجینی، حمیدرضا شکارسری، مرضیه نظامی، محمدرضا گلزار و عبدالله صمدیان حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.

 اجرای نخستین جلسه کانون ادبی نیاوران را اکبر کتابدار مسئول امور ادبی این فرهنگسرا بر عهده داشت.

نخستین سخنران و شاعر جلسه حسین آهی عروض‌دان و استاد زبان و ادبیات فارسی بود که به پیدایش زبان فارسی در قرون گذشته اشاراتی داشت و درباره نقش زبان در تحکیم وحدت ملی و گسترش فرهنگ و تمدن ایران سخنرانی کرد.

او گفت: شاعران بزرگی چون فردوسی، نظامی، مولوی، حافظ و خیام نقش بسیار زیادی در گسترش فرهنگ اصیل ایرانی در سطح جامعه جهانی داشته‌اند و امروز باید بگویم راه‌اندازی این کانون تدبیر شایسته‌ای برای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

در میان شعرخوانی‌ها، سیدعباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: خوشحالم که به یکی از اهدافمان در فرهنگسرای نیاوران رسیدیم. نیاوران به عنوان تنها فرهنگسرایی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد کار خود را نجام می‌دهد، کانون ادبی نداشت. خوشبختانه امروز این کانون با حضور بزرگان شعر ایران کار خود را آغاز می‌کند.

 او ادامه داد: ادبیات که شناسنامه ملی ماست باید در نیاوران حضوری پررنگ داشته باشد. از محمد سلمانی غزل‌سرای نام‌آشنا خواستیم تا سه‌شنبه‌های شعر نیاوران را در قالب کانون ادبی راه‌اندازی کند.

سجادی تأکید کرد: پیش از آغاز جلسه شعرخوانی در سه‌شنبه‌های هر هفته، از ساعت 15 کارگاه تخصصی ترانه با حضور امیر ارجینی برگزار می‌شود. همچنین نشست‌های معرفی کتاب و شعر را به صورت ماهانه داریم. تلاش می‌کنیم که نشست‌های ماهانه مترجمان ادبی را هم راه‌اندازی کنیم.

یکی از شاعران که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت سهیل محمودی بود که گفت: تهران هر شب به 100 جلسه شعر، 50 کنسرت موسیقی و چندین تئانر نیاز دارد. هر چه این رخدادهای هنری بیشتر شکل بگیرد، بار بیشتری از دوش رنج‌های آدم‌های این شهر برداشته‌ایم.

 محمودی با تاکید بر تاثیر رخدادهای هنری بر مردم، اظهار کرد: این جلسه‌ها انسان‌های بهتری برای جامعه تریت می‌کند. دستی که قلم و ساز به دست می گیرد، هرگز اسلحه و چاقو به دست نمی‌گیرد که دزدی و زورگیری کند. امیدوارم برگزاری این جلسه‌ها و رخدادهای هنری بیشتر و بیشتر شود.

امیر ارجینی که مسئول برگزاری کارگاه ترانه نیاوران است، یکی دیگر از شاعرانی بود که برای شعرخوانی به روی صحنه دعوت شد اما از شعرخوانی انصراف و ترجیح داد از وقتش برای معرفی کارگاه ترانه استفاده کند.

او گفت: کارگاه ترانه هر سه شنبه از ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود. با توجه به این که دوستان حاضر در این جلسه در ابتدای راه ترانه‌سرایی هستند، برخی از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی پاپ کشور را دعوت کرده‌ایم که در جلسه باشند تا در پایان دوره، بتوانیم چند ترانه‌سرا را به جامعه معرفی کنیم.

 پس از پایان شعرخوانی‌ها نوبت به اجرای زنده موسیقی رسید.

حجت اشرف‌زاده خواننده، آرش بیات نوازنده پیانو و فاروق آزادیان نوازنده تار به روی صحنه رفتند تا قطعه‌هایی را برای علاقه‌مندان به موسیقی اجرا کنند.

 

یکی از قطعه‌هایی که در بخش موسیقی اجرا شد، قطعه «ماه و ماهی» براساس شعری از علیرضا بدیع بود.

 

سه‌شنبه‌های شعر نیاوران هر هفته سه‌شنبه‌ها از ساعت 17 در این فرهنگسرا برگزار می‌شود. پیش از آغاز این جلسه نیز کارگاه تخصصی ترانه برای علاقه‌مندان به ادبیات تشکیل می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: