جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 29 شهريور 1395     
بازار اسکناس‌های نو داغ شد

با وجود آنکه پیش بینی می‌شد با نزدیکی به عید غدیر میزان تقاضا برای اسکناس نو به واسطه عرضه آن توسط بانک‌ها در بازار آزاد کاهش یابد، عرضه اسکناس نو از سوی بانک‌ها تا حدودی این پیش بینی‌ها را محقق کرده و حتی نرخ دلالی اسکناس‌های نو 5 تا 10 هزار تومان کاهش یافته است.


خبرگزاری میزان: بازار فردوسی و خیابان منوچهری که همیشه محلی برای داد و ستد ارز به ویژه دلار و یورو بوده است در چند روز اخیر به ویژه در طول روزجاری بازار ارز به حاشیه رفته و بازار اصلی در خیابان منوچهری و میدان سکه فردوسی به بازار اسکناس‌های تانخورده بدل شده است.

بازاری که تنها در ایام نزدیک به عید نوروز و عید غدیر رنگ و بوی بسیار خاصی به خود می‌گیرد، رنگ و بویی که فریادهای "دلار دلار" را به "هزاری هزاری" تبدیل کرده و حجم اعظم خرید و فروش‌های واقعی را به سمت بازار اسکناس‌های تانخورده سوق داده است.

بازار ارز در کنار معاملات واقعی که خریدار و فروشنده در آن ارز را در مقابل ریال جابجا می‌کنند، شاهد معاملات صوری است و در این معاملات هیچگونه ارز یا ریالی جابجا نمی‌شود و تمام معاملات بروی کاغذ به ثبت می‌رسد، با توجه به گرمی بازار خرید اسکناس‌های تانخورده صدای دلالان معاملات صوری نیز به شدت کاهش یافته است و حتی برخی این معاملات را هم رها کرده و به بازی‌های خود زیر سایه درخت نشسته‌اند.

کمی آنطرف‌تر از میدان سکه فردوسی که محل تجمع دلالان ارز است، تعداد قابل توجهی به خرید و فروش اسکناس تانخورده مشغول هستند که تعدادی از آن‌ها دیگر قسمتی از بازار شده‌اند، اما تعداد زیادی از افرادی که اسکناس تانخورده را برای فروش به بازار آورده‌اند، برای اولین بار است که بازار چهره آن‌ها را به خود می‌بیند.

در این بازار که تا هفته گذشته یک بسته اسکناس 500 تومانی 65 هزار تومان و یک بسته اسکناس هزار تومانی 115 هزار تومان به فروش می‌رسید، هر بسته صدتایی اسکناس 500 تومانی به قیمت 60 هزار تومان و هر بسته صدتایی اسکناس هزار تومانی به قیمت 110 هزار تومان به فروش می‌رسد و به قول دلالان بازار هر کدام از این بسته‌های صدتایی اسکناس 10 هزار تومان بالاتر به فروش می‌رسد.

دکه‌های چوبی و کوچک دلالان اسکناس‌های تانخورده اغلب اسکناس‌های 500 و هزار تومانی را در دل خود جای داده و معدود افرادی اسکناس‌های دو هزار تومانی برای عرضه در اختیار دارند که البته افراد کمی برای خرید اسکناس 2000 تومانی به بازار آمده‌اند، برای خرید یک بسته صدتایی اسکناس دو هزار تومانی باید حدود 215 هزار تومان هزینه کرد که البته برخی از دلالان در بازار کساد اسکناس تانخورده 2000 تومانی حاضر به فروش یک بسته از این اسکناس به قیمت 212 هزار تومان نیز هستند.

در کنار بازار دلالی اسکناس‌های تانخورده که دکه دلالان پر از اسکناس‌های 500 و هزار تومانی است، اسکناس تانخورده جدید در بانک‌ها به سختی پیدا می‌شود، طبق لیست اعلامی بانک مرکزی دقیقا در ابتدا و انتهای محدوده محل تجمع دلالان اسکناس و ارز، دو بانک اسکناس نو را توزیع می‌کنند که طبق سال‌های گذشته هر فرد با کارت شناسایی معتبر می‌تواند دو بسته صدتایی اسکناس دریافت کند.

یکی از بانک‌ها که در چند سال اخیر به یک بانک خصوصی بدل شده است دیگر اسکناسی برای توزیع نداشت و متصدی بانک اعلام کرد، طی دو روز گذشته تمام اسکناس‌های ارائه شده به بانک در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.

اما بانک دیگری که از ابتدای تاسیس در قالب بانک‌های خصوصی فعالیت دارد، اسکناس‌های نو 500 و هزار تومانی را با دریافت اطلاعات کارت ملی در اختیار افراد قرار می‌دهد. یکی از افرادی که از این بانک اسکناس نو دریافت کرده است به میزان، گفت: به هر فرد دو بسته صدتایی اسکناس ارائه می‌شود که بنا به درخواست متقاضیان این دو بسته تعیین می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: