جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 9 مهر 1393     
سهم ایران در استفاده از خودروهای هیبرید چقدر خواهد بود

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، در حالی که توسعه فن آوری قوای محرکه هیبرید سال هاست در دنیا مورد استفاده قرار گرفته دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا و بعضا پارس خودرو همچنان اندر خم تولید خودروی انژکتوری با استاندارد یورو 2 هستند.

رشد سرسام آور مصرف بنزین در ایران، افزایش آلودگی هوا در نتیجه مصرف بی رویه بنزین بی کیفیت و افزایش روزهای ناسالم هوا در سراسر کشور طی سال های گذشته سبب شد تا پس از آزمون و خطای استفاده از سی ان جی این بار هیبرید به عنوان مرهمی بر زخم آلودگی هوای کشور مطرح شده است .

گرایش یک باره مسوولان به سمت خودروهای هیبریدی در حالی است که سایر کشورها سال ها است به منظور فرار از مشکلات سوخت های فسیلی تولید این خودروها را در دستور کار خود قرار داده اند، به طوری که هم اکنون خودروسازان بزرگ دنیا پا را از تولید خودروهای هیبرید فراتر گذاشته و تولید خودروهای الکتریکی را در دستور کار دارند.

با توجه به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران تقریبا چند برابر متوسط آن در کشور های توسعه یافته است همیشه یکی از دغدغه های مسولان کشور کاهش مصرف سوخت بوده و هست . به نظر می رسد تولید و عرضه خودروهای هیبریدی بتواند در سال های آینده این مشکل را در بخش حمل و نقل کاهش دهد که برای رسیدن به این هدف نیازمند نگاه ویژه دولت و مجلس به این پروژه است.

اکنون سهم استفاده از خودورهای هیبریدی در دنیا نیز ناچیز است اما با توجه به فرهنگ سازی عمیقی که در خصوص استفاده از این خودروها در دنیا صورت گرفته و همچنین ، سوبسیدی که دولت به شرکت های خودروساز می دهد، استقبال از توسعه و تولید خودورهای هیبریدی در دنیا شدت گرفته است بطوریکه پیش بینی می شود تا سال 2015 سهم خودروهای فول هیبرید به 45 درصد در دنیا برسد .

حال این سوال مطرح است که سهم ایران در تولید خودروهای هیبرید در دنیا تا سال 2015 چند درصد پیش بینی می شود؟

این درحالیست که اکنون سهم ایران در تولید خودروهای هیبریدی صفر درصد است اما تشکیل ستاد هیبرید در وزارت صنایع و معادن در سال جاری و اهتمام ویزه دولت بر افزایش استفاده از خودورهای هیبریدی نشان می دهد که مسولان وزارت صنایع عزم خود را جزم کرده اند تا خودروسازان به این سمت حرکت کنند .

در عین حال شهرداری تهران نیز از ابتدای سال جاری فرایند ورود خودورهای هیبرید تاکسی و موتور سیکلت های برقی ار در دستور کار قرا داده است .

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با توجه با اینکه سطح دسترسی خودروسازان داخلی به  تکنولوژی هیبرید  پایین تر از سایر خودروسازان است  اجرای توسعه ناوگان تاکسی هیبریدی با چالش هایی مواجهه است اما در عین حال فرایند بررسی و جایگزینی تاکسی های هیبریدی کلید خورده است  .

گام بلند شهرداری درورود خودروهای هیبریدی به ناوگان عمومی تهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا اولویت نخست در شهرداری و دولت است گفت : اکنون بالغ بر 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و عمدتا خودورها و موتور سیکلت هاست .

به گفته محمد حقانی  بررسی ها نشان می دهد، یک خودروی پیکان حدود 40 گرم مواد آلاینده وارد هوای شهر می کند، یعنی هر خودروی پیکان به اندازه 15 خودرو با استاندارد یورو 2 و 66 خودرو هیبریدی تولید آلایندگی دارد این در حالیست که امروزه نردد خودورهای تاکسی پیکان در شهر تهران همچنان وجود دارد .

وی تصریح کرد : یک تاکسی معمولی در هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 15 لیتر بنزین مصرف می کند، این در حالیست که مصرف بنزین هر خودروی هیبریدی در 100 کیلومتر پیمایش تنها 5 لیتر است و به عبارتی چنانچه 10 هزار خودروی هیبریدی وارد ناوگان شود سالانه 60 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد.

دولت خودروسازان را به استفاده از تکنولوژی هیبرید سوق دهد

وی اقدام خود جوش شهردار تهران را برای ورود تاکسی های هیبرید به ناوگان عمومی شهر ، گامی بلند دانست و گفت : دولت و وزارت نفت و سازمان محیط زیست  نیز باید در جهت توسعه ناوگان هیبریدی شهر گام بردارد .

وی تاکید کرد  : خودروسازان در تمام دنیا به استفاده از تکنولوژی هیبرید روی آورده اند اما در کشور ما خودروسازان همچنان در یورو 2 در جا میزنند لذا میطلبد دولت و مجلس در کنار ارتقائ استاندارد یورو 4 در تولیدات خودورسازان داخلی بر تکنولوژی هیبرید نیز در تولیدات داخل تاکید کنند .

حمایت دولت از ورود خودروهای پاک به ناوگان حمل و عمومی

حسینی با اشاره به اینکه مدیریت شهری برحرکت به سمت تاکسی های استاندارد تاکید دارد گفت: یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا خروج خودروهای آلاینده و ورود خودروهای پاک به ناوگان است که این موضوع مورد تاکید دولت نیز قرار دارد و حمایتهای همه جانبه ای از این مهم صورت گرفته است.

وی با تاکید براینکه استفاده از خودروهای پاک و هیبریدی ضمن کاهش چشمگیر آلودگی هوا منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور نیز می شوند گفت: براساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 مقرر شده تمام اقداماتی منجر به مصرف سوخت از سیاست های حمایتی دولت برخوردار شود، بر این اساس دولت از ورود تاکسی ها و اتوبوس های هیبریدی ، توسعه مترو و ورود موتورهای برقی اعلام حمایت و همکاری کرده است و رئیس سازمان بهینه سازی مصرفی سوخت نیز اخیرا اعلام کرده که برای ورود هر تاکسی هیبریدی 6 هزار دلار کمک خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برآورد شده قیمت هر خودوری هیبرید بین حدود 50 میلیون تومان تا حدود 100 میلیون تومان باشد تصریح کرد : استفاده از خوردوهای هیبریدی و برقی در ناوگان تاکسیرانی تجربه ای موفق در دنیا بوده و ما نیز در تلاشیم تا از این تجربه موفق بهره مند شویم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تاکسی های مدرن ، باکیفیت و پاک هیبریدی در گام نخست به صورت تاکسی های ویژه به شهروندان خدمات رسانی میکنند و به مرور زمان با گسترش صنعت تولید خودوری هیبرید در داخل کشور و حتی طریق واردات خودور میتوان در حجم انبوه آنرا مورد استفاده قرار داد.

به گفته حسینی تاکنون 2 جلسه با سرمایه گذاران داخلی برگذار شده و هماهنگی ها در جهت ورود خودورهای هیبریدی به کشور صورت گرفته است .

حسینی تاکید کرد : وزارت صنایع برای ورود خودروهای هیبریدی به کشور مشخصاتی را تعیین کرده که از جمله آن می توان به فول هیبرید بودن خودروها، دارای بودن استاندارد یورو 5 و مورد استفاده قرار گرفتن آن خودروها در دیگر کشورهای جهان به عنوان تاکسی اشاره کرد.

به رغم وجود رکود جهانی و آشفتگی در بازار وسایل نقلیه تقاضا برای خودرو های هیبریدی همچنان بالاست. حتی شاید بتوان گفت بازار هیبریدی ها در سال ۲۰۰۹ بحران اقتصادی را به مبارزه طلبید و از تمامی بازار ها پیشی گرفت. در سال ۲۰۰۸ رشد فروش خودرو های هیبریدی ساکن و نزدیک به ۵/۲ درصد بود. اما ارزیابی بازار خودروها در سال ۲۰۰۹ غوغا به پا کرد. Toyota Prius نسخه نسل سوم که در ماه ژانویه آغاز به کار کرد همچنان بزرگترین فروشنده است اما به زودی در سال ۲۰۱۰ با Honda Insight وارد شراکت خواهد شد.

تولیدکنندگان در صف ورود به بازار

تیم کارشناسان با در نظر گرفتن رکود اقتصادی در جهان به تجزیه و تحلیل بازار خودرو های هیبریدی پرداخته اند. آن ها دریافته اند در حالی که تویوتا و هوندا حاکمان بازار خودرو های هیبریدی به شمار می روند، در بازار جهانی خودرو های هیبریدی، آمریکا یکه تاز میدان است، پس از آن ژاپن و اروپا به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار می گیرند. در حال حاضر تولید کنندگان اندکی بر بازار خودرو های هیبریدی چیره شده اند، اما شمار زیادی از تولید کنندگان وجود دارند که در صف ورود به بازار هستند.

همچنین متصدی معاون سازمان حفاطت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت یازدهم رسیدگی به وضعیت محیط زیست به خصوص آلودگی هوا و الودگی صوتی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است گفت :

معتقدیم آلودگی صوتی باید از ریشه کاهش یابد و با توجه به اینکه بخش اعظمی از الودگی هوا و الودگی صوتی کلانشهرها ناشی از تردد خودورها و موتور سیکلت هاست ، از این رو اقداماتی برای جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیلکت های بنزینی در دستور کار قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه اکنون آلودگی یک موتورسیکلت بنزینی برابر با چهار تا پنج خودرو است تصریح کرد :اکنون وزارت صنعت معدن و تجارت در حال تدوین برنامه جایگزینی موتورسیلکت های برقی به جای بنزینی است و در کمیته کاهش آلودگی هوا مبحث کاهش آلودگی صوتی با جدیت دنبال می شود.

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: