جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 27 شهريور 1395     
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:
فروش و اجاره پایگاه های مدیریت بحران غیر واقع و کذب است

به گزارش گروه حوادث ترافیکی شهرداری نیوز، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه شوراری شهر طی دو سال آینده آن دسته از پایگاه های چند منظوره مدیریت بحران تهران که بخش هایی از آن به کاربردهای متفرقه ورزشی و امور فرهنگی – اجتماعی اختصاص یافته بود به طور کامل در اختیار ستادهای مدیریت بحران مناطق و نواحی قرار می گیرد.

احمد صادقی با اشاره به مسائل طرح شده در خصوص تغییر کاربری برخی پایگاه های مدیریت بحران ضمن تکذیب فروش یا اجاره این مجموعه به تاریخچه احداث این پایگاه ها و پیش بینی کارکردهای متنوع و چند منظوره این مراکز در شرایط قبل، حین و بعد از بحران اشاره کرد و گفت: طرح ساخت پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران در تمامی نواحی تهران پس از زلزله بم در 15 دی ماه 1382 در نشست ستاد مدیریت بحران تهران مطرح و به تصویب رسید و پس از معرفی زمین مناسب در یکصد ناحیه تهران ساخت این پایگاه ها به تدریج آغاز شد و نخستین پایگاه روز 2 آذرماه 1385 افتتاح شد.

وی گفت: از همان زمان تعدادی از پایگاه ها به صورت چند منظوره به ویژه با کارکرد جانبی تامین محل ورزش بانوان و موارد مشابه فعالیت های فرهنگی – اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفت تا از امکانات و فضای ایجاد شده حداکثر بهره برداری بعمل آید، چرا که آن زمان کمبود سالن های سرپوشیده ورزش بانوان محسوس بود و در عین حال چند منظوره بودن امکانات و تجهیزات در مقوله مدیریت سوانح بر اساس تجربیات جهانی امری رایج و در جهت آمادگی همیشگی و پرهیز از اتلاف سرمایه به شمار می آید.

پایگاه های مدیریت بحران صرفا انبار اقلام امدادگران یا مکان اسکان اضطراری نیست

وی افزود: بر همین اساس در پایگاه های چند منظوره فرهنگ سازی و ترویج شادابی و نشاط در جامعه در کنار مهیا ساختن بستر عملیاتی و تاکتیکی مدیریت بحران مورد توجه قرار گرفته است و در مجموع این پایگاه ها تا قبل از مصوبه شورای شهر تک کاربردی نبوده و کاربردهای متنوع در شرایط عادی و نیز در شرایط بحرانی برای این پایگاه ها مشخص شده است. از جمله در شرایط عادی از فضای این پایگاه ها جهت اجرای برنامه های آموزشی و توانمند سازی مردم و استقرار گروه های امدادگر سازمان های خدمات اضطراری (اورژانس و هلال احمر) پیش بینی شده است. همچنان که ذخیره و دپوی مقدار محدودی اقلام و تجهیزات امدادی و جستجو و نجات و اسکان اضطراری در کارکرد این مجموعه ها پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این پایگاه ها صرفا انبار اقلام امدادگران یا مکان اسکان اضطراری نیست گفت: طبق قانون جمعیت هلال احمر مسئولیت امداد و نجات و اسکان اضطراری را بر عهده دارد و این جمعیت در سراسر کشور و از جمله پایتخت مکان های دپوی تجهیزات امدادی و مواد غذایی برای شرایط مقابله با بحران را پیش بینی کرده است. صادقی افزود: گرچه به نظر می رسد در مورد پایتخت و کلان شهرها باید تعدادی از انبارهای این جمعیت در داخل بافت شهری تامین شود و در همین خصوص این سازمان از گذشته اعلام آمادگی کرده بخشی از فضای این پایگاه ها را به ذخیره سازی اقلام امداد و نجات جمعیت هلال احمر با هدف ارتقای تعامل و همکاری دو نهاد اختصاص دهد.

به گفته صادقی، متاسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی به تنوع کارکردهای این پایگاه ها و هدف اصلی آن که پشتیبانی از ماموریت بحران یعنی همکاری و هماهنگی سازمان ها و نهادهای مدیریت شهری و خدمات اضطراری در قالب مدیریتی واحد است توجه ندارند و به اشتباه این مجموعه ها را صرفا انبار دپوی اقلام امدادی یا محل اسکان اضطراری می خوانند در حالی که چنین نیست.

صادقی به دسته بندی سه گانه این پایگاه ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از پایگاه ها (حدود 60 پایگاه) به صورت چند منظوره در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار گرفت که بخش وسیعی از فضاهای داخلی آن به رشته های مختلف ورزشی بانوان اختصاص یافت. وی اضافه کرد: در تعدادی از این پایگاه ها نیز واحدهای اورژانس با توجه به کمبود مکان های ثابت اورژانس در سطح شهر و با هدف تعامل میان شهرداری تهران و مرکز فوریت های پزشکی وزارت بهداشت (اورژانس) مستقر شده است که همین امر نقش مهمی در کاهش زمان حضور عوامل اورژانس در صحنه حادثه داشته است.

به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توجه به آین که شهردار هر منطقه رییس ستاد مدیریت بحران همان منطقه محسوب می شود، 22 پایگاه نیز به طور اختصاصی تحت عنوان پایگاه ویژه مدیریت بحران در اختیار شهرداری های مناطق قرار گرفت که این 22 پایگاه کارکرد انحصاری مدیریت بحران دارد.

صادقی همچنین گفت: تعدادی دیگر از این پایگاه ها در مبادی ورودی شهر تحت عنوان پایگاه های استان معین احداث شده که محلی برای استقرار نمایندگان اعزامی ستادهای مدیریت بحران استان های معین شهر تهران (استان های همجوار تهران) در زمان وقوع سوانح بزرگ و ضرورت نیاز دریافت کمک از استان های همجوار است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: درعین حال طی سال های اخیر همواره این موضوع از سوی کارشناسان و دست اندرکاران مدیریت حوادث وسوانح مطرح شده است که از ظرفیت پایگاه های چند منظوره مدیریت بحران که درنوع خود بی بدیل است، باید بیشتر بهره گرفت چرا که این پایگاه ها به عنوان سرمایه های مدیریت بحران شهر تهران محسوب می شوند. بر همین اساس اعضای محترم شواری اسلامی شهر تهران نیز در جهت تقویت ساختار مدیریت بحران طی مصوبه ای با عنوان «مصوبه الزام شهرداری تهران به در اختیار قراردادن همه پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق 22 گانه شهر تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» که به تازگی ابلاغ شده است مقرر نمودند ظرف یک دوره 2 ساله تمامی بخش های پایگاه های چند منظوره مدیریت بحران به طور کامل در اختیار سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار گیرد.

صادقی تاکید کرد: آنچه تحت عنوان "فروش و اجاره" پایگاه ها مطرح شده غیر واقع و کذب است و این سازمان هیچ پایگاهی را تا بحال نه اجاره داده و نه فروخته است، بلکه بر اساس تنوع و چند منظوره بودن کارکرد این مجموعه ها و بر اساس تعاملات و توافقاتی قانونی به صورت موقت در اختیار فعالیت های فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است.

جانشین شهردار تهران در شورای هماهنگی مدیریت بحران اظهار کرد: طی یک دهه گذشته به نسبت سایر کلان شهرها اقدامات مناسبی در این حوزه در تهران انجام شده که احداث بیش از 100 پایگاه مدیریت بحران، احداث مرکز فرماندهی مدیریت بحران، اجرای ده ها پروژه عمرانی، آموزشی، پشتیبانی و آمادگی، اجرای مانورهای بزرگ و کوچک آمادگی و دهها طرح دیگر عمرانی ، اجتماعی و آموزشی از آن جمله است.

مدیریت بحران تهران به عنوان الگویی برای سایر شهرها مطرح است

به گفته صادقی، در حال حاضر مدیریت بحران تهران به عنوان الگویی برای سایر شهرها مطرح است و مجموعه این اقدامات تاکنون با هزینه شهرداری و بدون برخورداری از بودجه ملی به اجرا درآمده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد:در عین حال تشکیل 354 گروه داوطلب واکنش اضطراری محله «دوام»، ایجاد خانه های دوام و ایمنی در سراهای محلات شهر تهران، اجرای طرح مدرسه آماده در 986 مدرسه با هدف آموزش و آشنایی دانش آموزان، اولیاء و مربیان مدارس و خانواده ها با مفاهیم آمادگی در برابر سوانح طبیعی و حوادث، ایجاد ساختار مدیریت بحران در تعدادی از مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی، استقرار کانکس های مجهز به اقلام امداد و نجات در سطح محلات و در مجموع ارتقای شاخص های تاب آوری شهر تهران در برابر سوانح و حوادث از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی در پایان گفت: با این وجود بدیهی است که تحقق چشم انداز و اهداف مدیریت بحران پایتخت با توجه به مخاطرات موجود، سطح آسیب پذیری و ظرفیت های محدود در این حوزه نیاز به اجرای طرح های بیشماری در حوزه های عمرانی اجتماعی فرهنگی و آموزشی دارد و سازمان نوپای مدیریت بحران تهران مدعی است که تنها بخشی از مسیر ترسیم شده جهت تحقق چشم انداز و اهداف مدیریت بحران پایتخت طی شده است.

صادقی تاکید کرد: با توجه به نقش ملی پایتخت، باید از سوی دولت بودجه و امکانات مناسب تامین شود و سایر سازمان ها و نهادهای مدیریت شهری نیز به طور جدی به مقوله تاب آوری در برابر سوانح توجه و سرمایه گذاری نمایند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: