جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 شهريور 1395     
ضرورت اجرایی شدن الزامات قانونی اسناد توسعه کشور

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بر ضرورت اجرایی شدن الزامات قانونی اسناد توسعه کشور درباره استقرار مدیریت یکپارچه شهری تاکید کرد.

مهندس علیرضا جاوید که در همایش "به سوی دستور کار جدید شهری؛ بایسته‌های نظری و اجرایی" سخن می‌گفت، با بیان آنکه تعلل در واگذاری امور به منظور تحقق مدیریت یکپارچه شهری، به معنای غفلت از الزامات قانونی برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور است، اقدامات دولت یازدهم در زمینه ایجاد کارگروه‌های تخصصی مدیریت شهری و همچنین تشکیل کمیسیون کلانشهرها را مثبت و رو به جلو دانست اما در عین حال گفت: تغییر در نحوه پرداخت منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه، مدیریت شهرداری‌ها در کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

جاوید کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار را الگویی موفق و رایج در میان کشورهای توسعه یافته جهان دانست و افزود: صرفا 25 تا 30 درصد درآمدهای شهرداری‌ها باید از عوارض مربوط به ساخت و ساز حاصل آید تا تکیه‌گاه اصلی اقتصاد شهری بر پایه منابعی پایدار همچون اخذ مالیات و عوارض شهری قرار گیرد.

وی دستاوردهای دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت در جهت شفاف سازی و همچنین عمومی ساختن امکان دسترسی به اطلاعات شهرسازی را اقدامی بی‌سابقه توصیف و اضافه کرد: تهیه و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران طی سال‌های اخیر، روند تراکم فروشی‌های بی ضابطه و حساب نشده را به روندی کنترل شده و ضابطه‌مند تبدیل کرده است؛ چارچوبی که توسط تمام شهروندان قابل پایش و بررسی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود در پنل تخصصی همایش "به سوی دستور کار جدید شهری؛ بایسته‌های نظری و اجرایی" ضمن برشمردن برخی از شاخص های توسعه پایتخت به عنوان شهری در مسیر جهانی شدن، به معرفی دستاوردهای مدیریت شهری در زمینه تکمیل زیرساخت‌های عمرانی، حمل و نقلی و رفاهی شهر تهران پرداخت.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت فنی وعمرانی، همایش "به سوی دستور کار جدید شهری؛ بایسته‌های نظری و اجرایی" به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و همچنین با مشارکت دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران برگزار شد. دکتر سیامک مقدم مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران، دکتر محمدحسین شریف‌زادگان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر غلامرضا کاظمیان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این نشست بودند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: