جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 7 مهر 1393     
ارایه خدمات فرهنگی، درمانی و رفاهی به خانواده جانبازان اعصاب و روان

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران خطاب به همسران جانبازان اعصاب و روان گفت: شما هستید که تابلو دفاع مقدس، شهدا، ایثارگران و فرهنگ جهاد و شهادت را به صورت زنده، ملموس و زینب وار و با صبر و تحمل مشقت و سختی آن هم در این دوران نمایندگی می کنید.

محمدباقر قالیباف ظهر امروز با حضور در همایش تکریم همسران جانبازان اعصاب و روان که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، طی سخنانی تاکید کرد: همه باور ما بر این است که امروز نظام جمهوری اسلامی بر پایه های صبر شما استوار است. قدرت نظام اسلامی به قدرت علمی، اقتصادی، نظامی و تکنولوژی نیست بلکه قدرت نظام اسلامی به عمق باورهای قلبی شما به این نظام است و ما هرچه داریم از شما داریم.

وي خطاب به همسران جانبازان اعصاب و روان گفت: مهم ترین نقش شما همان شخصیت شاهد شما است. شما هستید که تابلو دفاع مقدس، شهدا، ایثارگران و فرهنگ جهاد و شهادت را به صورت زنده، ملموس و زینب وار و با صبر و تحمل مشقت و سختی آن هم در این دوران نمایندگی می کنید.

شهردار تهران افزود: سخن گفتن از دفاع مقدس در جمع شما حرف گزافی است. جنگیدن مردان و رزمندگان در دهه اول انقلاب، در محیط جنگ و جبهه و در حضور دشمن کار راحتی است چرا که آنجا فضای مجاهدت، ایثارگری، وفای به عهد و سخاوت وجود داشت و اوج سخاوت و بخشش نیز تقدیم جانشان به پیشگاه خداوند بود. اما امروز بخش قابل توجهی از جامعه ما به خاطر شرایط حاکم، غرق در بحث های دنیایی شده و کمتر کسی می تواند درد دل شما را گوش کند، شما را باور کرده و شرایط سخت شما را درک کند.

قالیباف به دیدار چند ماه قبل خود با جمعی از همسران جانبازان اعصاب و روان اشاره کرد و گفت: بنده که مدعی ام از همین تبار بوده و مسایل و مشکلات شما را متوجه هستم، آن روز که با خانواده جانبازان اعصاب و روان ملاقات داشتم، احساس کردم اگر از دنیا می رفتم هیچ پاسخی برای این سوال نداشتم که چرا تا این حد از واقعیت های زندگی و مشکلات شما خانواده های جانبازان اعصاب و روان فاصله دارم؟ ما با جانبازان بالای 70 درصد سر و کار داریم و با جانبازانی سپری کرده ایم که کمتر شبی می توانستند بخوابند. بنابراین یا در پشت بام و یا در کوچه قدم می زدند که مزاحم خانواده خود نشوند. ما این ها را درک کرده ایم و امروز هم در خانواده، دوستان و بستگان از این افراد کم نیستند.

وی افزود: اقرار می کنم روزی که من حرف های همسران جانبازان اعصاب و روان را شنیدم، احساس کردم در این بخش کوتاهی کرده ام. این در حالی است که اگر رفتار اداری داشته باشیم، باید بگوییم وظیفه این بخش با بنیاد شهید و امور ایثارگران است اما این رفتار اداری نه بر اساس انصاف و اخلاق است و نه فرهنگ جبهه و جهاد به ما اجازه می دهد که این حرف را بزنیم.

شهردار تهران یادآور شد: پس از آنکه با خانواده جانبازان اعصاب روان صحبت کردم، متوجه شدم که نمی شود درصد جانبازان اعصاب و روان را اندازه گیری کرد چرا که بعضی از این افراد هستند که شاید به جهت درصدی بین 5 تا 15 درصد جانبازی داشته باشند، اما بیش از نیمی از سال را در بیمارستان بستری هستند. حتی وقتی در خانه حضور دارند نیز خود آن ها شرمنده خانواده و خانواده نیز شرمنده آن ها هستند. این موضوع از لحاظ ماهیتی کاملا با یک برادر عزیز جانباز 70درصدی که قطع عضو شده، متفاوت است.

وی افزود: بعد از همان ملاقات به همکاران گفتم تا در فرصتی از این جمع عزیز دعوت شود تا حداقل نسبت به سهم خودم از کوتاهی که به عنوان یک رزمنده در شهر و استان تهران صورت گرفته است عذر خواهی کنم و حلالیت بطلبم. البته نمی گویم که امروز قادریم همه مشکلات شما را حل کنیم اما آنچه که در توان داشته باشیم را انجام خواهیم داد.

قالیباف ابراز داشت: چند سال قبل که موضوع توجه به جانبازان بالای 70 درصد در اولویت کار ما قرار گرفت، در حد توان سعی کردیم مسایل آن ها را در شهر تهران نظم و نسق دهیم و امروز شاهد هستیم که کارهای حیاتی و ضروری آن ها حل و فصل شده است. البته که باید آن اقدامات را همچنان تداوم دهیم چرا که این کارها تمام شدنی نیست.

وی با اشاره به حضور حدود 500 خانواده جانباز اعصاب و روان در تهران، گفت: اولین موضوع درباره این خانواده ها آن است که حتما کارهای مربوط به خود شهرداری به عنوان یک سازمان را حل و فصل کنیم تا خانواده و همسر جانباز اعصاب و روانی نباشد که کار اداری اش در مجموعه شهرداری تهران به عنوان یک شهروند به زمین بماند؛ البته تاکید می کنم که کسی نباید کارهایش در چهارچوب وظایف و کارهای ذاتی شهرداری دچار مشکل باشد.

شهردار تهران به موضوع برقراری امکانات رفاهی برای خانواده جانبازان اعصاب و روان اشاره کرد و ابراز داشت: هم اکنون در شهر تهران در حوزه خدمات رفاهی امکان و ظرفیتی برای شهروندان فراهم شده است اما با این فشار روحی و روانی که در خانواده های جانبازان اعصاب و روان وجود دارد، آن ها حتما نیازمند فرصت هایی هستند که حتی بتوانند یک تفریح کوچک نیم روزه و یک روزه داشته باشند. از این رو این کار با امکانات ورزشی و اردویی امکان پذیر است تا خدمات رفاهی برای این خانواده ها به صورت متوالی ارایه شود.

وی عنوان داشت: البته برای اینکه عدالت رعایت شود این خدمات را به بقیه جانبازان نیز به گونه دیگری خواهیم داد اما باید توجه داشت که پسوند اعصاب و روان و توجه به اوقات فراغت و انبساط خاطر خانواده های این جانبازان برای ما موضوعیت دارد.

شهردار تهران به موضوع اشتغال فرزندان جانبازان اعصاب و روان نیز اشاره کرد و گفت: در بحث اشتغال همه از ما توقع دارند این افراد را در شهرداری استخدام کنیم اما چنین امکانی برای ما وجود ندارد. البته هر چه نیرو در شهرداری برای استخدام آورده ایم اولویت را به ایثارگران داده ایم و هم اکنون نیز بالای 700 فرزند شهید در شهرداری مشغول به کار هستند. اما از دیگر سو یک اشکال فرهنگی نیز وجود دارد که بسیاری از خانواده ها شغل را به معنی استخدام در ادارات می دانند، اما ما شغل را «کار» می دانیم و معتقدیم بچه ها نباید بیکار باشند و باید کاری در شئونات خودشان انجام دهند. بنابراین در این بخش می توانیم در حوزه کارآفرینی پشتیبانی کنیم تا فرزندان این جانبازان اشتغال پیدا کنند.

قالیباف به مشکلات خانواده های جانبازان اعصاب و روان در حوزه درمان نيز اشاره کرد و گفت: اگر در مجموعه حوزه درمان به این تشخیص رسیدیم که باید داروی خاصی به جانبازان تحویل شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران به هر دلیلی برای تامین این دارو معذوریت دارد، درباره این داروها نیز کمک می کنیم تا بار مالی به دوش عزیزان نیفتد.

وی در ادامه توجه به مسایل فرهنگی، تربیتی و آموزشی خانواده جانبازان اعصاب روان را از موضوعات جدی شهرداری تهران عنوان و بيان کرد: بخشی از موضوعاتی که امروز در حوزه چالش های اقتصادی وجود دارد در واقع برای ما در مسایل اقتصادی بروز و ظهور پیدا کرده اند اما اگر مقداری عمیق تر به آن نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که نیازمند توجه به موضوعات فرهنگی و آموزشی هستیم. بنابر این در آن بخش نیز حتما حوزه فرهنگی و اجتماعی باید توجه جدی را داشته باشند و اداره کل ایثارگران شهرداری تهران نیز کاملا برنامه فرهنگی را طراحی و اجرا کنند.

قالیباف به نیاز خانواده جانبازان اعصاب و روان به خدمات روانشناسی اشاره کرد و گفت: امروز شهرداری تهران این خدمات را به شهر ارایه می کند اما در این بخش باید به صورت ویژه تر و خاص تر خدمات روانشناسی را به خانواده ها ارایه کنیم. این فرصت ها و امکانات در شهر و شهرداری وجود دارد و ما نیز خودمان را مکلف می دانیم که در خدمت اين عزیزان باشیم.

وي خطاب به همسران جانبازان اعصاب و روان اظهاركرد: البته به خاطر انباشتگی مشکلاتی که دارید حق می دهم که حرف های ما را باور نکنید اما در این بخش اقداماتی که بنیاد شهید بر اساس ضوابط می توانند انجام دهند، دنبال خواهد شد و ما نیز به عنوان رزمنده کمک می کنیم تا این مشکلات حل شود.

به گفته شهردار تهران اداره کل امور ایثارگران، شرکت شهر سالم، ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و امور بانوان شهرداری تهران در کنار بنیاد شهید در خدمت خانواده های جانبازان اعصاب و روان خواهند بود تا بخشی از مشکلات این افراد سامان یابد.

وی در پایان تصریح کرد: ما قادر نیستیم همه مشکلات شما را حل کنیم اما این قول را می دهیم که هر چه در توان داریم را انجام دهیم و ذره ای نسبت به جانبازان اعصاب و روان و خانواده های آن ها کوتاهی نکنیم. در ادامه مسیر نیز باید از خدا بخواهیم که این فرصت را بیشتر به ما دهد و توفیق پیدا کنیم تا بتوانیم خدمت بیشتری را به همسران و فرزندان جانبازان اعصاب و روان ارایه دهیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: