جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 شهريور 1395     
روستایی که در هر خانواده یک پزشک دارد

در شهرستان تفرش علاوه بر وجود آثار تاریخی و پتانسیلهای گردشگری، روستایی وجود دارد که به «دهکده پزشکان» معروف است.

فارس: در شهرستان تفرش علاوه بر وجود آثار تاریخی و پتانسیل‌های گردشگری، روستایی وجود دارد که به نام دهکده پزشکان معروف است.


روستایی که در هر خانواده یک پزشک دارد
 
روستایی کوچک با آوازه ای بلند

این روستا که در ۶ کیلومتری شهر تفرش قرار دارد، دارای آب و هوایی پاک، چشم اندازهای بسیار زیاد و مناظر طبیعی و دیدنی است و قدمت برخی از این مناظر به قبل از اسلام برمی گردد.

روستایی که علی رغم جمعیت کم آن، توانسته پزشکان و مهندسان مشهوری در رشته‌های مختلف به جامعه تحویل دهد. بسیاری از این پزشکان دست‌پروده‌ی این روستا در نقاط مختلف کشور و دنیا به طبابت مشغولند.

قدمت این روستا به دوره ایلامیان و حتی پیشتر یعنی به دوره مادها برمی گردد. در کتب تاریخی از این روستا به عنوان مرکز تفرش نام برده شده است.

دِلارام (نام‌های دیگر تِراران، طِراران) یکی از روستاهای دهستان بازرجان بخش مرکزی شهرستان تفرش است که به نام دهکده پزشکان معروف است. تابلویی نیز به همین نام در منطقه ورودی این روستا نصب شده است.

از این روستا ۱۷۵ تحصیلکرده در رشته های مختلف پزشکی از۱۸۰ خانواده برخاسته است،  یعنی تقریباً هر خانواده یک پزشک و به همین دلیل این روستا با عنوان «دهکده پزشکان» نامگذاری شده است.

روستای دهکده پزشکان در تفرش به پرورش پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز و استخوان ایران و پروفسور احمد پارسا پدر گیاه‌شناسی ایران نیز مفتخر است.

پروفسور اردشیر قوام زاده، اولین پیوند مغز استخوان را در کشور انجام داد و سالانه در بیمارستان شریعتی تحت نظر موسسه تحقیقاتی وی صدها پیوند مغز استخوان انجام می‌شود که از بهترین آمار جهانی است. قوام زاده در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه «برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماریهای خونی» شد و تمام مبلغ جایزه اش را به بیماران سرطانی اهدا کرد.

پروفسور احمد پارسا، از نخستین پیشکسوتان دانش گیاه‌شناسی نوین ایران، نخستین استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران و نخستین ایرانی بود که به‌صورت علمی بر فلور (رستنی‌های) ایران تحقیق کرد. وی بنیان‌گذار موزه علوم طبیعی ایران است و بزرگترین اثرش تالیف کتاب فلور مستقل ایران با نام فلور دولیران به زبان فرانسه است.

 

مناطق گردشگری روستا

از مناطق دیدنی این روستا می توان، دشت تراران، درخت گردو انوشیروان، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، سر خاک، رزاوه، کوه سه‌سوراخ (دارای سه یا چندین غار)، شاه‌چنار، چشمه علی و...  را نام برد.

درخت گردو انوشیروان با محیط ۶ متر و قطر ۲ متر در روستای تراران بالا (دلارام) قرار دارد. این درخت دارای ۵ شاخه اصلی است که هر یک خود به اندازه یک درخت تنومند است؛ و سالانه ۲۵۰۰۰–۳۰۰۰۰ عدد گردو می‌دهد، در صورتی که یک درخت بزرگ گردو در سال حداکثر ۳۰۰۰ عدد گردو محصول می‌دهد. ارتفاع ان بیش از ۲۰ متر بوده و عمر آن را بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. مردم بومی اعتقاد بر این دارند که این درخت در زمان انوشیروان دادگر ساسانی کاشته شده و به درخت انوشیروان معروف است.

قرار گرفتن نام این روستا در لیست روستاهای هدف گردشگری تفرش

همچنین شنیده می شود که این روستا در لیست روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفرش قرار گرفته است.

علی حیدری سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش گفت: در سال ۹۵، روستای طاد، الویجان، دنیجرد، کبوران، دلارام و نقوسان به عنوان روستاهای هدف گردشگری تفرش معرفی شده اند.

حیدری، ایجاد اقامتگاه، سفره خانه و رستوران، بهبود وضعیت عمرانی روستا، افزایش جذابیتهای روستا را از مهمترین اقداماتی دانست که قرار است برای روستاهای هدف گردشگری در تفرش انجام شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: