جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 1 شهريور 1395     
پزشکان و دستان شفابخش

پزشک واژه‌ای با ریشه سه هزار ساله است. به هنگام پادشاهی جمشید فرزند تهمورث دیوبند برای نخستین بار به واژه پزشک و پزشکی و درمان بر می‌خوریم. در شاهنامه فردوسی بارها ازاین واژه یاد شده و ریشه‌ای اوستایی دارد و به‌معنای آسیب زدا آمده‌است.
 
روزنامه ایران؛ دکتر علیرضا زالی*: پزشک واژه‌ای با ریشه سه هزار ساله است. به هنگام پادشاهی جمشید فرزند تهمورث دیوبند برای نخستین بار به واژه پزشک و پزشکی و درمان بر می‌خوریم. در شاهنامه فردوسی بارها ازاین واژه یاد شده و ریشه‌ای اوستایی دارد و به‌معنای آسیب زدا آمده‌است.
 
اول شهریورماه زادروز حکیم ابوعلی‌سینا برابر با «روز پزشک» است و فرصتی مغتنم تا از خدمات ارزنده تمامی پزشکان و خدمتگزاران عرصه سلامت و درمان سپاسگزاری کنم. تاریخ ایران مشحون از حکایت‌های بی‌نظیری است که طبیبان این مرز و بوم در مقام واسطه فیض‌الهی دستان شفابخش‌شان را برای نجات‌ جان ابنای بشر و دریای دانش، معرفت و فضیلت‌شان را برای بهزیستن برترین مخلوق پروردگار به کار بسته‌اند. همان‌ها که به‌گواهی شاهدان در میدان نبرد شربت شهادت نوشیدند و بر زخم‌های بی‌شمار فرزندان این آب و خاک در طول 8 سال جنگ تحمیلی و پس از آن مرهم گذاشتند. کسانی که امروز با افتخار به وجود آنها و تلاش ایثارگرانه و بی‌وقفه‌شان بر قله‌های خوداتکایی در درمان ایستاده‌ایم و نه تنها آحاد ملت در داخل کشور درمان می‌شوند که پذیرای خیل بی‌شمار همسایگان نیز هستیم. امروز که فصل درخشانی در هم‌آوایی جامعه پزشکی با زمزمه سرود بلند اتحاد و ایستادگی به وجود آمده است بر خود واجب می‌دانم تا از تمام همکاران گمنام و آراسته به فضائلی که تفاخرات دنیوی در مقابل روح بلند آنان سر تعظیم و ستایش ساییده و افتخار خدمت به محرومان و دردمندان را بر هیچ موقعیتی برتری نداده‌اند سپاسگزاری کنم و در بازخوانی پیشینه پر افتخار این قشر بزرگ از نام‌هایی چون ابن سینا، جرجانی و زکریای رازی و پرچمداران اخلاق در این حوزه یاد کنم. سالانه به طور میانگین بیش از 800 میلیون خدمت درمانی و بستری در کشور ارائه می‌شود. تقریباً هیچ جای کشور از کادر درمانی خالی نیست و حتی در مناطق صعب‌العبور و دشوار نیز پزشکان با کمترین چشمداشت‌ها و بیشترین بازده حضور دارند.
 
هرسال جمع کثیری از نخبگان کشور که دوران سخت تحصیل دستیاری را به پایان رسانده‌‌اند به‌عنوان متخصص به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند. هیچ رشته‌ای مثل پزشکی نیست که علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در طول دوران تحصیل و درمان، حجم عظیم مراجعان بخصوص در بخش دولتی، پس از فراغت از تحصیل نیز به بهانه تحصیل رایگان به خدمت براساس تعهد مشغول شود. سال‌های طولانی تحصیل و حجم مطالعات لازم برای طبیب شدن قطعاً با هیچ صنف دیگری قابل رقابت نیست و نجات جان انسان‌ها که شریف‌ترین مخلوقات هستند وجه ممیزه پزشکی با سایر حرف است. همراهی بی‌نظیر جامعه پزشکی با همه دغدغه‌ها و کمبودها با دولت‌ها در طول تاریخ ستودنی است با آنکه سالیان درازی است این جامعه خدوم منتظر اعلام قیمت واقعی خدمات سلامت است و بارها و بارها توسط مسئولان وعده داده شده است، اما هنوز با رقم واقعی، فاصله‌ها زیاد است و این جامعه قسم خورده با تعهد برآمده از وجدان، یارانه نظام سلامت را از جیب خود پرداخت می‌کند. این روزها که به مدد توجه دولت به حوزه سلامت، به جایگاه حقیقی آن نزدیک شده‌ایم فرصت بیشتری فراهم شده است تا با نگاه عمیق و بینش دقیق به فعالیت‌های ارائه‌دهندگان خدمت نگریسته شود. به جرأت می‌توان گفت که در حوزه درمان بر قله رفیع خوداتکایی ایستاده‌ایم به گونه‌ای که انواع اعمال جراحی، پیوند‌ها و فرآیندهای درمانی در کشورمان با همت بلند همکاران پرتلاش و ساعی جامعه پزشکی در حال انجام است. در پایان لازم است ذکر کنم اگر در جهت کارآمد نمودن بیمه‌ها، ثبات و پایداری منابع حوزه سلامت، توجه مناسب به نیروی انسانی، تأسیس و نوسازی ناوگان سلامت و فرهنگ‌سازی درجهت پیشگیری و بهداشت و همچنین توجه به ارزش والای علم‌اندوزی گام برداریم، قطعاً در راستای پاسخگویی اجتماعی به نیازهای حال و آتی جامعه و ارتقا و بهبود روزافزون شاخص‌های مهمی از جمله سلامت مادر و کودک، امید به زندگی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و کاهش هزینه‌ها در بخش بیماری‌های غیرواگیر و تصحیح سبک زندگی به مسئولیت‌های خود بخوبی عمل کرده‌ایم.
 
سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین نهاد صنفی با سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن در حمایت از ارائه‌دهندگان خدمت و گیرندگان آن آمادگی خود را برای هرگونه فعالیت علمی، پژوهشی، صنفی و قانونی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود اعلام می‌دارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: