جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 31 مرداد 1395     
گلایه ستاره اسکندری از تئاترهای «زودپزی»

ستاره اسکندری در نشست خبری تماشاخانه باران با اشاره به برخی نمایشهای پیشنهاد شده به وی گفت: تئاترهای «زودپزی» نفس تئاتر را زیر سوال می‌برند.

تسنیم: صبح امروز، نشست خبری تماشاخانه باران با حضور خیام وقار کاشانی، فهمیه امن‌زاده، کیومرث مرادی و ستاره اسکندری در این تماشاخانه برگزار شد. طی این نشست ستاره اسکندری به عنوان نیروی مدیریتی سالن باران و کیومرث مرادی به عنوان مدیر آموزش و بین‌الملل این تماشاخانه خصوصی معرفی شدند.

خیام وقارکاشانی در مقام مدیریت تماشاخانه با ابراز رضایت از جایگاه تماشاخانه باران، اظهار داشت به برنامه‌هایی که خواهان آن بوده، دست پیدا کرده است. وی با معرفی ستاره اسکندری در مقام جدیدش گذری به بهمن 93 و تأسیس این تماشاخانه داشت و تصریح کرد در طی این سالها جریانی به نام تئاتر حرفه‌ای راه افتاده است و سالنهای خوبی نیز در این مدت افتتاح شده است. او تأکید کرد اسکندری تهیه‌کنندگی آثار دانشجویی را تقبل کرده است  و کیومرث مرادی نیز اولین تور آموزشی به ایتالیا را مدیریت کرده است.

وی گفت در ادامه مسیر به این نتیجه رسیدیم که باران صرفاً برای اجاره نباشد و برنامه‌های جانبی داشتیم که اجراهای ما را تحت الشعاع قرار داده‌اند.

این بازیگر تئاتر حرکت باران را به سمت کمپانی شدن برشمرد که منتج به تولید چند اثر تئاتری نیز شده است. وی با اشاره به جشنواره‌های دانشگاهی باران و رویکرد باران در حمایت از اهمیت جایگاه دانشگاه، از برنامه‌های ستاره اسکندری در این حوزه سخن گفت و افزود او را با توجه به افرادی برگزیده است که از لحاظ فکری با باران همخوانی نداشتند و تاکید کرد اسکندری دغدغه‌مند است.

ستاره اسکندری با تقبی به گذشته که در آن تئاتر دولتی شرایط خاصی داشت و دولت به واسطه حمایتهایش به خود اجازه می‌داد به اجرا شدن یا نشدن یک اثر ورود کند، از نامه‌ای سخن گفت که با آن از دنیای تئاتر خداحافظی کرده است. وی افزود زمانی که رشد کردم فهمیدم عقب‌نشینی اولین کاری است که آدم می‌کند.

وی با اشاره به نمایش حسین پاکدل در سال 92 و توقیف آن با وجود داشتن مجوز، از عدم عقب‌نشینی مجدد و ظهور در نقش تهیه‌کننده خصوصی گفت. وی با تصریح جسارت تیم وقار کاشانی و امن‌زاده، نتیجه آن را موفقیت جریان تئاتر خصوصی دانست.

اسکندری در بخشی از صحبتهایش گفت آنچه نمی‌گذارد سینما رو به جلو حرکت کند حضور افرادی است که به دنبال مسائل اقتصادی هستند. او سپس به تئاتر بدنه اشاره کرد که همانند سینما موجب شده‌اند آرمانهای تئاتر رو به فراموش رود و نتیجه آن تکرار بیش از حد همه چیز است که در یک سطح رخ می‌دهد. او به آفت حضور چهره‌ها در آثار هنری اشاره کرد که از جریان سینما و تلویزیون وارد عرصه تئاتر شده است و از تئاترهای «زودپزی» صحبت کرد که در کمتر از سه هفته شکل می‌گیرد و نفس تئاتر را زیر سوال می برند.

او با انتقاد از مسئولان فرهنگی گفت اگر مدیران ماموریتهای فرهنگی را به افراد متخصص بسپارند، جریانها سالم پیش خواهند رفت و مدیران باید از سلیقه و کمیت دست کشند تا نتیجه درخشانتر شود.

وی افزود باران به جریانات فکر می‌کند و مطمئناً با این روند در تاریخ خودش را ثبت می‌کند و به عنوان اولین سالنی شناخته می‌شود که به کارهایی فکر می‌کند که دیگران فکر نمی‌کنند.

کیومرث مرادی با بیان آنکه در جهان سوم جامعه مصرف کننده است، تصریح کرد گسترش ارتباطات و تسهیل در گفتگو میان جوامع و البته فروپاشی مرزها در اروپا و منتج شدن فرو ریختن مرزهای تئاتر، موجب توسعه جغرافیایی تئاتر شده است و نتیجه آن ارتباطات عمیق‌تر کارگردانان ایرانی به جهان شده است.

وی در تشریح برنامه‌های باران برای دعوت از گروه‌های نمایشی، این رویه را نگاه توریستی خواند. او با اشاره به دیدگاه حمید سمندریان در ایجاد تئاتر الگو، تاکید کرد برخی مانع شکل گرفتن این ایده شدند و افزود این برنامه در راستای رسیدن به تئاتر الگوست.

طبق برنامه اعلامی مرادی، از گروه «پوتلچ» از ایتالیا وابسته به یوجین باربا، کارگردان شهیر تئاتر نام برد که پیش از این در جشنواره تئاتر فجر در تهران حضور داشته‌اند. مرادی در تعریف این گروه گفت این گروه 32 سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند و تئاتر تولید می‌کنند و با وجود پیشنهادهای سینمایی، جز تئاتر کار دیگری نکرده‌اند. او با بیان این مسائل به دغدغه‌های سمندریان در کوچ هنرمندان تئاتر به تلویزیون و سینما اشاره کرد.

مرادی در این جلسه از ایده جذب دانشجوی خارجی و تبادل دانشجو گفت و تاکید در جهان امروز تابوها شکسته شده است و ایرانیان باربا و ویلسون را از نزدیک درک می‌کنند. او افزود قصد است در هر فصل تئاتری از دنیا نمایش جهان در باران اجرای عموم برگزار شود و اولین نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از ایتالیاست. این اجرا طبق گفته مرادی از فناوری 3D بهره می‌برد و در 27 کشور دنیا از جمله ایران اجرای عموم داشته است. این گروه هم اکنون درگیر پروژه «شهر نامرئی» براساس داستان ایتالیو کالوینو در یونان است و از 26 شهریور در باران روی صحنه می‌روند.

کارگردان «شکلک» در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استاندارد نبودن سالنهای خصوصی با مثال زدن از تئاترهایی چون یونسکو در پاریس، وضعیت سالنهای ایرانی را مناسب خواند و گفت معیارهای ما برآمده از تئاتر دولتی است که واجد بودجه‌های دولتی است.

او افزود هم‌اکنون میان هنرمندان و تالارهای خصوصی تعاملی دوطرفه وجود دارد.

فهمیه امن‌زاده نیز در صحبتهای خود به مشکلات نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد و ایدئال باران را ایجاد کارگاه نمایشنامه‌نویسی و نگارش متنی جمعی برخواند. او همچنین به دوران افتتاح باران اشاره‌ای کرد و گفت برخی این کار را دیوانگی می‌دانستند.

خیام وقار کاشانی نیز در تایید گفته‌های امن‌زاده  از اولویت متون نویسندگان ایرانی در مجموع باران گفت. او افزود از برخی کارگردانان برای استقرار در باران دعوت شده است.

در انتهای این برنامه از پوستر نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» رونمایی شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: