جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 بهمن 1392     
جریمه 43 هزارتومانی برای مصرف سیگار!

مجله مهر: هیات وزیران موادی را در قالب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تصویب کرده که براساس آن جریمه های نسبتا سنگینی برای فروش غیرقانونی سیگار و حتی مصرف آن در اماکن عمومی در نظر گرفته شده است.

در واقع حداقل و حداکثر جزای نقدی در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات افزایش پیدا کرده و این رقم های جدید برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ابلاغ شده است. 

یکی از مهمترین تبصره های این قانون، در نظر گرفتن جریمه نقدی برای مصرف سیگار در اماکن عمومی است. از این به بعد اگر در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی سیگار بکشید بین 22 هزار تا 43 هزار تومان جریمه می شود. 

مواد قانون

موضوع تخلفات

مبلغ (تومان)

10

هرگونه تبلیغات مغایر با قانون و آئین‌نامه اجرایی آن

از 215 هزار تا 21 میلیون و 500 هزار

11

فروش و عرضه دخانیات از سوی افراد فاقد پروانه فروش، عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب و تکرار عدم پرداخت مالیات

از 215 هزار تا 13 میلیون

12

فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر هجده سال یا به واسطه این افراد

از 43 هزار تا 215 هزار و در صورت تکرار 4 میلیون و 300 هزار

بند (ب) ماده (13)

استعمال دخانیات در نهادهای موضوع ماده (18) قانون رسیدگی به تخلفات اداری (وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شركتهاي دولتي ، شركتهاي ملي نفت و گاز و پتروشيمي و شهرداريها و بانكها و موسسات و شركتهاي دولتي) در خصوص مرتکبین غیر از کارکنان نهادهای مذکور 

از 30 هزار تا 43 هزار

تبصره(1) ماده (13)

 

مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی

از 22 هزار تا 43 هزار

16

عرضه فرآورده‌های دخانی در بسته‌های بدون شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات و عدم درج عبارت «مخصوص فروش در ایران» بر روی بسته‌های فرآورده‌های دخانی وارداتی و عرضه و فروش بسته‌های بازشده فرآورده‌های دخان

از 22 هزار تا 86 هزار

 

خرید روزانه 10 میلیارد تومان سیگار

طبق آمار های رسمی و غیر رسمی سن شروع مصرف سیگار در ایران بین 12 تا 13 سالگی است. به گفته « محمد دلاوری» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، براساس یک تحقیق میدانی، سن شروع مصرف سیگار در پسران 14 و برای دختران 17 سالگی است. وزارت بهداشت هم بدون تقسیم بندی جنسیتی آن را 13 سالگی اعلام می‌کند. به گفته او تک فروشی در دکه‌ها و مغازه‌ها یکی از عوامل این اتفاق است و برای همین هم جریمه بیشتری برای این کار در نظر گرفته شده است. 

از طرفی آمار مصرف سالانه سیگار در کشور به 65 میلیارد نخ می‌رسد که از این میان 25 میلیارد نخ سیگار تولید داخل و تولید مشترک است. حدود 20 تا 25 میلیارد سیگار از طریق واردات تامین می‌شود و حدود 15 تا 25 میلیارد نخ از طریق قاچاق به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و این یعنی اینکه ایرانی ها سالانه 3250 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند. روزانه 10 میلیارد تومان!

از سوی دیگر تعداد بیماری ها و به خصوص سرطان هایی که با مصرف سیگار ارتباط مستقیم دارند، باعث شده است هر سال مبلغ زیادی برای درمان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار صرف شود.یعنی سالانه  7200 میلیارد تومان.

با این حال و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر هشت ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل مصرف سیگار می‌میرد و تمام این عدد و رقم ها باعث شده زنگ خطر مصرف سیگار به صدا دربیاید. ولی اینکه جریمه ها می تواند مردم را از سیگار کشیدن منصرف کند یا نه، مشخص نیست!




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: