جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 مرداد 1395     
اولین اجرای تلگرامی در تئاتر

شهرام گیل آبادی با اجرای نمایشنامه «سپنج رنج و شکنج» نوشته محمود استادمحمد بعد از چند سال دوری دوباره به صحنه باز می گردد.

مهر: شهرام گیل آبادی که این روزها به عنوان رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران مشغول به فعالیت است و سال‌ها در صدا و سیما و دیگر مراکز فرهنگی سمت هایی را به عهده داشته، پس از ۶ سال دوری از صحنه تئاتر از هشتم شهریور ماه با اجرای نمایشنامه ای از محمود استادمحمد به تئاتر شهر می‌آید. او که این نمایش را در پلاتوی مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد کرد، آخرین کاری که به صحنه برده بود در همین مجموعه و «آواز از دورترین کرانه مه‌آلود زمین» در سال ۸۹ بود. نمایشی که با بازی سیما تیرانداز توانست خوب ظاهر شود.

گیل آبادی درباره بازگشت دوباره اش به صحنه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: اساس و ریشه کار من هنر است و هیچ گاه از آن جدا نشدم. ممکن است فرصت نشده باشد به شکل عملی طی این سال‌ها کار هنری انجام دهم اما من همیشه معلم هنر بوده ام و به واسطعه اینکه عضو هیات علمی گروه هنر هستم از مقوله آموزش و هنر دور نبوده‌ام همچنین سعی کردم در این سال‌ها کار هنری را در کنار کار اجرایی از نظرم دور نداشته باشم و نقاشی، نقاشی‌خط و عکس هایم را به نمایش بگذارم و یا تئاتری به صحنه ببرم.

وی درباره اجرای نمایشنامه ای از محمود استادمحمد نیز بیان کرد: من به احترام این نمایشنامه نویس و هم زمان با سالگرد ایشان نمایشنامه «سپنج رنج و شکنج» را برای اجرا دست گرفتم و به کمک دخترشان آن را برای اجرا آماده کردم  البته احساس کردم باید متن را با توجه به فرهنگ و ادبیات و شرایط روز سازگار کرد.

این مدیر فرهنگی درباره این سازگاری گفت: در این نمایش ما بر سه عنصر انسان، زن و خانه تاکید می کنیم و همه ما با این سه عنصر قرابت داریم؛ جوهره انسانی که باید ارج گذاشته شود همانطور که زمین و آسمان برای خدمت به انسان خلق شدند. از طرف دیگر در جامعه انسانی امروز مظلومیت زنان بر کسی پوشیده نیست و این از بابت برداشت‌های نادرستی است که از شخصیت زن می شود. ما این وجهه را با تکیه بر یک قصه ایرانی که استادمحمد نوشته است در تعریف جدیدمان از نمایشنامه به کار گرفتیم. نکته سوم هم خانه یا وطن است که همه ما به آن عشق می ورزیم.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه نکته قابل تامل در این اجرا شیوه متفاوت اجرایی و شیوه تعاملی است در این باره گفت: ما اجرای متفاوتی را برای این نمایشنامه طراحی کردیم. در اجرای تعاملی مخاطب ما بازیگر صحنه هم است. ما بیشتر از اینکه متن را برای مخاطب بخوانیم با مخاطب حرف می زنیم و بیشترین حجم ارتباط با مخاطب را داریم. حتی روانپزشکانی که به دیدن یک تک اجرای این نمایش آمده بودند گفتند به صورت پسیکودرام درآمده است.

وی ادامه داد: نکته مهمتر این است که ما سعی کردیم با نسل سوم هم ارتباط ویژه ای برقرار کنیم و این همان قستمی است که باید به ایجاد شبکه های اجتماعی و گسترش آن در جامعه دقت می کردیم. الان حتی کسانی که رانندگی می کنند هم حواسشان به جلو نیست و تمام حواسشان به صفحه هوشمند موبایلشان است. ما از این فضا به نفع نمایش استفاده کردیم و یک اجرای تلگرامی راه انداختیم. در واقع اولین اجرای تلگرامی در عالم تئاتر در این نمایش شکل می گیرد.

گیل آبادی درباره این اجرای تلگرامی توضیح داد: از صبح اجرا تماشاگران در سایت ثبت نام می کنند و سپس با شماره تلفن های خود در گروه ادد می شوند. کاربران نظراتشان را از صبح درباره این سه مفهوم انسان، زن و وطن در گروه می گذارند. نظرات آنها در اجرا خوانده می شود و در لحظه اجرا هم می توانند تصویر یا متنی را در گروه به اشتراک بگذارند. تا شب این کنش و واکنش و حتی بعد از اجرا ادامه دارد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه یکی دیگر از سورپرایزهای این نمایش حضور بازیگران مهمان در هر اجرا است در این باره گفت: ما هر شب یکی از چهره های عالم مجری گری یا بازیگری را به عنوان مهمان در نمایش خود داریم. مثلا مژده لواسانی، رامبد جوان، مهناز افشار و... و. آنها بخشی از تجربیات خود را با ما به اشتراک می گذارند و به ما کمک می کنند در این تعامل با مخاطب پیش برویم.

وی همچنین درباره وفاداری اش به متن استادمحمد نیز بیان کرد: من سعی کردم به متن وفادار باشم ولی طراحی هایم در کارگردانی متفاوت باشد و کار صورت مدرنی به خود بگیرد.

این هنرمند در انتها با انتقاد از اینکه اجراهای صحنه ای ما زود می میرند و به کار خود پایان می دهند، گفت: تئاتر باید زنده و مدام زایش داشته باشد. تئاترهای ما زود می میرند و در نهایت یک نوار ضبط شده از اجرای آنها باقی می ماند در حالیکه در دنیا نمایش هایی داریم که ۵۰ سال است دارد اجرا می شود و در تورهای مختلف می چرخد.

نمایش «تک نگاری های محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده» به گفته گیل آبادی تا ۳۱ شهریور در مجموعه تئاتر شهر به اجرای خود ادامه می دهد و سپس به دعوت کانادا، برلین و سوئد گروه برای اجرا به این کشورها می رود.

این اثر نمایشی با بازی نوشین حسن زاده، رویا فلاحی، نازنین مهیمنی، شمسی صادقی و فریدون محرابی از دوشنبه ۸ شهریور ماه تا ۳۱ در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه می رود.

همچنین گیل آبادی از اجرای نمایشی با نگاه به معضلات اجتماعی و با شیوه اجرایی کمپینی در زمستان خبر داد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: