جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 6 مهر 1393     
توصیه لاوروف به آمریکا درباره ایران

فارس: وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ایران بعنوان یک نقش آفرین بزرگ در خاورمیانه نباید در مبارزه با داعش نادیده گرفته شود و عدم جذب ایران بعنوان یک شریک برابر در گفت‌وگوهای مربوط به تامین امنیت منطقه اشتباه بزرگی است.

به گزارش «نووستی»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که ایران بعنوان یکی از نقش آفرینان بزرگ در منطقه خاورمیانه نباید در مبارزه با گروه تروریستی داعش نادیده گرفته شود.

لاوروف شب گذشته گفت: «ایران باید بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با داعش باشد، برای اینکه ایران یکی از مخالفان سرسخت این گروه است. نادیده گرفتن ایران در این مبارزه و عدم دعوت از این کشور برای همکاری در این زمینه یک اشتباه است، همانطور که عدم رایزنی با دولت سوریه در این رابطه یک اشتباه بود.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ایران باید بعنوان یک نقش آفرین بزرگ در عرصه خاورمیانه به رسمیت شناخته شود. برای مثال بحران در سوریه بدون حضور ایران قابل حل و فصل نیست. بسیاری از مشکلات دیگر در خاورمیانه را هم بدون توجه به منافع ایران نمی‌توان حل و فصل نمود.»

لاوروف با اشاره به اینکه متاسفانه آمریکا تا حدودی این واقعیت را قبول نکرده است، تاکید کرد: «هرچه زودتر این مسئله به رسمیت شناخته شود که ایران باید بعنوان یک « شریک برابر» در تمامی گفت‌وگوهای مربوط به تامین امنیت در منطقه خاورمیانه جذب شود، نتیجه آن بهتر خواهد بود.»

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که هر نوع عملیات نظامی علیه داعش در خاک سوریه، اگر بدون موافقت مقامات دمشق انجام شود، تجاوز نظامی محسوب خواهد شد. به عقیده وی، چنین اقدامی فقط باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل و بعد از رایزنی با دولت سوریه صورت بگیرد.

لاوروف یادآور شد که عدم جذب سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش، کاملا غیرمنطقی است و جریانات سیاسی نباید در گرو ایدئولوژی‌ها قرار بگیرد و این درست نیست که گفته شود: «بشار اسد اول باید از قدرت کنار برود».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که مواضع آمریکا در قبال این کشور بازتاب واقعی دیدگاه جامعه بین الملل در خصوص روسیه نبوده و همه کشورها با آن موافق نیستند.

وی گفت: «شما حتما اظهارات پرطمطراق باراک اوباما و برخی دیگر از رهبران کشورهای غربی در مورد روسیه را شنیده اید. ولی من باید بگویم که این ادعاها بسیار عجیب است. روسیه را در فهرست تهدیدات جهانی بعد از بیماری ابولا و قبل از تروریسم داعش قرار دادند. ولی من فکر نمی‌کنم که این بازتاب نظر بسیاری از کشورهای عضو جامعه جهانی در مورد نقش روسیه در عرصه سیاست بین الملل باشد.»

به عقیده لاوروف، آمریکا عادت کرده است که از طرف همه جامعه جهانی حرف زده و نتیجه گیری ‌کند، در حالیکه دیدگاه آنها مورد قبول بسیاری از کشورها قرار ندارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: