جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 مرداد 1395     
امین تارخ کیک تولد ٦٣ سالگی‎اش را برید

امین تارخ گفت:‌ بزرگترین هدیه‌ای که من از این سالن با خود می‌برم این است که باید یاد بگیرم که در لحظه زندگی کنم.

فارس: مراسم تجلیل از امین تاریخ بازیگر و هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به مناسبت زادروز این هنرمند پیشکسوت (تولد ماه) عصر امروز به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.


در این مراسم هنرمندانی نظیر محمدمهدی عسگرپور، پرویز پورحسینی، عنایت بخشی، علی دهکردی، اکرم محمدی، شهرام قائدی، الهام پاوه‌نژاد و... حضور داشتند.

علی دهکردی در ابتدای این مراسم با قرار گرفتن بر روی سن گفت: حضور من در این فضا تنها یک دلیل دارد و آن هم تولد امین تارخ عزیزم است و دوست دارم از همین‌جا زادروزشان را به همه هنرمندان تبریک بگویم و امیدوارم سال‌های سال سلامت باشند تا بتوانیم در سایه ایشان زندگی کنیم.

وی ادامه داد: حرف‌ زدن درباره ایشان لزومی ندارد چرا که جزو مشخص‌ترین و خاص‌ترین آدم‌های این حرفه هستند و فرد کامل و جامعی برای همه ما بازیگران بوده است. علاوه بر محبوبیت ایشان در بخش فنی بازیگری نیز دارای ویژگی‌های شخصی هستند که از سایر متمایز‌شان می‌کند و لطافت و آرامش باطنی خاصی در کلام‌شان موج می‌زند. مطمئن هستم اگر روزی نقش قاتل را هم بازی کنند لطافتی در آن موج خواهد زد.

این بازیگر ادامه داد: امین تارخ از بنیان‌گذاران و مؤسسان آموزشگاه بازیگری است و فردی دلسوز برای همه هنرجوهای بازیگری است و در این راه از آبرو و موقعیت خود برای تأمین هنرجوها استفاده کرده است. او جز معدود افرادی است که اگر کلمه استاد را در وصفش به کار ببریم به جز معنی توانمندی مفهوم آموزگار بودن را نیز در خود دارد.

بازیگر سریال «معمای شاه» در انتهای صحبت‌‌های خود گفت: به عقیده من ستاره به فردی می‌گویند که سال‌های سال در حرفه خود درخشیده باشد  این درخشندگی برایش جاودانه ادامه خواهد داشت و امین تارخ یکی از همین ستاره‌ها است.

در ادامه مراسم محمدمهدی عسگرپور کارگردان سریال «نفس گرم» درباره حضورش در این مراسم گفت: چنین مراسم‌هایی نور امید را در دل هنرمندان روشن می‌کند و من معتقدم باید درباره فعالیت‌های امین تارخ فیلم مستندی ساخته شود.

وی ضمن تبریک به مناسبت تولد تارخ ادامه داد:‌ در این سال‌ها توفیق داشته‌ام که در چندین عرصه با ایشان همکاری کنم در خانه سینما و سریال «جراحت»‌. هر فردی که با ایشان همکاری کرده گواهی داده که نکات زیادی را در خلال کار از ایشان یاد گرفته است.

عسگرپور افزود: امین تارخ عنصر مدیریت در پیشنهاد دادن به کارگردان را دارد و من در سریال «جراحت» از این ویژگی ایشان بسیار استفاده کردم.

شهرام قائدی دیگر بازیگر حاضر در این مراسم به روی سن آمد و از خاطرات مشترک خود با امین تارخ برای حضار گفت. او در ابتدای صحبت‌های خود خاطره‌ای از اولین برخورد خود با امین تارخ تعریف کرد که به دلایلی آن را نیمه‌تمام گذاشت.

وی درباره اولین مواجهه‌اش با تارخ ادامه داد: دفعه اول که به دفتر ایشان رفتم و گفتم دوست دارم بازیگر شوم امین تارخ با دیدن من توصیه‌هایی را برای مقدمات بازیگر شدن مطرح کرد که یکی از آنها وزن بالای من و دیگری بیان لهجه‌ام بود. من تا پایان عمر بازیگری و زندگی‌ام مدیون ایشان خواهم بود و همیشه قبل از شروع هر پلان نام ایشان را آورده و تشکر می‌کنم که الفبای بازیگری را یادم دادند.

بخش دیگر این مراسم پخش تصاویری از نقش‌آفرینی‌های امین تارخ در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف بود که در کنار بیوگرافی، تحصیلات، حضور او در آثار مختلف نوشته شده بود.

پرویز پورحسینی دیگر بازیگر حاضر در این مراسم بود که در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امین تارخ آبروی بازیگری ایران است، گفت: افرادی مثل امین تارخ می‌توانند الگوی نسل بعدی بازیگری باشند. این افراد در دوره‌ای زندگی کرده‌‌اند که زمان زیادی برای تمرین و مطالعه و تحقیق داشته‌اند. امین تارخ باعث شد بازیگری نوین در سینمای ایران ایجاد شده و توسعه پیدا کند.

مهدی صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این مراسم با اشاره به هدف از برگزاری چنین تقدیرهایی از هنرمندان گفت: هدف از برگزاری این مراسم‌ها فرهنگ‌سازی تجلیل از پیشکسوت‌های هنر است. نقش‌هایی که امین تارخ تا به حال بازی کرده همگی همراه با وقار و ابهت خاص خود است مثل نقش شعذب در سریال «معصومیت از دست رفته». ما کمترین کاری که در قبال اهالی هنر می‌توانیم انجام دهیم برگزاری این مراسم‌ها است و امیدوارم که آقای تارخ نیز عمر با برکتی داشته باشند.

امین تارخ آخرین هنرمندی بود که به روی سن آمد و ضمن تشکر از برگزاری این مراسم و افرادی که از دور و نزدیک به این سالن آمده‌اند، گفت: بزرگترین توقعی که اهالی هنر از مردم و مسئولین دارند گفتن یک خسته‌ نباشید است که ممکن است این امر به شکل بزرگداشت یا بیان این جمله باشد. همین اندازه که به فکر اهالی هنر هستید بسیار ارزشمند است و من نیز به سهم خودم از مسئولین و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد:‌ امیدوارم لیاقت همه این تعریف و تمجیدها را از زبان دوستانم داشته باشم.

بازیگر سریال «اغما» با تشکر از تک‌تک هنرمندان حاضر در این مراسم بیان داشت:‌ زمانی که شخصی به میانسالی می‌رسد اساساً با گذشته خود زیاد زندگی می‌کند و یا با آینده خود زیاد درگیر می‌شود و همین‌ها باعث می‌شود تا در لحظه زندگی کردن را از یاد ببرد اما برگزاری چنین مراسم می‌تواند این موضوع را برای ما تداعی کند. زندگی 2 سؤال و 2 معما است بین تولد و مرگ باور کنید در شروع میانسالی تنها چیزی که می‌تواند این موضوع  که انسان در لحظه زندگی می‌کند را به او یادآوری کند برگزاری چنین مراسم‌هایی است.

تارخ ادامه داد:‌ بزرگترین هدیه‌ای که من از این سالن با خود می‌برم این است که تعداد بسیاری از افراد از جمله هنرمند و غیر هنرمند زحمات بسیاری برای این مراسم کشیدند و باید یاد بگیرم که در لحظه زندگی کنم.

وی همچنین درباره شهرام قائدی و خاطره خنده‌داری که برای حضار تعریف کرد، گفت: شهرام قائدی بازیگر بسیار خلاقی است و همچنین استندآپ کمدین خوبی است. من نیز بعد از چندبار دیدار با او حس کردم که با یک عاشق بازیگری روبه‌رو هستم.

اکرم محمدی دیگر بازیگر حاضر در این سالن بود که صحبت‌های خود را با پیام تبریکی به امین تارخ آغاز کرد و گفت:‌ امشب اولین بار است که به چنین مراسمی دعوت می‌شوم و از قبل هیچ اطلاعی درباره مراسم‌هایی که موزه هنرهای امام علی (ع) برگزار می‌کند، نداشتم.

وی افزود: امین تارخ ردپایی در سینمای ایران برجای گذاشته که به این دلیل از او تقدیر و تحسین ویژه‌‌ای دارم. ایشان برادر نازنین من در فیلم «مادر» بودند و باید بگویم غیر از بازیگری انسان فوق‌العاده‌ای هستند.

در انتهای این مراسم کیک تولد امین تارخ را به روی سن آوردند و او در حضور خواهر، تعدادی از هنرمندان و هوادارانش شمع 63 سالگی تولد خود را فوت کرد و هدایایی را از حاضرین در سالن و مردم گرفت.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: