جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 مرداد 1395     
برگریزان پاییز در چله تابستان سمنان!

 

پاییز

 

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سمنان گفت: دمای بی‌سابقه هوا در سمنان خزان زودرس گیاهان و درختان پهن‌برگ به ویژه چنارهای سمنان و برخی دیگر از شهرهای این استان را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، امیر مظاهری امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: خزان زودرس گياهان و درختان پهن برگ به خاطر افزايش دماي بي‌سابقه در چند سال اخير است و براي رفع اين مساله نيز بهترين راهكار، كوتاه كردن فواصل آبياري و افزايش دفعات آب‌پاشي است.


وی افزود: با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش درجه حرارت محیط تا نزدیک 50 درجه سانتیگراد طی روزهای گذشته معمولاً گونه‌هاي گياهي غيربومي و حتي بعضي گونه‌هاي بومي كشور، توانايي تحمل در برابر اين ميزان از دماي هوا را ندارند و لذا دچار تنش حرارتي مي‌شوند.


مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: همچنین بروز مشکلات و محدودیت‌های بسیار زیاد در زمینه تامین آب خام مورد نیاز برای فضای سبز شهری از جمله کاهش بارندگی‌ها و افت سفره‌های زیر زمینی، نگهداری فضای سبز شهری را با چالشی جدی مواجه کرده است.


مظاهری با اشاره به تبعات منفي تنش‌ حرارتي بر فضاي سبز شهري گفت: تامین آب خام و آبیاری مناسب از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز جهت آبیاری بسترهای فضای سبز و در نهایت سرسبزی و شادابی فضای سبز علی‌الخصوص در شهر کویری سمنان بوده، لذا با توجه به شرایط موجود ،حفظ و نگهداری فضای سبز شهری به شدت دشوار بوده و با کوچکترین تنش نظیر کم‌آبی بقای آن به خطر خواهد افتاد .


به گفته وی طی ماه جاری به دلیل افزایش گرما و تنش خشکی در بسیاری از شهرهای کشور تعداد زیادی از گونه‌های مختلف درختان دچار تنش خشکی و مشکلی به نام خزان تابستانه شده که به تبع آن برگ‌های درختان زرد و در نهایت همانند فصل پاییز ریزش و برگریزان پاییزی را به ذهن متبادر می‌کنند.

وی با اشاره به دیگر عوامل موثر در این پدیده، اضافه کرد: بی‌تردید عواملی نظیر گرد و خاک، آلودگی هوا و ضعیف بودن درختان و... نیز در افزایش این برگریزان تاثیر گذار بوده است.

مظاهری با قدردانی از تلاش بی‌وقفه سازمان پارک‌ها و همچنین آبیاری 24 ساعته فضای سبز شهر سمنان خاطر نشان کرد: با برنامه منظم تدوین شده از سوی کارشناسان و همچنین حمایت و پشتیبانی تمامی مسوولان شهر اعم از شورای اسلامی، شهردار و تمام معاونان و مدیران شهری علی‌رغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، سازمان پارک‌ها توانسته با حداقل تنش و تا کنون بدون بروز مشکلاتی زیادی در سطح شهر ،توانسته با آبیاری منظم و برنامه‌ریزی شده این مشکلات را در سمنان به حداقل ممکن برساند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سمنان تصریح کرد: در حال حاضر تمامی فضای سبز 300 هکتاری شهر سمنان با استفاده از آب خام که توسط شبکه لوله کشی آب خام شهری و یا انتقال توسط ترابری و تانکر به سطح بسترهای فضای سبز منتقل می‌شود آبیاری شده و هیچ استفاده‌ای از آب شرب شهری در این زمینه وجود ندارد.

مظاهری ابراز امیدواری کرد که با وجود تمامی محدودیت‌ها از جمله در تامین آب خام بتوان با حمایت مسوولان و شهروندان و کوشش تمامی پرسنل سازمان پارک‌ها علاوه بر نگهداری مناسب فضای سبز موجود، با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب، علاوه بر حفظ فضای سبز و فرح‌بخش فعلی به توسعه فضای سبز در شهر سمنان کمک کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: