جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 مرداد 1395     
۹ نکته برای چیدمان فضای مطالعه

اگر انتخاب شما برای خودتان یا فرزندتان مطالعه داخل خانه است. پس یکی از بهترین کار‌هایی که باید به آن دقت کنید و فکری برایش داشته باشید، چیدمان این فضای مطالعه است.
 
 فردا: اهمیت زیادی ندارد که خانه شما چه متراژی دارد، بزرگ است یا کوچک، چندین اتاق دارد یا به یک فضای چند کاربردی منحصر شده است. نکته مهم در هر خانه‌ای اختصاص دادن یک فضا برای مطالعه است. فضایی که با بودن در آنجا حس و حال مطالعه در شما قوت گیرد و اصلا دلت بخواهد کتابی دست بگیرید و زمان‌تان را با مطالعه پر کنید. حالا این فضا می‌تواند گوشه‌ای از آشپزخانه یا نشیمن اصلی یا شاید حتی حیاط یا تراس خانه باشد شاید هم اتاقی مجزا. البته ممکن است برای شما این محل مخصوص مطالعه، کتاب‌خانه یا سالن مطالعه محله‌تان باشد. انتخاب با شماست و کاملا بسته به روحیه شخص‌تان دارد. 
 
۹ نکته برای چیدمان فضای مطالعه
 
اگر انتخاب شما برای خودتان یا فرزندتان مطالعه داخل خانه است. پس یکی از بهترین کار‌هایی که باید به آن دقت کنید و فکری برایش داشته باشید، چیدمان این فضای مطالعه است. 
 
و البته در فصل امتحانات و مطالعات فشرده، بیشتر هم باید به این نکات دقت کرد که هم کیفیت مطالعه بیشتر شود و هم شخص بتواند زمان طولانی‌تری را به مطالعه اختصاص دهد.
 
۷ نکته چیدمان اتاق مطالعه
 
۱. محدوده فضای مطالعه را برای خودتان و دیگران به نحوی مشخص کنید. حتی اگر گوشه‌ای از نشیمن را برای این منظور انتخاب کرده‌اید، یک ملحفه یا روفرشی در آن قسمت از فرش پهن کنید و یک میز کوچک یا پشتی متفاوت فضا را آماده کنید. 
 
یک کاناپه یا صندلی را از باقی مبلمان جدا کنید و در قسمت دنجی قرار دهید یا ...
 
۲. در گام بعدی بهتر است نظمی نسبی به آن فضا بدهید. وجود گرد و خاک باعث ایجاد کسالت می‌شود و به هم ریختگی و شلوغی هم برهم‌خوردن تمرکز را تشدید می‌کند.
 
۳. تمام وسایل بی‌ربط و اضافی را از آن محیط خارج کنید. حضور بیش از حد افراد دیگر تمرکز و دقت را کاهش می‌دهد.
 
۴. نور را تنظیم کنید. نور مناسب ترکیبی از نور زرد و سفید است. وجود همزمان چراغ مطالعه و لامپ یا مهتابی ضروری‌ست. دقت کنید که نور کم باعث ایجاد خواب آلودگی و کسالت می‌شود. 
 
۷ نکته چیدمان اتاق مطالعه
 
۵. این نکته موقتی و برای فصل امتحانات دانش‌آموزان است و می‌تواند در محل مطالعه خانه شما حضور دائمی نداشته باشد.
 
یک قسمتی از دیوار‌ را کاغذ متری بچسبانید و اجازه دهید نکات مهم را با ماژیک روی دیوار بنویسد. این کار به مرور او را تشویق به ادامه  درس‌خواندن برای ساعت‌های طولانی‌تر می‌کند.
 
۷ نکته چیدمان اتاق مطالعه
 
۶.یک تابلو اعلانات به دیوار نصب کنید که بتوانید یادداشت‌هایی را با پونز به آن نصب کنید تا جلو چشمش باشد. می‌توانید با استفاده از یک تکه یونولیت و پارچه یکی از همین تابلو‌ها بسازید. 
 
۷. ترجیحا محل خواب و مطالعه‌تان را یکی قرار ندهید. ذهن انسان عادت پذیر است. در محلی که عادت دارد آنجا بخوابد نمی‌تواند بیدار بماند و مطالعه کند.
 
۸. جایی در کنار میز مطالعه یک فلاسک یا چای‌ساز قرار دهید و چند ظرف خوراکی، مطلعه طولانی مدت ذهن انسان را خسته می‌کند و ذهن برای ادامه فعالیت به سوخت و ساز نیاز دارد. پس به خصوص برای دوره امتحانات اجازه دهید خوراکی‌های مورد علاقه و مقوی کنار دستتان باشد. 
 
۹. اگر کف اتاق فرش یا موکت نیست، حتما در محل مطالعه‌تان یک قالیچه پهن کنید. سرمای زمین حتی در فصول گرم هم آرامش را به‌هم می‌زند. گرچه گرمای بیش از حد هم خواب‌آلودگی می‌آورد. پس بهتر است تهویه مناسبی هم باشد که هوا نه سرد و نه گرم بشود. 
 
۷ نکته چیدمان اتاق مطالعه
 
پی‌نوشت:
 
اگر دو یا چند نفر در خانه شما درگیر فصل امتحانات هستند یا نیاز به مطالعه دقیق و با تمرکز بالا دارند؛ هیچ ایرادی ندارد، برای فضای مطالعه چند قانون تعیین کنید و آن را با خط مناسب بنویسید و روی دیوار یا تابلو نصب کنید. مثلا:
 
-هیچ‌کس با تلفن همراهش وارد این فضا نشود.
 
-هرکس بیشتر از دوبار خمیازه کشید مجبور است برود دست و صورتش را با آب خنک بشوید. خمیازه کاملا واگیردار است و به مرور همه خواب‌آلوده می‌شوند.
 
-هیچ‌کس با صدای بلند مطالعه نکند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: