جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 مرداد 1395     
آیا گردو برای آقایان مفید است یا مضر؟

بعضی از مواد خوراکی بر خلاف تصور ما می توانند در درمان برخی بیماری ها مفید یا مضر باشند. اما اینکه چه ماده ای را و به چه مقداری باید مصرف کنیم این موضوع نیز حائز اهمیت است.

بیتوته: پژوهشگران برای درمان و پیشگیری از پیشرفت سرطان پروستات به نتایجی دست یافته اند که در مطلب زیر می خوانید.

یک پژوهش جدید نشان داد: گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موشهای آزمایشگاهی کاهش می‌د‌هد.

مصرف گردو هم سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موشها کند می‌کند و هم تاثیرات مفیدی روی ژن‌های چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومور دارد.

گردو اگرچه سرشار از چربی است اما برای سلامتی مفید است.

این پژوهش نشان می‌دهد که وقتی موش‌های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات مقادیری گردو مصرف می‌کنند که مصرف آن برای مردها نیز به آسانی و بدون مشکل امکانپذیر است، رشد تومور در آنها کنترل می‌شود.

نتیجه مصرف گردو در بیماران می‌تواند مفید و سودمند باشد.

آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا از هر 6 مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. این سرطان از جمله بیماریهایی است که فاکتورهای محیطی بویژه رژیم غذایی نقش مهمی در بروز آن تولید می‌کنند.

چندین مطالعه بالینی نشان داده است که خوردن گردو به دلیل اینکه سرشار از امگا-3، چربی‌های چند شاخه‌ای اشباع نشده، آنتی اکسیدانها و سایر مواد شیمیایی گیاهی است، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

اما در این تحقیق برای اولین بار تاثیر مصرف این مغز گیاهی خوراکی در مقابله با سرطان پروستات مشخص شد.

دکتر دیویس به موشهایی که با تغییرات و دستکاری‌های ژنتیکی به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند، مغز گردو خوراند. پس از 18 هفته متوجه شد مصرف مقداری گردو معادل مصرف روزانه یک انسان یعنی 4/2 اونس در موشها باعث شد به میزان قابل توجهی از اندازه و سرعت رشد تومورهای سرطانی در آنها کاسته شود در حالی که در گروه مقایسه موشهایی که به همین مقدار از چربی دیگر به جز چربی گردو استفاده کرده بودند،‌ این مزایا در آنها مشاهده نشده بود.

محققان دریافتند: در موشهایی که گردو مصرف کرده بودند نه تنها رشد سرطان پروستات 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرد بلکه مقدار نوعی پروتئین خاص در خون آنها کمتر شد. این پروتئین یک فاکتور رشد شبه انسولینی است که ارتباط بسیار قوی با بروز سرطان پروستات دارد.

بعلاوه دیویس و دستیارانش روی تاثیر گردو بر فعالیت ژنی در تومورهای پروستات بررسی کرده و تاثیرات مثبت این خوردنی سالم را روی ژنهای چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومور کشف کردند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: