جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 13 مرداد 1395     
تلاش خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه قابل توجه نیست

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است با وجود اینکه خودروسازان چندان به دنبال توسعه و تغییر نبودند اما قطعا تحریم ها در حرکت خودروسازی ایران در مسیر تحقیق و توسعه و طراحی پلت فرم های جدید بی تاثیر نبوده است .

سید حمید رضا کاظمی با اشاره به عوامل موثر بر جریان توسعه خودروسازی در ایران، گفت : هر چند تحریم ها در روند حرکت خودروسازان بی تاثیر نبوده اما آنچه که باید به آن اشاره نمود تلاش خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه است که چندان قابل توجه نیست.

وی افزود : با نگاهی به روند فعالیت صنعت خودرو در این سالها، جریان حرکت خودروسازان در مسیر توسعه  به وضوح روشن می شود .

وی با اشاره به تاثیر مهم خصوصی سازی در جریان تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اظهار داشت : تا زمانی  که صنعت خودرو ایران به بخش خصوصی واگذار نشود اتفاق جدیدی در این  صنعت رخ نخواهد داد.

وی با انتقاد از وضع کنونی صنعت خودرو تصریح کرد : متاسفانه برخی با شرایط خاصی در حال مدیریت  بر صنعت خودرو هستند و همزمان نیز دولت با اختصاص تعرفه واردات ، حمایت ویژه ای را از خودروسازان می کند این شرایط موجب شده که بازار خودرو داخل انحصاری شود طبعا در چنین فضایی خودروسازان به دنبال رقابت و تحقیق و توسعه نخواهند بود.

وی  گفت : صنعت خودرو ایران برای نجات از این وضعیت کنونی باید خصوصی واقعی شود نه اینکه از حیطه اختیار وزارت صنعت و معدن خارج شود و مجددا شرکت ها و زیر مجموعه های دولتی اقدام به خرید سهام شرکتها نمایند و باز همچنان با عنوان خصوصی سازی ، تحت مدیریت دولتی ها قرار گیرند.

نماینده پلدختر در مجلس دهم خاطر نشان کرد : با خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو و حضور خودروسازان در بازار رقابت ، انتظار می رود  صنعت خودرو در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد  در غیر این صورت نباید اصراری بر سرمایه گذاری در این صنعت داشت.

کاظمی با مقایسه روند حرکت صنعت خودرو ایران با جریان رو به رشد خودروسازان در دنیا ، اظهار داشت : با وجود اینکه صنعت خودرو کره همزمان با خودروسازی در ایران آغاز به کار کرده است اما امروز میزان پیشرفت آنها با صنعت خودرو ایران قابل قیاس نیست.

وی گفت : در شرایطی که صنعت خودرو کره با حمایت بخش خصوصی وارد عرصه خودروسازی شد اما متاسفانه صنعت خودرو ایران با مدیریت دولت شروع به فعالیت کرد از این رو در این سالها اتفاق قابل توجهی در مقایسه با صنعت خودرو کره در خودروسازی ایران رخ نداد.

وی تاکید کرد : البته در جریان خصوصی سازی صنعت خودرو نیز باید فرصتی حداقل 5 تا 10 ساله با شرایطی در روند تعرفه ها به خودروسازان داده شود به طوری که در این مدت زمان معین به تدریج تعرفه ها کاهش و حمایت ها برداشته شود تا امکان رقابت خودروسازان در بازار فراهم شود مسلما در این شرایط صنعت خودرو ناگزیر به ارتقاء کیفیت و کسب رضایت مشتریان خواهد بود تا ضمن حفظ بازار داخل ، به بازار رقابت خارجی نیز وارد شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: