جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 13 مرداد 1395     
خاطره حاتمی‎کیا از ساخت اولین فیلمش

ابراهیم حاتمی کیا در پستی اینستاگرامی خاطرات ساخت اولین فیلمش را به اشتراک گذاشت.
مجله مهر: حاتمی کیا کارگردان سینمای ایران در صفحه شخصی خود خاطرات ساخت اولین فیلمش را با عروسک، گچ و دوربین سوپرهشت دست دوم در سن ۱۳ سالگی به اشتراک گذاشته و گفته پس از ظاهر شدن فیلمش همه اهل خانه را صدا زده که بیایید عروسک را زنده کردم!.
 
ابراهیم حاتمی کیا
 
او در پست خود نوشته است: «یادم نمی‌رود که کارم در خانه، کشوبافی بود. پسرعمویم در زیرزمین دستگاه‌های تریکوبافی گذاشت و من به عنوان کارگر آنجا کار می‌کردم. از قبل آن پول درآوردم و دوربین خریدم؛ دوربین سوپر هشتِ دست دوم. قواعد اینکه اصلا باید با این دوربین چه کرد را نمی‌دانستم. ۱۳، ۱۴ ساله بودم. شاید بتوانم بگویم نقطه عطف ورود به سینما برایم روزی بود که دیدم روی این دوربین یکسری درجاتی هست، ۱۸ فریم، ۲۴ فریم و ۱ فریم. این سه درجه را داشت. من روی ۱ گذاشته بودم و متوجه شدم این تق‌ تق دارد فریم به فریم می‌گیرد.

یادم نمی‌رود خودم بدون اینکه بدانم عروسک خواهرم را برداشتم. یک تخته‌سیاه کوچکی هم در زیرزمین درست کردم. گچ را دست عروسک دادم و آن را جلوی تخته گذاشتم. روی تخته هم نوشتم کاری از ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم گرفتم.
 
حدود ۳ ماه طول کشید تا فیلم ظاهر شد چون آن موقع فیلم‌ها به آلمان فرستاده می‌شدند و آنجا ظاهر می‌کردند و برمی گرداندند. وقتی فیلم برگشت، من توی موویلاهای دستی، از این‌ها که با دست می‌شود نگاه کرد، این فیلم را گذاشتم. خودم نمی‌دانستم چه کردم وقتی تصویر حرکت کرد، فریاد زدم و دویدم بالا و همه اهل خانه را صدا کردم که بیایید و ببینید من چه کردم، عروسک را زنده کردم.»



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: