جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 5 مهر 1393     
دست‌ و دل‌ بازی داعش برای کشتار

فارس: یک کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان از هزینه 1500 یورویی داعش در هر شبانه روز برای شرکت کنندگان در درگیری‌های سوریه و عراق خبر داد.

به گزارش سایت 24 قرقیز «ایگور شیستک‌اف» یک کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان گفت: گروه‌های افراطی برای جذب و مشارکت مزدوران در درگیری‌ها، هزینه‌های بالایی را پرداخت می‌کنند به عنوان مثل «داعش» برای شرکت در جنگ در سوریه یا عراق، روزانه 1500 یورو به شرکت کنندگان در عملیات نظامی پرداخت می‌کند.

به نظر این تحلیلگر، این مسئله موجب جذب بسیاری از اتباع آسیای مرکزی به این گروه‌ها شده است که برخی شهروندان قرقیزستان نیز شامل آنها هستند.

به عقیده این اندیشمند قرقیز، قانون مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در قرقیزستان در صورتی که مبادی فکری و بسترهای اجتماعی جذب این افراد به گروه‌های تندرو را شناسایی و حل نکند، فایده‌ای نخواهد داشت و مشکلی را حل نخواهد کرد.

اشاره این کارشناس قرقیزی به قانونی است که بتازگی، توسط پارلمان این کشور در برخورد با افرادی که جذب گروه‌های افراطی می‌شوند، تصویب شده است.

روز گذشته و در پی افزایش مشارکت شهروندان قرقیز در درگیری‌های مسلحانه کشورهای خارجی، نهادهای قانون‌گذار و اجرایی قرقیزستان اقدامات گسترده‌ای را برای مبارزه با افراط‌گرایی در این کشور در دستور کار قرار داده‌اند.

بنابراین قانون، در قرقیزستان شهروندانی که قصد دارند به گروه‌های افراطی در درگیری‌های مسلحانه در کشورهای خارجی بپیوندند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

اصلاحات قانون جزائی در این رابطه از سوی نمایندگان جناح «آرناموس» در پارلمان قرقیزستان پیشنهاد شده است.

نمایندگان مجلس همچنین پیشنهاد مجازات برای شرکت در جرائم تروریستی یا افراط‌گرایی و هر نوع کمک دیگر به وقوع این پدیده شوم را مشمول 8 تا 12 سال زندان دانستند.

همچنین اقدامات مذکور اگر توسط یک فرد با موقعیت رسمی در کشور صورت پذیرد، فرد متهم به 10 تا 15 سال زندان محکوم و اموال وی مصادره خواهد شد.

«نورکامل مادلیف» یکی از اعضای کمیته «حقوق جزایی» در پارلمان با طرح این سؤال که آیا فردی که در درگیری‌های خارج از کشور شرکت داشته، صلاحیت قانونی حضور در کشور را داراست، بر ضرورت تقویت فعالیت‌های آموزشی در میان مردم بخصوص در مناطق خارج از پایتخت تأکید کرد.

در این راستا بخش مبارزه با تروریسم وزارت کشور قرقیزستان برگزاری اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده که برگزاری نشست‌های گوناگون در دانشگاه‌های این کشور با محوریت راهکارهای مقابله با تروریسم بخشی از این اقدامات می‌باشد.

از نگاه کارشناسان، هدف اصلی سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، بی‌ثبات کردن اوضاع اجتماعی، سیاسی و مذهبی در منطقه است.

این مسئله در حالی است که تعداد شهروندان قرقیز که در سوریه به گروه‌های افراطی می‌پیوندند رو به افزایش بوده و در حال حاضر این تعداد بر طبق آمار رسمی، به حدود 100 نفر رسیده‌اند ضمن آنکه بازگشت این افراد به کشور می‌تواند خطری جدی برای کشور و امنیت ملی آن محسوب شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: