جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 5 مهر 1393     
11میلیون زوج ایرانی درآستانه

 

فارس: محمد اسماعیل مطلق در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری گفت: آمار مرگ و میر مادران در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بالای 2 است.
وی افزود: همچنین دو اتفاق دیگر در کشور در حال وقوع است که برای جمعیت تهدید محسوب می‌شود یکی تعداد ازدواج و دیگری میزان طلاق همچنین 11 میلیون زوج داریم که جوان بوده و در آستانه ازدواج هستند اما به دلیل بالا رفتن سن ازدواج زمان باروریشان را از دست می‌دهند بنابراین لازم است مشکل مسکن و شغل در کشور حل شود تا آنها بتوانند ازدواج کنند.

وی افزود: برنامه‌هایی که اداره سلامت مادران تدوین کرده‌ است با مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن، بیمارستان‌های دوستار مادر، نظام کشوری مراقبت مرگ مادری، تربیت نیروها برای مناطق محروم، آموزش جامعه، آموزش و اطلاع‌رسانی به متخصصان زنان از طریق برگزاری کارگاه‌ها، اورژانس مامایی و سایت اداره سلامت است.

مطلق گفت: برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر با هدف بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی به ویژه در فوریت‌های مامایی و زایمان طراحی شده خواهد بود.

وی درباره 10 اقدام بیمارستان‌های دوستدار مادر اظهار داشت: ارائه مراقبت‌های مامایی بر اساس شواهد علمی، دسترسی به خدمات تخصصی مامایی، ارائه خدمات مراقبتی، آموزش کارکنان در مورد روشهای کاهش درد زایمان، آموزش آمادگی برای زایمان به مادر با همراه، رعایت حریم خصوصی، خودداری از مداخلات طبی روتین، ارائه روش‌های دارویی یا غیردارویی کاهش درد زایمان، حضور همراه آموزش دیده به کنار مادر و اجرای اقدامات ده‌گانه بیمارستان‌های دوستدار کودک جزو این برنامه‌ها است.

مطلق ادامه داد: هدف کلی از نظام کشور مراقبت مرگ مادری کاهش مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان است و اهداف اختصاصی آن به صورت تعیین دقیق‌تر میزان بروز مرگ، تعیین عوامل خطر مرتبط با مرگ و طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای سلامت مادران است.

وی افزود: در نظام مراقبت مرگ مادری چرخه مراقبت با مرگ آگاهی می‌شود و در مرحله بعد تیم پرسشگری داده‌های آن را جمع‌آوری می‌کند.

مطلق گفت: بر اساس هدفگذاری کمی شورای سیاستگذاری میزان مرگ مادر در ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 15 در صدهزار تولد زنده کاهش یابد همچنین بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت رقم نسبت مرگ مادری در سال 2010 میلادی در کشور ایران به طور متوسط 21 در صدهزار تولد زنده اعلام شده است.

مطلق خاطرنشان کرد: همچنین در شاخص‌هایی مانند انجام زایمان توسط افراد دوره دیده وضعیت ما 97.3 درصد است، 96.3 درصد زایمان‌ها در مراکز زایمانی انجام می‌شود، پوشش مراقبت‌های دوران بارداری به صورت حداقل 6 بار 94.3 درصد را به خود اختصاص می‌دهد و پوشش مراقبت‌ها پس از زایمان به صورت حداقل 2 بار 87 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: