جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 3 مهر 1393     
شبگردی اصحاب رسانه ؛ آشنایی بیشتر با وظایف و عملکرد ستاد معاینه فنی

به گزارش گروه حمل ونقل پاک شهرداری نیوز ؛ در نشست خبری ستاد معاینه فنی خودرو که شب گذشته در برنامه شبگردی شهرداری تهران در مرکز معاینه فنی نیایش برگزار شد ، مهندس ولی آذروش از  راه اندازی سامانه ملی یکپارچه برای معاینه فنی خودروها خبر داد.

رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در برنامه شب گردی شهرداری تهران که با حضور اصحاب رسانه همراه بود ، گفت : با توجه به اهمیتی که دنیای امروز برای  مساله حفاظت محیط زیست  و ارتقا سطح کمی و کیفی سلامت قائل است ، پرداختن به ارتقا سلامت شهروندان و رفع آلودگی هوا  یکی از پر اهمیت ترین موضوعاتی است که شهرداری تهران در راستای مدیریت شهری در این سال ها به آن پرداخته است.

مهندس آذروش در ادامه افزود: امروز یکی از دغدغه هایی که توسط 147 کشور در سازمان ملل مطرح شده ، مساله بهبود بخشیدن به وضعیت اقلیمی و آب و هوا بوده و جای آن دارد که تمام مسئولان کشورها و شهرها و سازمان ها برنامه های آتی خود را برای شهرها با در نظر گرفتن مناسبات محیط زیست مدارانه برآورد کنند.

وی در خصوص وضعیت نگران کننده هوای تهران در بیشتر روزهای طول سال گفت : با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط وزارت بهداشت ، تعداد روزهای سالم در پایتخت بسیار کمتر از حد تصور است . در سال 92 تنها 3 روز سالم در شهر تهران گزارش شده است و این میزان آلودگی مسبب به وجود آمدن بیماری های بسیار خطرناک از جمله انواع سرطان در میان شهروندان است.

آذروش گفت : در خصوص رفع منابع آلودگی و برنامه ریزی برای سالم سازی شهر تهران راه کارهای مشخصی قابل پیگیری بوده و موضوع الودگی هوا در شهر هایی مانند توکیو و لندن با یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند و ایجاد زیرساخت های لازم  برای استفاده از حمل و نقل پاک ، برقی و هیبریدی و نیز بالا بردن استانداردهای تولید خودرو به یورو 4 و یورور 5 و انجام معاینه فنی در کمتر از زمان یکسال ، توانسته اند مشکلات آلودگی هوا و محیط زیست را از این شهر ها برطرف کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تصویب قانون برای معافیت خودروها برای انجام معاینه فنی تا 5 سال پس از تولید ، بیشتر از 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی مانده و این در حالی است که این مراکز قابلیت بازدید روزانه 6هزار خوردو در یک شیفت کاری را دارا هستند.

آذروش در خصوص تلاش ها برای بازگرداندن قانون قبلی برای زمان معاینه فنی از 5 سال به 2 سال گفت :  لایحه ای در همین زمینه تقدیم مجلس شده تا در خصوص این مصوبه که بدون در نظر گرفتن موارد کارشناسی صورت گرفته ، تصمیمات جدی گرفته شود و امیدواریم که تا پایان سال قانون معاینه فنی به وضعیت سابق خود _معافیت تا دو سال پس از تولید _ باز گردد. در خصوص اصلاح آیین نامه معاینه فنی نیز در هیات دولت جلساتی برگزار شده و با اصلاح این آیین نامه در خصوص یکپارچه سازی و ایجاد وحدت رویه در تمامی مراکز معاینه فنی اقدامات لازم انجام خواهد پذیرفت .

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص گزارشاتی مبنی بر فرستادن برچسب معاینه فنی خودرو به درب منازل بدون انجام معاینه فنی حضوری گفت : این موضوع با توجه به مجهز بودن مراکز معاینه فنی خودرو تهران به دوربین های پلاک خوان به طور واضح صادق نبوده و بیشتر مربوط به مراکز خارج از تهران می شود.  بنابراین با به کارگیری سیستم یکپارچه در تمام مراکز معاینه فنی کشور ، دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست که برچسب را به درب منازل بفرستند ، نخواهیم بود.

آذروش یاد آور شد: قطعا با توجه به امکانات و تجهیزانی که مراکز معاینه فنی خودرو در تهران از آن بهره مند هستند و دیتا بانک های پلیس ، امکان تخلف به صفر می رسد و اینگونه گزارشات  از تخلف بیشتر مربوط به مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران  می شود .

وی در ادامه افزود: در خصوص به روز رسانی مراکز معاینه فنی خودرو ، امسال بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار از طرف شهرداری در نظر گرفته شده است .

آذروش در خصوص اقدامات  موثر مراکز معاینه فنی خودرو با توجه به آغاز سال تحصیلی گفت : امسال در خصوص معاینه فنی خودروهای سرویس مدارس اقدامات سریع و خوبی انجام دادیم و بر اساس تاکید شورای عالی ترافیک در سطح شهر تهران ، خودروهای فاقد برگه معاینه فنی امکان ورورد به محدوده طرح اصلی و زوج و فرد را نخواهند داشت.

وی در ادامه افزود : با توجه به اینکه بیشتر تصادفات درون شهری به دلیل وجود  نقص فنی در ترمز و موتور خودروها رخ داده است ، لزوم مراجعه خودروها به جهت احراز صلاحیت های ایمنی  ضروری می نماید. در سطح شهر تهران ، نزدیک به 2 میلیون و 700 هزار خودرو در حال تردد هستند که فاقد معاینه فنی بوده و تردد  این تعداد خودرو می تواند عامل مهمی در بحث بروز تصادفات و آلودگی هوا و تراکم ترافیک باشد . بیش از 15 درصد تصادفات درون شهری به عامل نقص در موتور و ترمز خودرو مربوط می شود.

آذروش در خصوص موتور سیکلت ها که از مهمترین آلاینده های شهر تهران هستند گفت : 24 درصد آلودگی هوا و 49 درصد آلودگی صوتی شهر تهران به وسیله موتور سیکلت ها تولید می شود. همچنین 37 درصد تصادفات و 57 درصد مرگ و میر ها مربوط به موتور سیکلت هاست که لازم است در خصوص وضع قوانین خوب در زمینه موتور سیکلت ها اقداماتی شایسته انجام شود.

وی در خصوص همکاری های مشترک ستاد معاینه فنی خودرو با سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد برای تقویت و تاکید بر الزامات قانونی معاینه فنی گفت: با توجه به نیاز مجموعه معاینه فنی به قوانین همسو با مبانی زیست محیطی و استانداردهای بین المللی ، همکاری های خوبی میان ستاد معاینه فنی و سازمان استاندارد و محیط زیست برقرار است و توانسته ایم استاندارد 81 91 را به عنوان استاندارد ملی از مرکز استاندارد دریافت کنیم .

آذروش با اشاره به میزان بالای نقص های گزارش شده در موتور و ترمز خودرو ها گفت : بر اساس آمار در حدود 13 درصد نقص فنی در ترمز و 25 درصد  نقص ها در مورد موتور خودروها  اعلام  شده است . حداکثر زمان معطلی خودرو برای انجام معاینه فنی در صورتی که مشکلی نداشته باشد ، 10 الی 15 دقیقه است. هزینه دریافتی برای بار اول معاینه فنی 11 هزار تومان و هزینه بازدید مجدد با توجه به وجود  نقص در خودرو ، 2 هزار تومان است.  بیشترین مراجعات مربوط به خودروهای پراید و پژو برای تعویض کاتالیست بوده و طبق استاندارد های موجود برای خودروهای یورو 4 ، کاتالیست ها باید بتوانند تا 80 هزار کیلومتر کارایی داشته باشند.

وی در خصوص بیشترین آمار همکاری معاینه فنی با سازمان ها بیان داشت : در این مدت بیشترین آمار همکاری با سازمان ها ، به شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی مربوط می شود که با توجه به آیین نامه اجرایی در خصوص لزوم ارائه برگه معاینه فنی در محدوده طرح اصلی و زوج و فرد ، بیشترین آمار مراجعات مربوط به تاکسی ها بوده است.

آذروش در خصوص الزام شرکت های  بیمه به دریافت مدارک معاینه فنی برای صدور بیمه نامه گفت : این موضوع با مراکز بیمه مطرح شده است و البته به دلیل مشکلاتی که این موضوع می تواند در روند سریع بیمه کردن خودرو ها ایجاد کند ، بیمه هنوز این موضوع را نپذیرفته و تا حدودی  این کار را بر خلاف روند افزایش مشتری  و خدمات رسانی بیمه ای می داند . این در حالی است که اگر شرکت های بیمه قبل از صدور بیمه شخص ثالث مالکان را مجبور به دریافت برگه معاینه فنی کنند این به معنای کاهش تصادفات خواهد بود.

وی  در ادامه افزود : مسکوت ماندن قانونی که براساس آن 50 درصد سود شرکت های بیمه در اختیار مراکزی قرارمی گیرند که با صدور قوانین و اعمال آن موجب کاهش تصادفات می شوند حکایت از توجه مراکز بیمه گذار به مسایل مربوط به سود و صرفه اقتصادی آنها داشته و متاسفانه با وجود قوانین مناسب  بیمه ای تا کنون کاری در این زمینه انجام نشده است .

وی در خاتمه در خصوص کارگروه رسیدگی به تخلفات صورت گرفته درمراکز معاینه فنی گفت : کارگروهی برای  رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در مراکز معاینه فنی خارج از تهران و محدوده اطراف شهر با همکاری وزارت کشور ، پلیس راهور ، سازمان محیط زیست تشکیل شده و در خصوص رعایت استانداردهای روز دنیا ، خودرو سازان باید بیشتر خود را ملزم به رعایت این استانداردها بدانند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: