جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 3 مهر 1393     
تاکید رئیس‌جمهور برای حل‎مشکل مسکن‎مهر

مهر: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر لزوم سودآور شدن فعالیت های بانک ها گفت: تصمیماتی برای سودآور شدن عملیات اصلی بانکداری در کشور گرفته شده است.
با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بانک مسکن صورت های مالی منتهی به 29 اسفند 1392 بانک مسکن، بدون بند حسابرسی به تصویب اعضای مجمع رسید.
علی طیب نیا با تاکید بر اینکه بانک مسکن، بانک خوب و منضبطی در سیستم بانکی است با ابراز خرسندی از اینکه گزارش های حسابرسی با صراحت و شفافیت ارائه می شود اظهارداشت: سازمان حسابرسی نقش مهمی در شفاف سازی گزارش های مالی و فعالیت سازمان ها دارد.
وی افزود: با اجرای طرح مسکن مهر بانک مسکن با چالش هایی روبرو شده که با رفع این چالش ها و درایت مدیران آن به جایگاه اصلی و تخصصی خود برمی گردد. طیب نیا با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص حل مشکلات مسکن مهر و تسریع در وصول اقساط مسکن مهر گفت: حل مشکلات مسکن مهر مربوط به سایر نهادها نیز است و اتخاذ راهکارهای مربوطه نه تنها به بانک مسکن بلکه به وزارت راه و شهرسازی و ... نیز مرتبط است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: مادامی که بانک ها از عملیات اصلی خود سودآور نشوند نباید انتظار داشت از بنگاه داری خارج شوند و یا در عملیات خود پایداری داشته باشند. از اینرو مجموعه ای از تصمیم ها که بتوانند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کنند برای بانک ها در نظر گرفته شده است.
طیب نیا تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که بانک ها کار اصلی و واقعی بانکداری را به شکل تخصصی و حرفه ای انجام دهند. این خواسته عمومی جامعه، دولت و مقام معظم رهبری است. بانک مسکن این برنامه راهبردی را به صورت مطلوب دنبال کرده تا از تمام توان و ظرفیت برای تقویت تولید کشور به خصوص در بخش مسکن استفاده کند، از این رو تشکر خود و وزیر راه و شهرسازی را از هیئت مدیره و کارکنان بانک مسکن اعلام می کنم.
همچنین ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز به عنوان سخنران بعدی مجمع عمومی سالیانه بانک مسکن، از این بانک به عنوان الگو در سیستم بانکی در پیاده سازی سیستم حاکمیت شرکتی نام برد.
وی گفت: مدیران بانک مسکن با درایت کامل توانستند این سیستم را به منظور ایجاد سلامت اداری و استانداردسازی در فعالیت ها به خوبی به اجرا درآورند و از این نظر سایر بانک ها می توانند از بانک مسکن الگوبرداری کنند.
سیف در ادامه با اشاره به روند فعالیت های بانک مسکن ابراز امیدواری کرد: این مسیر مثبت برای اصلاح شرایط بانک مسکن استمرار پیدا کند. وی وجود رقابت نادرست در سیستم بانکی را باعث کاهش حاشیه سود بانک ها عنوان کرد و اظهارداشت: با تدابیر در نظر گرفته شده، این رقابت ناسالم برای افزایش نرخ سود سپرده ها که باعث افزایش قیمت تمام شده پول می شد از بین رفت.
همچنین در این نشست عباس آخوندی نیز طی سخنانی با تقدیر از بانک مسکن در برگزاری مجمع گفت: فعالیت بانک مسکن در کنار عمل به تعهدات دولت به خصوص در بخش مسکن مهر قابل تقدیر است.
وی ابراز امیدواری کرد با تایید بیانیه ماموریت، بانک مسکن بتواند به ماموریت اساسی خود طبق اساسنامه که فعالیت تخصصی در بخش مسکن است بپردازد و از این طریق به مردم و کارکنان بانک مسکن بازگشت بانک به عملیات قانونی خود را به صورت شفاف اعلام می کنیم.
پورمحمدی نیز طی سخنانی بانک مسکن را بانکی با نزاکت عنوان کرد که دارای تقریبا 13 هزار نفر پرسنل که از بهترین نیروی انسانی در سیستم بانکی هستند است. وی گفت: با وجود اینکه فشار فعالیت ها در بخش مسکن و در کنار آن مسکن مهر بر دوش همین نیروی انسانی بانک مسکن است، ولی این بانک رویکرد منضبطی در این خصوص دارد که قابل تقدیر است.
پورمحمدی افزود:یک سوم مسکن بعد از انقلاب با حمایت بانک مسکن شکل گرفت که از این طریق بانک مسکن کمک شایسته ای به توسعه کشور کرده است. وی یادآور شد: مدیریت 10 میلیون مشتری، صدور 6 میلیون کارت تسهیلات و داشتن مطالبات زیر 2 درصد کار بسیار عظیمی است که بانک مسکن از عهده آن برآمده است.
در ادامه این مجمع محمد هاشم بت شکن نیز طی سخنانی به ارائه عملکرد بانک مسکن طی سال 1392 در بخش های مختلف پرداخت. وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در حال حاضر دارای 1241 شعبه و 19 باجه در سراسر کشور است گفت: سهم بانک از سپرده های بانکی کشور 7 درصد و به لحاظ تسهیلات در رتبه نخست است.
مدیرعامل بانک مسکن مانده سپرده های بانک مسکن در پایان سال گذشته را 300 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به سال 91 معادل 20 درصد رشد داشته است. همچنین مانده تسهیلات خالص اعطایی نیز 821 هزار میلیارد ریال برشمرد که نسبت به پایان سال 92 معادل 14درصد رشد داشته است.
وی گفت: 40 درصد منابع بانک تعهدی است و 60 درصد از سایر سپرده ها مثل بانک های تجاری است که به حساب های بلندمدت مربوط است. همچنین طی سال 92 تسهیلاتی بالغ بر 270 هزار فقره به مبلغ 83 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. فروش اقساطی تعداد 385 هزار سهم الشرکه با مبلغی بالغ بر 87 هزار میلیارد ریال نیز انجام شده است.
بت شکن نسبت تشکیل دهنده مطالبات غیرجاری بانک در پایان سال گذشته را شامل 48 درصد بخش ارزی، 30 درصد ریالی و 22 درصد مسکن مهر عنوان کرد. مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به فعالیت های بانک مسکن در بخش بانکداری الکترونیک افزود: درحال حاضر 10 میلیون مشتری از خدمات الکترونیک بانک مسکن استفاده می کنند و تعداد حساب های الکترونیک بانک مسکن بالغ بر 14 میلیون فقره است، ضمن اینکه بانک مسکن تعداد 6 میلیون و 670 هزار کارت تسهیلات برای مشتریان صادر کرده است.
وی نقش اجتماعی بانک مسکن را در حوزه مسکن مهر برشمرد که در این خصوص به دولت در اجرای سیاست های حاکمیتی دربخش مسکن کمک می کند. بانک مسکن تا پایان سال 92 بالغ بر 477 هزار میلیارد ریال قرارداد تسهیلات با متقاضیان منعقد کرده است. تعداد 1045000 واحد مسکن مهر به مبلغ نزدیک به 200 هزار میلیارد ریال در قالب عقد فروش اقساطی تقسیط شده است. تسهیلات پرداختی در سال گذشته بالغ بر 52 هزار میلیارد ریال بوده است .
مدیرعامل بانک مسکن در خصوص تامین اعتبار مالی مسکن مهر اظهارداشت: با درایت سیف رئیس کل بانک مرکزی و نیز شورای پول و اعتبار، خط اعتباری 20 ساله در نظر گرفته شد هرچند طی سال های 89 تا 91 مبلغی از اعتبار دریافتی به بانک مرکزی پرداخت شده است که امیدواریم به بانک مسکن عودت داده شود. در مجموع اضافه برداشت های بانک به مبلغ 450 هزار میلیارد ریال با تبدیل به خطوط اعتباری بلند مدت تعیین تکلیف شد.
بت شکن در ادامه درخصوص شفافیت و انضباط مالی در انجام فعالیت ها سخنانی بیان کرد و افشای تسهیلات کلان غیرجاری، شفاف سازی مطالبات غیرجاری بانک، شفاف سازی سرمایه گذاری خارجی از موارد شفافیت مالی عنوان کرد و اصلاح فعالیت های بین الملل بانک، تدوین سیاست های اعتباری بانک متناسب با منابع و امکانات، اصلاح حدود اختیارات ارکان اعتباری متناسب با ظرفیت ها، تدوین مدل اعتبارسنجی کامل مشتری، تقویت نظارت بر مصرف تسهیلات، تقویت حوزه حسابرسی، پیاده سازی و تقویت نظام حاکمیت شرکتی را از تدابیر پیشگیرانه در شفافیت مالی برشمرد.
وی در ادامه به بیان توفیقات و دستاوردهای بانک در سال 92 پرداخت و عنوان کرد: تعیین تکلیف اضافه برداشت های بانک، افزایش سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن، بازنگری و تغییر سند راهبردی و استراتژیک بانک با توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید و سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، رشد 20 درصدی منابع، پرداخت بالغ بر 285 هزار فقره تسهیلات، فروش اقساطی 371 هزار واحد تسهیلات مسکن مهر، اصلاح ساختار شرکت های تابعه، اخذ نشان استاندارد بین المللی ارزش برند از اتحادیه اروپا، ارتقای خدمات بانکداری الکترونیک و امکان پرداخت تسهیلات از محل حساب صندوق و حساب ممتاز از جمله این دستاوردها است.
بت شکن در ادامه بیانیه و ماموریت بانک مسکن را به عنوان یک بانک تخصصی دولتی با رویکرد توسعه ای با رعایت قواعد بانکداری تشریح کرد و با قرائت این بیانیه به برنامه های مورد نیاز بازسازی ساختاری بانک در بخش های تقویت ظرفیت های تسهیلات دهی بانک، بازسازی ساختار مالی، پیاده سازی نظام حاکمیت شرکتی، سمت دهی به برنامه های اجرایی بانک در جهت پشتیبانی از سیاست های خروج از رکود بخش مسکن، اصلاح مدل کسب و کار متناسب با انتظارات راهبردی وزارتخانه های اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی اشاره کرد.
وی همچنین پیشنهاد هایی در خصوص ارتقای جایگاه بانک در مجمع ارائه کرد که از مهم ترین آنها می توان به تصویب بیانیه ماموریت و چهارچوب برنامه بازسازی ساختار بانک، افزایش سرمایه بانک تا 100 هزار میلیارد ریال، ایفای تعهدات باقیمانده مسکن مهر، یکسان سازی و اصلاح نرخ سود عقود مبادله ای و مدت قراردادهای اعتباری اولیه طرح مسکن مهر، تمرکز وجوه مالی وزرات راه و شهرسازی در بانک مسکن، تسویه مطالبات بانک مسکن از دولت، افزایش فوق العاده جذب کارکنان بانک، تعیین تکلیف سرمایه گذاری های خارجی و اعطای مجوز انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: