جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 شهريور 1393     
نقش شگفت‌انگیز کلسیم در احساس درد

ایسنا: در انسان و دیگر پستانداران، خانواده مولکولی به نام کانال‌های یونی TRP نقشی حیاتی در سلول‌های عصبی دارند که به طور مستقیم موجب تحریک احساس درد می شوند. برای درک بهتر این موضوع دانشمندان مرکز ولفگانگ لیدتک دانشگاه دوک تحقیقات خود را بر روی کرم‌های انگلی روده که دارای یکی از کانال‌های یونی به نام OSM-9 هستند، آغاز کردند.

 دانشمندان به طور ژنتیکی کرم‌هایی ایجاد کردند که کانال OSM-9 آنان برداشته شده و یا ناتوان بود. تغییر کانال OSM-9 در کرم‌ها موجب شد کلسیم و سدیم اجازه یابند در درون رشته‌های عصبی جریان داشته باشند.

تصور بر این بود که با وجود کلسیم در داخل رشته‌های اعصاب، رفتار گریز از درد تغییر می‌کند. محققان سپس عکس‌العمل کرم‌ها را در محل نمکی مورد بررسی قرار داده و دریافتند که رفتار طبیعی آنان گریز از درد بود.

 آنان دریافتند تغییر OSM-9 رفتارهای دردناک را در محیط نمکین تغییر می‌دهد و احتمال دارد کلسیم نقش ضروری در رفتار گریز از درد کرم‌ها داشته باشد.

محققان اظهار کردند: ما فرض می‌کنیم تا به حال شواهد ما مبنی بر دردهای مزمن به دلیل تغییرات ژنتیکی در سیستم حسی اشتباه بوده و حال با نمونه جدید کرم‌ها اجازه دستیابی به آزمایش‌های عقلانی بیشتری را پیدا می‌کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: