جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 29 شهريور 1393     
تاسیس خانه های دوچرخه ؛ برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران

به گزارش شهرداری نیوز ؛ رئیس اداره کل ایمنی ترافیک اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک در خصوص سهم استفاده از دوچرخه در شهر تهران گفت: با توجه به نقشی که استفاده از دوچرخه در کاهش آلودگی هوا دارد، اقدامات زیر ساختی مناسبی در سطح مناطق شهر تهران انجام شده و به ویژه در چند سال گذشته توجه خوبی به فرهنگ سازی در زمینه تشویق شهروندان به دوچرخه سواری انجام گرفته است .

مهندس رامین عطایی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای راه اندازی مسیرهای ویژه دوچرخه و توسعه این مدل از حمل و نقل پاک به منظور تشویق شهروندان تهرانی انجام شده است . از اواخر سال 88 در منطقه 8 شهرداری تهران طرح گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به صورت پایلوت به اجرا در آمد. با توجه به وجود شبکه راه ها و ارتباطات محلی و نیز موقعیت جغرافیایی این منطقه تلاش ها به شکل خوبی به ثمر نشسته است .

وی در ادامه افزود: منطقه 8 شهرداری تهران از یک بافت شبکه ای شهری مناسب  برخوردار است. تمام معابر دارای اتصالات مناسب بوده و با تاسیس خانه های دوچرخه این زنجیره کامل شده و با توجه به شریان های متصل اتفاق دوچرخه سواری در این منطقه به خوبی ساماندهی شده است .

عطایی در خصوص طول مسیر دوچرخه در شهر تهران گفت : برای سال 91 قرار بوده طول مسیر دوچرخه 220 کیلومتر باشد که در حال حاضر حدود 192 کیلومتر آن محقق شده است و برای افق سال 1404 ، طول مسیر دوچرخه تا 919 کیلومتر در نظر گرفته شده است .

وی در ادامه افزود : در زمینه گسترش مسیر دوچرخه مسائل بسیاری نقش دارند که از جمله می توان به استقرار کاربری ها و تمرکز مراکز آموزشی و فرهنگی و تفریحی ، زمان و طول سفر و بحث درآمد اشاره کرد .

عطایی در خصوص قطع شبکه اتصال مسیرهای دوچرخه در منطقه 22 شهرداری تهران گفت : با توجه به اینکه مسیرها در این منطقه جانمایی شده و از سال ها پیش زیرساخت های لازم در زمینه گسترش استفاده از دوچرخه در آن در نظر گرفته شده است ، قطعی در برخی از نقاط ، مربوط به اجرانشدن طرح تفضیلی بوده که امیدواریم با اجرای دقیق طرح تفضیلی و افزایش مالکیت دوچرخه در تهران این مشکل نیز برطرف شده و استفاده از دوچرخه برای برخی از سفرهای درون شهری به عنوان یک فرهنگ مورد پذیرش قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: شهرداری تلاش های خوبی در زمینه گسترش فرهنگ دوچرخه سواری انجام داده اند و تاسیس تعداد زیاد خانه های دوچرخه در سطح شهر تهران حکایت از این امر دارد . در کنار نقش شهرداری نقش سایر بخش ها نیز باید مهم تلقی شود چرا که برای کار فرهنگی در این زمینه نیاز به یاری بخش های دیگر همچون رسانه ها ، جراید ، دولت و NGO ها نیز از اهمیت ویژه ای برخودار است .

عطایی در خاتمه گفت : معاونت حمل و نقل در این زیمنه در قبال توسعه شبکه و اقدامات عمرانی کارهای خوبی انجام داده است و در حال حاضر با توجه به تمام اقدامات انجام شده ، بیشترین سهم سفر از کل سفرهای درون شهری تهران بین نیم تا یک درصد به دوچرخه اختصاص دارد . بیشترین سفرها با دوچرخه در ساعات اوج ترافیک شهر تهران مربوط به مناطق 2 و 4 شهرداری است و پس از آن می توان به عنوان جایگاه دوم به مناطق 5 ، 6 ، 7 ، 11 ، 12 ، 14 و 15 اشاره کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: