جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 شهريور 1393     
راهکارهای کاهش سهم موتور سیکلت در سفرهای شهری

 

بررسی راهکارهای کاهش سهم موتور سیکلت در سفرهای شهری توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطالعات آغاز شد. 

به گزارش گزوه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ،مدير مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافيک گفت: موتور سیکلت از خصوصیات فیزیکی و عملکردی منحصر به فردی نسبت به سایر شیوه‌های حمل و نقل  شهری برخوردار است،  این وسیله به دلیل سرعت، شتاب و قدرت مانور بالا در کنار مصرف کم سوخت و ابعاد فیزیکی کوچک آن، انعطاف پذیری بالایی را در تطابق با محیط‌های شهری برای کاربران آن فراهم می‌کند. که این امر سبب افزایش گرایش جامعه به استفاده از این وسیله نقلیه می‌گردد.

 

امیر روحی ادامه داد: متاسفانه در تهران همانند سایر کلان‌شهرهای کشور شاهد گسترش استفاده نابجا از این ویژگی‌های منحصر به فرد موتورسیکلت هستیم. حرکات غیر قانونی، فرار از محدودیت ‌های تردد به هر شکل ممکن، انجام حرکات خطر آفرین و بطور کلی استفاده نادرست از این وسیله باعث بروز مشکلات و معضلات متعددی برای شهر و شهروندان شده است.

 

وی استفاده غیر اصولی از موتور جهت حمل بار و مسافر، ایمنی پایین این وسیله به ویژه در سرعت‌های بالا، فراوانی تصادفات جرحی و فوتی این وسیله، آلودگی صوتی بالا و انتشار آلاینده‌های خطرناک نسبت به سوخت مصرفی دشواری کنترل، نظارت درست بر عملکرد راکبان این وسیله را  بخشی از عوارض استفاده  از آن بیان کرد.

 

مدير مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافيک با اشاره به اینکه گستردگی و شدت اثرات سوء ناشی از تردد این وسیله پر مخاطره در محیط‌های شهری، اقدام برای کاهش استفاده از آن و جایگزین نمودن آن با شیوه‌های مطمئن‌تر، پاک‌تر و کارا‌تر حمل و نقل ضروری است، افزود:  در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در راستای دستیابی به سیستم حمل و نقل یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر تهران، دو هدف گذاری  ویژه در خصوص موتورسیکلت اشاره شده است. اول کاهش سهم  موتور سیکلت از ۶ درصد به ۲ درصد در کل جابجایی  های شهر تهران در سال افق طرح و دوم ساماندهی ۲ درصد باقیمانده از سفرها‌ی شهر تهران توسط وسایط  نقلیه موتوری پاک و ایمن.

 

روحی خاطر نشان کرد: با توجه به جنبه‌های گسترده اجتماعی و اقتصادی راهکارهای دستیابی به این اهداف، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در راستای رسالت پژوهشی خود مطالعات«کاهش سهم موتورسیکلت ها در سفرهای شهری تهران» را در دستور کار خود دارد تا بتواند به کمک نهادها و سازمان‌های دست‌اندرکار مردم و نخبگان حوزه حمل و نقل راهکارهای مناسب برای دستیابی به این بخش از اهداف طرح جامع حمل و نقل را شناسایی و به مدیران اجرایی معرفی نماید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: