جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 شهريور 1393     
قاچاق داروهای ایرانی از زبان وزیر

ایسنا: دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه بین‌المللی داروی کشور (ایران فارما)، گفت: صنعت دارویی کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است اما این به معنی آن نیست که از این صنعت راضی هستیم. هدف دارویی زمانی کاملا موفق خواهد بود که بتواند در زمینه صادرات، نه تنها در کشورهای پیرامونی بلکه در کشورهای دوردست هم بازار پیدا کند.

برنامه‌ای برای رایگان کردن دارو نداریم

وزیر بهداشت ادامه داد: لازم است در صنعت داروسازی تصمیم‌های بزرگی گرفته شود تا بتوانیم بخش عمده‌ای از بازار منطقه را در اختیار داشته باشیم.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رایگان کردن داروها گفت: به جز داروهای بیماران خاص، برنامه‌ای برای رایگان کردن دارو نداریم، چراکه این موضوع سیاست درستی نیست. در حال حاضر مصرف بی‌رویه دارو یکی از مشکلات جدی حوزه سلامت است. با رایگان کردن دارو این مشکل مضاعف می‌شود. در برنامه داریم که با کمک جامعه پزشکی مصرف داروها را نیز کنترل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقش بخش خصوصی در حوزه دارو گفت: جهت فعال کردن بخش خصوصی در حوزه دارو باید بگویم که بخشی از این تصمیم‌گیری‌ها مربوط به خارج از وزارت بهداشت است و در سازمان‌های دیگر تصمیم‌گیری می‌شود. در مجموع لازم است از طریق صندوق توسعه ملی و در قالب فاینانس حدود دو میلیارد دلار به این صنعت تزریق کنیم، چراکه رقابت سختی با رقبای منطقه‌ای داریم. از دولت و مجلس و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها باید به این صنعت کمک کنند، چراکه دانش خوبی در کشور وجود دارد و صنعت داروسازی کشور باید جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند تا به این ترتیب بازار بین‌المللی را از دست ندهیم، چراکه بازار داخلی محدود است.

رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده دارو تا پایان سال

وزیر بهداشت در ادامه درباره کیفیت داروهای ایرانی نیز گفت: به صورت عام شرایط‌مان خوب است اما در برخی موارد ضعیف هستیم که باید ارتقا یابد. با تولیدکنندگان صحبت‌هایی انجام دادیم آنها نیز انتظاراتی دارند که به حق است. تا پایان امسال شرکت‌های تولیدکننده دارویی براساس کیفیت محصولاتشان رتبه‌بندی خواهند شد.

هاشمی ضمن اشاره به صادرات سالانه 150 میلیون دلاری داروی در کشور گفت: از این ارقام راضی نیستیم. البته این موضوع به سیاست‌هایی که در دو سه دهه گذشته اتخاذ شده، بازمی‌گردد. در حال حاضر کشور در شرایط استثنایی فرصت بسیار مناسبی پیش روی‌مان است. باید تجدیدنظر کنیم. نباید با آهنگ قبلی حرکت شود. بازار وسیعی پیش روی ما است که باید از این فرصت استفاده شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق داروهای ایرانی نیز گفت: بخشی از داروها از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و در عین حال نازل‌ترین قیمت را دارند. به همین دلیل قاچاق می‌شوند. این اتفاق هم تقریبا روزانه می‌افتد. ما در راستای حمایت از تولید داخل، واردات داروها را کاهش داده‌ایم و در مقابل انتظار داریم که کیفیت داروهای داخلی افزایش یابد تا به این ترتیب به تدریج واردات به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره اعتباراتی که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت اختصاص یابد، گفت: مشکل وزارت بهداشت در این زمینه حل شده است و اعتبارات در حال تخصیص است. بنابراین با کمک بیمه‌ها تعهداتی را که مجلس برعهده ما گذاشته را به نحواحسن انجام می‌دهیم.

هاشمی در این باره گفت: این اعتبارات باید در سه حوزه بهداشت، ارتقای خدمات بیمارستانی و همچنین رفع کمبود تجهیزات بیمارستان‌ها هزینه شود.

وی گفت: برای اجرای طرح تحول بهداشت مشکل اعتباری نداریم و امیدواریم در آینده گزارش‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: