جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 شهريور 1393     
محصولات ارگانیک جای خود را در سبد مصرف شهروندان باز خواهد کرد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز؛ معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار در خصوص عرضه محصولات ارگانیک گفت : در تمام دنیا  استفاده از محصولات ارگانیک  جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . در ایران  چند سالی است بحث تولید و عرضه محصولات ارگانیک باز شده و یکی از مشوقان این موضوع شهرداری تهران و سازمان میادین میوه و تره بار است .

دکتر عفتی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: شهرداری تهران و سازمان میادین میوه و تره بار از سال 88 اقدام به برگزاری جشنواره ای تحت عنوان "معرفی و عرضه محصولات سالم و ارگانیک " کرده و با توجه به 6 دوره برگزار شدن این جشنواره شهروندان شناخت خوبی نسبت به محصولات ارگانیک پیدا کرده و استقبال خوبی برای مصرف اینگونه محصولات نشان داده اند.

وی در ادامه افزود: با اجرای چند دوره نمایشگاه عرضه محصولات ارگانیک توانسته ایم بازتاب خوبی از جانب مردم ، تولید کنندگان و مسئولان دریافت کنیم و در جهت آشنایی و ایجاد فرهنگ مصرف محصولات ارگانیک گام های موثری برداریم . مسئولان نیز در جهت ساماندهی شرایط عرضه محصولات سالم و ارگانیک اقدامات سازنده ای را انجام دادند.

وی در ادامه افزود : در حال حاضر هر محصول برای اینکه تحت عنوان ارگانیک عرضه شود نیاز به گواهی داشته و در این چند سال شرکت هایی توانسته اند در زمینه  بازرسی و صدور گواهی برای ارگانیک بودن محصول اقدام کنند.

معاون کنترل کیفیت سازمان میادین گفت : با توجه به اینکه در حدود 30 تا 35 درصد نیاز معمول شهروندان به میوه و تره بار در میادین شهرداری تهران تامین می شود، ارائه محصولات ارگانیک به عنوان یک گزینه  تازه  جهت ارائه خدمات بیشتر به مشتریان و احترام به سلایق انها از اهمیت ویژه ای برای شهرداری برخودار بوده و به همین جهت برای عرضه  محصولات ارگانیک غرفه و جایگاه های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: پس از گذراندن تجربه نمایشگاه عرضه محصولات ارگانیک ، شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن ، شهرداری را ملزم به پی گیری " برگزاری سالانه نمایشگاه محصولات ارگانیک" ، "ایجاد و اختصاص فضایی برای عرضه این نوع محصولات همراه با ارائه سوبسید" و نیز "پایش محصولات " کرد. بنابر این شهرداری جایگاه هایی تحت عنوان غرفه های عرضه محصولات ارگانیک در میادین میوه و تره بار در  نظر گرفت که تا کنون تعداد این غرفه ها به 10 جایگاه عرضه در تهران رسیده است .

دکتر عفتی خاطر نشان کرد: طبق استاندارد 11000 در پروسه تولید محصولات ارگانیک،  به کارگیری سم و کود و مواد شیمیایی ممنوع بوده و اگر مقدار جزیی از آلودگی به مواد شیمیایی در آن دیده شود به دلیل آلودگی های ثانویه خاک بوده است .

وی در ادامه افزود : گروه دیگری از محصولات هستند که به آنها محصولات گواهی شده می گویند و این محصولات ملزم به رعایت حد مجاز استانداردهای ملی در خصوص میزان آلاینده ها هستند  . در این نوع از کشاورزی کود و سم استفاده می شود اما حد مجاز رعایت می شود .

عفتی در خاتمه در خصوص  موضوع  کنترل محصولات کشاورزی آلوده بیان داشت : عمده وظیفه  شهرداری در زمینه محصولات کشاورزی در حیطه ایجاد زیر ساخت لازم برای عرضه محصولات تولید کنندگان و کشاورزان  در شهر تهران است و هیچ دخالتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی نداشته و اگر آلودگی اتفاق بیفتد ، در حیطه وظایف و اقدامات  وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت قرار می گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: