جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 22 شهريور 1393     
مسئولان برای ارتقا فرهنگ شهروندی در زمینه ترافیک باید همکاری کنند

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،قائم‏ مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سومین جلسه بررسی اجرای راهکارهای مؤثر در ارتقای فرهنگ ترافیک در محدوده مرکزی و پهنه شرقی پایتخت که به میزبانی شهرداری‏های مناطق 6 و 8  و با حضور مدیران ستادی حوزه ترافیک و مسئولان اجرایی این دو منطقه برگزار شد، گفت: هر تغییری در امکانات حمل و نقلی و تجهیزات ترافیکی، باعث تحول در روح و کالبد شهر می‏ شود و مردم این تغییرات را کاملاً احساس می‏ کنند.

مهندس حجت ‏الله بهروز افزود: مجموعه اقدامات مؤثری در زمینه ‏های سخت‏ افزاری و فنی به منظور اجرای پروژه ‏های نرم ‏افزاری و فرهنگی در مناطق 6 و 8 صورت گرفته و مأموريت‏های اجرايي این دو منطقه با هدف کاهش رفتارهای غلط رانندگی و افزایش نظم و انضباط ترافیکی کاملاً مشخص و معین شده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به ایمن ‏سازی و نظم ‏دهی به گذرگاه‏های عابر پیاده، اعلام کرد: برقراری نظم و انضباط جمعی، حفظ جان عابران پیاده و تأمین تردد آسان و ایمن آن‏ها از عرض خیابان‏ در این گذرگاه‏ها از مهم‏ترین اهداف پیش‏بینی شده به شمار می‏آید و به این منظور لازم است با تخلفاتی همچون تجاوز به گذرگاه عابر پیاده به صورت ویژه و با جدیت برخورد شود.

تجهیزات ترافیکی در ارتقای استانداردهای زندگی شهری مؤثرند

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه متأسفانه مصاديق متعدد و متنوعی از رفتارهای غلط ترافیکی را هر روز در سطح شهر شاهد هستیم، اظهار کرد: بايد در زمينه ارتقای فرهنگ شهروندی از رفتارهاي ترافیکی آغاز ‏کنیم و هم مردم و هم مسئولان برای این موضوع مهم، اهميت بيشتري قائل شوند.

بهروز با بیان اینکه آن‏چه که بايد مورد توجه قرار گیرد، این است که تحولات در شهر می بایست آنقدر فراگیر و فزاینده باشند که مردم این تغییرات را با تمام وجود احساس کنند، تصریح کرد: مشکلات ترافیکی تا حدود زیادی ریشه در مسائل فرهنگی دارند و البته علاوه بر فرهنگ‏سازی، ِاعمال سخت‏گیرانه قانون نیز می‏تواند گره‏گشای مشکل ترافیک تهران باشد.

وی با تأکید بر لزوم دست‏یآبی به بالاترین استانداردهای زندگی شهری برای ایجاد آرامش و ایمنی شهروندان، اضافه کرد: در شهر استاندارد، تابلوهای ترافیکی به عنوان یکی از مهم‏ترین ِالمان‏ها و عناصر شهری، نقش بسیار مهمی در هدایت مسیر جریان ترافیک و كاهش تصادفات رانندگی ایفاء می‏كنند و مشكلات احتمالی این تابلوها باعث سر در گمی حتمی شهروندان می ‏گردد.

خودروهای سواری و موتورسیکلت‏ها نباید وارد خطوط ویژه شوند

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به ضرورت ساماندهی ایستگاه‏های اتوبوس و تاکسی موجود در سطح شهر، اظهار کرد: در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک، رانندگان حمل و نقل عمومی به عنوان مخاطبان خاص باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند و علاوه بر آموزش این گروه‏های اثر‏گذار و مهم، به انجام خط‏کشي و رنگ‏آميزي مکان‏های توقف وسایل نقلیه عمومی به منظور انضباط‏‏بخشی به سوار و پیاده کردن مسافران نیز می‏بایست توجه شود.

بهروز با بیان لزوم سامان‏بخشی به خطوط افقی در معابر شهری به منظور نظم‏بخشی به شبکه معابر، تصریح کرد: علاوه بر اصلاح گذرگاه‏های عابر پیاده، خط‏کشی‏های معابر شهری نیز باید به گونه‏ای تصحیح شوند که خودروها بتوانند در قالب صفوف منظم، بین خطوط مربوط به خود حرکت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت سامان‏ دادن به خطوط ویژه اتوبوسرانی و جلوگیری از ورود خودروهای غیر مجاز و موتورسیکلت‏ها به این خطوط، اضافه کرد: خطوط ویژه تنها مسیر تعریف شده برای اتوبوس‏ها و خودروهای امدادی و اورژانس هستند و سایر وسایل نقلیه نباید اجازه ورود و امکان تردد در این مسیرها را داشته باشند.

بهبود فرهنگ ترافیک نیازمند زیرساخت‏های فنی است

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران در پایان با اعلام اینکه یکی از اهداف نصب دوربین‌های کنترل ترافیک، فرهنگ‌سازی است و البته در بهره‌برداری از آن‌ها، حفظ ایمنی و سلامتی شهروندان نیز هدف‏گذاری شده، خاطرنشان کرد: توسعه این دوربین‏ها در تقاطع‌های اصلی، میدان‏های مهم و بزرگراه‌های شهری از جمله در زمینه کنترل سرعت و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

همچنین دکتر سعید طلوعی شهردار منطقه 8 در جلسه‏ای که به میزبانی این منطقه برگزار شده بود، با ابراز امیدواری نسبت به این که منطقه 8 به الگوی مناطق در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیک تبدیل شود، تأکید کرد: ارتقای فرهنگ ترافیک یک رویا نیست و می‏توانیم با تلاش جدی مسئولان، همکاری مؤثر پلیس راهور و همراهی صمیمانه شهروندان، با ضریب بالایی از موفقیت به سمت این هدف به پیش برویم.

حجت‏الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: بهبود رفتارهای ترافیکی نیازمند آماده‏سازی زیرساخت‏های فنی مورد نیاز و ارائه آموزش‏های عملی مورد نظر است و بدون این دو عنصر، موضوع بهبود فرهنگ ترافیک و فرهنگ‏سازی در این حوزه به موفقیت مورد انتظار نمی‏رسد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: