جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 شهريور 1393     
جزئیات جلسه ستادمناسب‌سازی کشور

فارس: ابراهیم کاظمی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه ستاد مناسب سازی کشور اظهار داشت: این جلسه با حضور تمامی اعضاء برگزار شد.

وی با ادامه داد:خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی - هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور- معصومی مدیرکل فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور - کاظمی مؤمن سرائی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور - قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور - هادیانی معاون عمرانی و مسکن بنیاد شهید - پور نصاری قائم مقام معاونت اداری مالی صدا و سیما - اکرمی مدیرکل امور اداری وزارت علوم - زارعی مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون - خلجی مشاور کمیسیون عمران شورای عالی استان‌ها - الیاسی مشاور حوزه منابع انسانی و توسعه مدیریت وزارت صنعت معدن - حسینی شهیدی رئیس هیأت مدیره کانون تشکل‌های معلولان کشور - بنایی نماینده شوراهای هماهنگی تشکل‌های غیر دولتی خانم‌صادق مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

کاظمی با اشاره به دستور جلسه ستاد خاظر نشان کرد: تصویب دستورالعمل چگونگی تشکیل و تقویم جلسات ستاد (کشوری و استانی) بر اساس پیش‌نویس تهیه شده توسط دبیرخانه ستاد- بررسی، هماهنگی و تصمیم‌گیری در جهت تحقق مفاد آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان (ارائه مطالب توسط سازمان بهزیستی کشور)- تشریح پروژه ملی ارزیابی جامع عملکرد دستگاه‌ها پیرامون مناسب‌سازی توسط سازمان بهزیستی کشور از جمله موضوعات جلسه بود.

به گزارش فارس متن کامل نخستین جلسه ستاد مناسب سازی کشور به شرح ذیل است:

 تصمیمات متخذه در جلسه

1- دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری کشور مورد بررسی واقع گرفته و به تصویب رسید.

2- مقرر شد پیشنهاد تشکیلات دبیرخانه ستاد در قالب پیش‌نویس تهیه و توسط رئیس ستاد به معاونت توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری جهت اخذ مجوز ارسال شود. پیگیری موضوع تصویب تشکیلات و اعلام گزارش در این باره بر عهده دبیرخانه ستاد خواهد بود.

3- مقرر شد مکاتبات دبیرخانه ستاد در سربرگ با عنوان ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با الگوی مناسب و مورد تایید ستاد معمول گردد، لگوی موردنظر در جلسه آتی ستاد توسط دبیرخانه ارائه شده و در صورت تایید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

4- پیشنهاد شد بر اساس تبصره ذیل ماده 3 آئین‌نامه اجرایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در تنظیم بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی اعتبار لازم برای مناسب‌سازی را لحاظ نماید. مقرر شد لایحه‌ای بدین منظور توسط دبیرخانه و با همکاری اعضاء ستاد تهیه و با امضاء رئیس ستاد به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال شود.

5- مقرر شد دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد گزارش عملکرد و برنامه‌های عملیاتی یکساله به همراه پیشنهادات خود را بر اساس قانون و آئین نامه اجرایی ماده 2 در خصوص اقدامات مناسب‌سازی به دبیرخانه ستاد ارسال نمایند تا در دستور کار جلسه قرار گیرد.

6- مقرر شد نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارش جامع خود را شامل عملکرد و برنامه‌های اجرایی در خصوص مناسب‌سازی در جلسه بعدی ستاد ارائه کنند.

7- مقرر شد به موجب ماده 7 آئین نامه اجرایی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه‌های عضو ستاد نسبت به تهیه و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری و مطبوعاتی پیرامون مبحث مناسب‌سازی اقدام نماید و سازمان بهزیستی در این باره در جلسه آتی ستاد گزارش مربوطه را ارائه نماید.

8- مقرر شد پیشنهاد حضور دستگاه‌های ذیربط در جشنواره شهید رجایی به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های مربوط به مناسب‌سازی توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور و سازمان بهزیستی و با مسئولیت دبیرخانه ستاد از لحاظ اجرایی و اعتباری مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه حاصله در جلسه آتی ستاد گزارش شود.

9- مقرر شد تصمیمات و سیاست‌های اعضا نسبت به تشکیل کارگروه‌های نظارت و ارزیابی عملکرد اقدام و گزارش‌های منظم از عملکرد جاری استان‌ها در زمینه مناسب سازی تهیه نموده و به جلسه ستاد ارائه نماید.

10- مقرر شد دبیرخانه ستاد به منظور آگاه‌سازی عمومی و تبیین راهبردهای مؤثر در روند مناسب‌سازی، نسبت به برگزاری همایش ملی مناسب‌سازی با مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی تا پایان سالجاری اقدام نماید.

11- مقرر شد دستگاه‌های اجرایی به منظور ارتقاء سطح دانش تخصصی کارشناسان فنی و مهندسی تابعه در زمینه مناسب‌سازی نسبت به معرفی نیروهای انسانی واجد شرایط جهت گذراندن تک بودمان مناسب‌سازی در موسسه علمی و کاربردی سازمان بهزیستی کشور اقدام نماید.

12- مقرر شد اعضا ستاد در سطوح سازمانی و ترکیب معین در ماده 8 اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در جلسات ستاد حضور یابند.

13- مقرر شد جلسه بعدی ستاد در 15 مهر سالجاری برگزار شود.

"تدوین دستورالعمل نحوه تشکیل و اداره جلسات هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور"

 

بند 1: تعاریف و مستندات قانونی

 

- قانون: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی.

 

- ستاد: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ساختاری است با ترکیب مندرج در بند 8 آیین‌نامه اجرایی ماده 2 قانون جامع حمایت از معلولان که به طور اختصار در این دستورالعمل "ستاد" نامیده می‌شود.

مناسب‌سازی: اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی و رعایت شان و منزلت انسانی بهره‌مند شوند.

 

- دبیرخانه: دبیرخانه ستاد، ساختار یاست با تشکیلات مصوب که پیگیری و نظارت مصوبات این ستاد را برعهده دارد.

 

- تعریف سایر عبارات ذکر شده در این دستورالعمل منطبق با تعاریف مندرج در کتاب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است.

 

بند 2: ترکیب اعضای ستاد مطابق ماده 8 اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان: 1- وزیر کشور با معاون ذیربط (رئیس)

 

2- رئیس سازمان بهزیستی کشور (دبیر)

 

3- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

4- معاون ذیربط وزارت راه و شهرسازی

 

5- معاون ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

6- معاون ذیربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

7- معاون ذیربط وزارت آموزش و پرورش

 

8- معاون ذیربط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور

 

9- معاون ذیربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

10- معاون ذیربط بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

11- نماینده تشکل‌های غیردولتی ایثارگران

 

12- نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های غیردولتی معلولان

 

13- رئیس شورای عالی استان‌ها

 

14- رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

 

بند 3- دبیرخانه در صورت ضرورت با هماهنگی رئیس ستاد می‌تواند از اشخاص حقوقی یا حقیقی صاحب نظر در مباحث مناسب‌سازی برای شرکت در جلسات بدون داشتن حق رای دعوت به عمل آورد.

 

بند 4- جلسات با حضور رئیس و دبیر و اکثریت اعضاء (نصف+ یک) رسمیت می‌یابد و هر یک از اعضای باید شخصا در جلسه حضور یابد.

 

بند 5- در مراکز استان‌ها ستاد استانی با ریاست استاندار و با حضور مدیران کل استانی دستگاه‌های اجرایی تشکیل خواهد شد. (موضوع تبصره یک ذیل ماده هشت آئین‌نامه اجرایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان)

بند 6- جلسات متناظر با ستاد کشوری و استانی در شهرستان‌ها با عنوان کمیته و با ریاست فرماندار و حضور روسای ادارات متناظر دستگاه‌های اجرایی تشکیل خواهد شد.

 

بند 7: جلسات ستاد کشوری در وزارت کشور تشکیل می‌شود. در صورت ضرورت حسب مورد با نظر رئیس ستاد در محل دیگری تشکیل خواهد شد.

 

بند 8- جلسات ستاد استانی و شهرستانی به ترتیب در محل استانداری و فرمانداری تشکیل خواهد شد.

 

بند 9: جلسات عادی ستاد هر 2 ماه یکبار (6 جلسه در سال) بنا به دعوت رئیس و یا دبیر ستاد تشکیل می‌شود.

 

بند 10- در موارد ضروری جلسات فوق‌العاده به تشخیص رئیس ستاد و با تقاضای حداقل 3 نفر از اعضای ستاد تشکیل خواهد شد.

 

بند 11- مصوبات ستاد با اکثریت آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود در صورت مساوی بودن آراء در تصمیمات ستاد اکثریت با رای رئیس جلسه احراز می‌شود.

 

بند 12- موضوع جلسات ستاد به پیشنهاد اعضاء یا دبیر و با هماهنگی رئیس ستاد مشخص و اعلام می‌شود.

 

بند 13-: عدم حضور هریک از اعضاء ستاد در 2 جلسه متوالی و یا 3 جلسه غیرمتوالی بدون اطلاع و هماهنگی قبلی، پس از طرح در جلسه ستاد در گزارشات ارائه به هیات محترم وزیران منعکس می‌شود.

 

بند 14: ستاد در صورت ضرورت برای رسیدگی کارشناسی موضوعات حسب مورد نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی تصمیم‌گیری می‌کند. کمیته‌های مذکور با هماهنگی دبیرخانه و براساس مصوبات ستاد فعالیت و ارائه گزارش می‌کند.

 

بند 15: صورت جلسات ستاد توسط دبیرخانه تهیه و از سوی رئیس و یا دبیر ستاد ابلاغ می‌شود.

 

بند 16: دعوت از اعضای ستاد حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه از سوی رئیس و یا دبیر ستاد به عمل می‌آید. دستور جلسه و مستندات آن به همراه دعوتنامه برای اعضاء ارسال می‌شود.

 

بند 17: هریک از اعضاء ستاد می‌توانند. موضوعاتی را برای قرار گرفتن در دستور جلسات ستاد به دبیرخانه ارجاع کنند. دبیرخانه موظف است موضوعات پیشنهادی را با ترتیب اولویت حداکثر هر سه ماه یکبار جهت تعیین دستور جلسه ارائه کند.

 

بند 18: مصوبات ستاد برای تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین لازم اجرا است.

 

بند 19: مصوبات جلسه ستاد توسط دبیرخانه مورد ابلاغ و پیگیری واقع ونتایج اجرایی مربوطه در قالب گزارش به ستاد ارائه می‌شود و عندالزوم به منظور ارائه گزارش توسط دستگاه‌های ذی‌ربط دبیرخانه از نمایندگان مربوطه دعوت به عمل می‌آید.

 

بند 20: دبیرخانه موظف است هر 6 ماه یکبار گزارش وضعیت فعالیت‌های دستگاه‌ها مبتنی بر مصوبات ستاد را به هیات وزیران ارائه کند.

بند 21: هر گونه تغییر یا بازنگری در مفاد این دستورالعمل براساس تصمیم اعضاء و تصویب آن در ستاد امکان‌پذیر است.

بند 22: این دستورالعمل مشتمل بر 22 بند است که با تایید اعضای ستاد لازم اجرا است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: