جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 13 شهريور 1393     
سیستم های ثبت تخلف هوشمند؛ ابزاری مناسب برای فرهنگ سازی رفتار ترافیکی شهروندان

به گزارش حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز؛ مدیر بخش سیستم های ثبت تخلف مکانیزه شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: سیستم های  کنترل مکانیزه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در بالغ بر 120 تقاطع مهم شهر تهران نصب شده  است .

مهندس فرشید باباخانی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : با توجه به فازهای مختلف این طرح  که امسال تنها بخشی از آن به اجرا در آمده است ، قرار است در 180 تقاطع دیگر نیز سیستم های ثبت تخلف نصب شود . با در نظر گرفتن مسیر 5 ساله ای که در زمینه اجرای این طرح داشتیم و در حال حاضر در سال دوم آن به سر می بریم  ، سالانه   180 تقاطع به این تجهیزات مجهز خواهند شد.

وی در ادامه افزود: سیستم های ثبت تخلف دو نوع تخلف را در تقاطع ها ثبت می کند ؛ تخلف اول تجاوز به حریم عابر پیاده با جریمه 20 هزار تومانی و جریمه دوم عبور از چراغ قرمز در زمان فاز قرمز و رد شدن از تقاطع....

باباخانی در تشریح معنای عبور از چراغ قرمز بیان داشت : عبور از چراغ قرمز شامل گردش به چپ، گردش به راست و عبور مستقیم است . در زمینه گردش به راست در زمان چراغ قرمز؛  در تقاطع هایی که تابلو " گردش به راست مجاز می باشد "، نصب نشده است در صورت گردش خودرو به راست در زمان چراغ قرمز ، تخلف ثبت می شود . به عبارت دیگر؛ در تقاطع هایی که گردش به راست در زمان چراغ قرمز مجاز تلقی شده و تابلو نصب شده ، عبور مجاز است  و در غیر اینصورت ممنوع تلقی می شود .

وی در ادامه گفت: به همین جهت و در راستای فرهنگ سازی در زمینه نداشتن گردش به راست در زمان چراغ قرمز، فلش های "راست قرمز" و "چپ قرمز" نیز در برخی تقاطع ها به نمایش در می آید.

بابا خانی در خصوص وجود فرهنگ تبعیت از قانون در شهروندان گفت : خوشبختانه به دلیل وجود هوش بالا در یادگیری فرهنگ ترافیکی ، قبل از نصب سیستم های هوشمند ثبت تخلف  در هر کدام از تقاطع های شهر، شهروندان نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی واکنش مثبت نشان می دهند.

وی در ادامه گفت : در مطالعاتی که بر روی تغییر رفتار ترافیکی مردم انجام داده ایم مشخص شده است که شهروندان به دلیل آگاهی از وجود سیستم های ثبت تخلف و سیستم های هوشمند در رفتار ترافیکی خود تغییرات مثبتی را ایجاد کرده اند.

باباخانی در خصوص توجه به انتخاب ابزار درست برای فرهنگ سازی  گفت : رسالت اصلی ما در این میانه انتخاب ابزار درست برای فرهنگ سازی بوده که این مهم در سالهای اخیر اتفاق افتاده است . در سال های پیش شاید آرزوی ما به کارگیری سیستم های مدیریتی هوشمند در زمینه کنترل رفتارهای ترافیکی بود و این مهم امروز محقق شده است. امید ما برای سال های آینده رسیدن به نقطه ای از سطح فرهنگ ترافیک در میان شهروندان است که دیگر نیازی به وجود سیستم های ثبت تخلف نداشته باشیم و مردم به صورت خودکار قوانین را رعایت کنند .

وی در خاتمه  خاطر نشان کرد: امیدواریم روزی برسد که مردم به حدی از کمال در کنترل رفتارهای ترافیکی رسیده باشند که دیگر نیازی به کنترل از طرف پلیس نداشته باشند و به صورت خودکار قوانین را رعایت کنند. در حال حاضر برای فرهنگ سازی باید یک دوران 10 الی 15 ساله را درنظر بگیریم ولی مطمینا نسل آینده به دلیل مشاهده رفتارهای درست ترافیکی در  والدین، که با ابزار اعمال قانون شکل گرفته است،  دیگر نیازی به اعمال قانون نخواهد داشت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: