جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 تير 1395     
ثبت‌نام مدارس به شرط پارتی!

مهر: در گذشته با فرا رسیدن زمان ثبت نام دانش‌آموزان شاهد شوق عجیبی در بین خانواده‌ها و خود دانش آموزان بودیم اما در این سال‌ها با دستورالعمل‌های مختلف آموزش و پرورش و فرمایشات مدیران مختلف مدارس تنها نگرانی را در بین خانواده‌هایی شاهدیم که به اصطلاح بچه مدرسه‌ای دارند.

از هزینه‌های گزافی که هر ساله آموزش و پرورش انکار کرده اما مدیران مدارس دریافت می‌کنند تا تعیین محدوده جغرافیایی برای ثبت نام دانش‌آموزان، فضایی را در مدارس ایجاد کرده که می توان به اذعان بسیاری از والدین دانش‌آموزان گفت تنها خانواده‌های با وضعیت مالی خوب با پرداخت زیرمیزی، یا به صرف داشتن معرف، می‌توانند فرزند خود را مدرسه مطلوب ثبت‌نام کنند.

اما در این میان خانواده‌هایی که بضاعت مالی چندان یا معرفی برای ثبت نام در مدرسه مورد نظر خود را ندارند از این غافله عقب مانده و اجبارا راهی مدارسی با سطح پایین‌تر که شاید، چندین خیابان هم با محل سکونتشان فاصله داشته باشد، می شوند.

از یکماه پیش برای ثبت نام فرزندم سه مرتبه در هفته به مدرسه می‌روم و هر بار گفته می‌شود که هنوز مشخص نیست و روز دیگر بیایید و نهایتا پس از یک ماه گفتند که شما در محدوده نیستید

مریم کرمی مادر یکی از دانش‌آموزان با گلایه از این طرح در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: قطعا هر والدینی به دنبال ثبت‌نام فرزند خود در محدوده محل سکونت است اما عدم ثبت نام از سوی مدرسه تنها به این علت که مدرسه در یک سمت اتوبان و خانه ما در آنطرف اتوبان قرار گرفته، بی‌انصافی در حق ما است.

وی بیان داشت: از یکماه پیش برای ثبت نام فرزندم سه مرتبه در هفته به مدرسه می‌روم و هر باری گفته می‌شود که هنوز مشخص نیست و روز دیگر بیایید و نهایتا پس از یک ماه گفتند که شما در محدوده نیستید در صورتی که در هر بار مراجعه شاهد ثبت‌نام افرادی بودم که تنها با یک معرف از محله‌های به مراتب دورتر از ما، به مدرسه آمده و ثبت نام هم می‌شدند.

سمیه قاسمی مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: ما در محدوده خیابان عسگریه در ناحیه چهار، زندگی می کنیم و به هنگام ثبت‌نام دانش آموز خود پس از رفت‌وآمدهای مکرر به مدرسه راهنمایی که تنها سه ایستگاه با ما فاصله دارد به ما اعلام کردند شما در محدوده ما نیستید و باید به خیابان جی که حداقل ۳۰ ایستگاه اتوبوس با ما فاصله دارد، مراجعه کنید.

وی بیان داشت: به جای اینکه هر ساله زمینه تدریس و تحصیل را آسان‌تر کنند اما شاهدیم که به نگرانی والدین افزوده می‌شود.

حمید باغبان، پدر یکی از دانش‌آموزان نیز در این رابطه به مهر گفت: هم‌اکنون نزدیک به دو هفته است که به مدرسه مراجعه می‌کنیم و با اینکه باید هشت صبح سرکار باشم اما به مدرسه آمده تا مشکل ثبت‌نام فرزندم حل شود.

وی گفت: علاوه بر دریافت هزینه‌های هنگفت از خانواده‌ها، تعیین محدوده جغرافیایی برای خانواده دانش آموزان بسیاری از خانواده‌ها را در مضیقه گذاشته است.

زهرا عزتیان والدین یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز با اشاره به اینکه منزل ما در محدوده خیابان پروین اعتصامی است اما چندین سال است که نام فرزندم را در مدرسه حوالی عباس‌آباد می‌نویسم و با دادن دو میلیون تومان توانستم این کار انجام دهم، اضافه کرد: چون ما در محدوده جغرافیایی مدرسه مورد نظر نبودیم از ما درخواست کردند که دو میلیون تومان پرداخت کنیم که ما هم با رضایت این مبلغ را پرداخت کردیم تا فرزندم در محیط و مدرسه خوب ثبت‌نام شود .

تقاضای زیاد برای برخی مدارس سبب اجرای طرح محدوده جغرافیایی شد

کارشناس پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر: ادارات آموزش و پرورش نواحی مختلف بین خود مرزبندی‌هایی کردند که تنها افراد ناحیه خود را در مدارس تحت پوشش ثبت‌نام کنند و چون در برخی مدارس متقاضی برای ثبت‌نام زیاد بود به همین دلیل برای توزیع مناسب دانش‌آموزان اقدام به اجرای این طرح شد.

دهقان در پاسخ به اینکه آیا نظارت و بازرسی در خصوص بررسی دریافت زیرمیزی یا ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان با واسطه معرف، در سطح مدارس استان صورت گرفته است یا خیر، ادامه داد: بله، قطعا این بازرسی‌ها صورت می‌گیرد و هر روز سه تا چهار بازرسی انجام می‌شود.

این گفته‌های دهقان در حالی است که بازرسی‌های آموزش و پرورش در شرایطی صورت می‌گیرد که برای نارضایتی والدین، که در مدارس مختلف سرگردان ثبت‌نام دانش‌آموزان خود هستند اقدام موثری انجام نشده و یا آنقدر حرکت لاک پشتی است که به چشم نمی‌آید.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان: تحلیل در خصوص ثبت‌نام مدارس را صحیح نمی‌دانم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در پاسخ به این سوال که چرا به جای اینکه تسهیل در امر تحصیل دانش‌آموزان انجام گیرد شاهدیم که تعیین محدوده جغرافیایی برای ثبت نام دانش‌آموزان علاوه بر دریافت هزینه‌های گزاف ثبت‌نام دردسرهای مضاعفی را ایجاد کرده است، گفت: این تحلیل‌ها و تفسیرهای خبری را اصلا صحیح نمی‌بینم و حاضر به هیچ‌گونه مصاحبه تلفنی نیستم.

عدم امکانات کافی در مدارس، ما را مجبور به اجرای این طرح کرد

مهدی اسماعیلی، دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام مدارس استان اصفهان در خصوص تعیین محدوده جغرافیایی برای ثبت نام دانش آموزان به مهر گفت: چون تنها راه‌حل پاسخگویی به امکانات ما محدوده جغرافیایی بود، مجبور به انتخاب این روش شدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید اجرای این طرح باعث نگرانی و اضطراب شدیدی در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است و چرا مثل دهه قبل از ۸۰ اجازه نمی‌دهید هر دانش‌آموزی در مدرسه‌ دلخواه خود ثبت نام کند، ادامه داد: امروز مدارس ما پاسخگوی جمعیت دانش‌آموزان نیست و به همین لحاظ مجبور به اجرای طرح مذکور شدیم، مثلا وقتی در یک مدرسه تنها یک کلاس اول ابتدایی با ظرفیت ۴۰ نفره داریم اما تقاضا ۱۰۰ نفر است، اولویت را به افرادی می‌دهیم که در محدوده جغرافیایی مشخص شده باشد.

شاهدیم که در برخی مدارس مبالغی مازاد گرفته و اقدام به ثبت نام دانش آموزان خارج از محدوده می‌کنند به این دلیل است که اگر کسی خواهان ثبت‌نام دانش‌آموز خود خارج از محدوده است با دریافت مبالغی می‌تواند این اقدام را انجام دهد و امری قانونی است
دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام مدارس استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که در دهه ۶۰ نیز ما با کمبود امکانات و مدارس روبرو بودیم و همچنین بعضا مدارسی بودند که تقاضا برای آنها زیاد بود اما این طرح نبود و همه دانش‌آموزان آن نسل و دهه توانستند بدون هیچ نگرانی درس بخوانند، الان شما فکر می‌کنید توانستید در اجرای طرح موفق باشید، اضافه کرد: اگر شما ۱۰۰ هزار تومان پول داشته باشید و بر روی یک طاقچه‌ای قرار دهید و اجازه دهید هر کسی به هر اندازه‌ای برای هر موردی که می‌خواهد بردارد و خرج کند به نظر شما صحیح است. شاید با اجرای این طرح ظلمی به خانواده‌ها شود اما این ظلم کمتر از ظلمی است که مدیریتی روی مدارس انجام نگیرد و ما حداقل کاری که با اجرای طرح انجام دادیم مدیریت منابع موجود است.

دریافت پول برای ثبت‌نام، در صورت خارج از محدوده بودن قانونی است

وی گفت: اگر شاهدیم که در برخی مدارس مبالغی مازاد گرفته می‌شود و اقدام به ثبت نام دانش آموزان خارج از محدوده می‌کنند به این دلیل است که اگر کسی خواهان ثبت‌نام دانش‌آموز خود خارج از محدوده است اما آن مدرسه دانش‌آموزان محدوده خود را ثبت نام کرده و هنوز ظرفیت برای ثبت نام دارد با دریافت مبالغی می‌تواند این اقدام را انجام دهد و امری قانونی است.

اسماعیلی اعلام کرد: حتی پدر و مادران شاغلی که تمایل دارند فرزندشان در مسیر اشتغال خود و خارج از محدوده ثبت‌نام کنند به راحتی می‌توانند با نشان دادن نامه اشتغال، فرزند خود را به راحتی ثبت‌نام کنند.

مردم با رضایت پول می دهند/مدیران مدارس مجبور به دریافت هزینه هستند


وی با اظهار اینکه هزینه‌های دریافت صرف مدارس می‌شود، گفت: اگر هزینه‌ای بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان دریافت می‌شود به خاطر کمک به مدارس است.

دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام مدارس استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا مدیران مدارس دولتی باید هزینه مدارس را از جیب والدین دانش آموزان تامین کنند یا اینکه وظیفه دولت است که مدارس دولتی را تامین کند، تاکید کرد: بهتر است پای صحبت مدیران مدارس دولتی ما بنشینید مطمئن باشید مدیران ما انسان‌های ایثارگری هستند و برای پا برجا ماندن مدارس مجبور به پرداخت هزینه هستند و قطعا والدین هم حاضراند برای تحصیل و رشد فرزندان خود، هزینه را با جان و دل پرداخت کنند.

چشم و هم چشمی در بین زنان علت ثبت نام خارج از محدوده برخی دانش آموزان دانست

وی همچنین در این ارتباط که اصفهان خیران مدرسه‌ساز بسیاری دارد چرا از توان آنها استفاده نمی‌کنید که مجبور نشوید به خاطر کمبود امکانات طرح تعیین محدوده جغرافیایی را اجرا کنید، گفت: برخلاف گفته شما، خیران مدرسه‌ساز در اصفهان کم هستند و به همین لحاظ نیاز به حمایت خیران داریم.

اسماعیلی همچنین چشم و هم چشمی در بین زنان را علت ثبت نام خارج از محدوده دانست، گفت: اگر این موضوع جا می‌افتاد که هر خانواده‌ای فرزندانشان را در محدوده خود بنویسد قطعا با این حجم از مشکلات روبرو نبودیم.

وی گفت: مثلا دانش‌آموزان محدوده دستگرد در سه راه سیمین ثبت‌نام می‌کنند، دانش‌آموزان این محدوده در خیابان ارتش و حکیم‌نظامی، دانش‌آموزان حکیم‌نظامی در مدارس دروازه شیراز و مرداویج و دانش‌آموزان مرداویج در مدارس غیرانتفاعی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.

وی بیان داشت: ما برای مدارس تعیین کردیم که اگر پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان محدوده خود، ظرفیت خالی دارند به راحتی دانش‌آموزان غیر محدوده را در صورتی که آشنا و معرف دارند یا فرزندان فرهنگیان، هستند، را ثبت‌نام کنند.

این طرح دارای اشکالاتی است و خود ما هم قبول داریم اما برای مدیریت کردن منابع مجبور به اجرای آن هستیم

وی در پاسخ به اینکه همانطور که شاهدید هر ساله به حجم اجاره‌نشین‌های اصفهان اضافه می‌شود و بیشترین دل نگرانی برای این نوع خانواده‌ها وجود دارد که یا مدارس محدوده آنها ظرفیتشان پر شده یا اینکه مدارسی در محدوده زندگی آنها نیست، افزود: این طرح دارای اشکالاتی است و خود ما هم قبول داریم اما برای مدیریت کردن منابع مجبور به اجرای آن هستیم و خانواده‌ها باید بدانند در زمانی اقدام به تعویض منازل خود کنند که در ثبت‌نام دانش‌آموزان خود دچار اشکال نشوند.

هرچند که در صحبت با مدیران آموزش و پرورش به نتیجه شفاف و راه‌حل مناسبی که رضایت همه والدین دانش‌آموزان شاکی از طرح «محدوده جغرافیایی» را در برداشته باشد نرسیدیم، اما مدیران استان و به ویژه در حوزه‌های مربوطه نیز نباید با این عنوان که «وضعیت در حال حاضر بدین گونه است. ما مجبور به اجرای بخشنامه هستیم»، پاسخی قانع‌کننده برای والدینی که اجاره‌نشین هستند یا معرف و پول چندانی برای ثبت‌نام فرزند خود ندارند، نداشته باشند.

پاسخ‌گویی به نیاز مردم به ویژه آنهایی که از شرایط «ویژه» محروم‌اند، باید در اولویت امور مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد و در این زمینه هیچ بخشنامه و دستوری هم توجیه تبعیض کنونی در ثبت‌نام‌ها را نمی‌کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: