جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 تير 1395     
«شایعه» یک کمدی کودکانه

کارگردان «شایعه» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی یک کمدی کودکانه است مضمون این نمایش را شایعه پردازی، اغراق و سخن چینی عنوان کرد.

مهر: داریوش مودبیان نویسنده، مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «شایعه» گفت: نمایش «شایعه» از ۲۰ تیرماه اجرای عمومی خود را در خانه موزه انتظامی آغاز کرده است. این اثر نمایشی نوشته ژان میشل ریب طنزنویس برجسته، بازیگر، کارگردان و مدیر تئاتر «رون پوئن» فرانسه است. این هنرمند از سال ۱۹۹۹ مدیریت این تئاتر شناخته شده را برعهد دارد که هنرمندان بزرگی چون ژان لویی بارو نیز قبلا مدیر این تئاتر بوده اند. ژان میشل ریب علاوه بر فرانسه شهرت بسیاری نیز در اروپا دارد.

وی ادامه داد: در ایران قبلا نمایشنامه «تئاتر بی حیوان» از او منتشر شده و به صحنه رفته است که این نمایشنامه شامل ۱۳ نمایشنامه کوتاه می شود بنابراین این نویسنده در ایران نام آشنا است و من نیز از او همین نمایشنامه «شایعه» و « در خیابان هیچ کس به من نگاه نمی کند» را ترجمه کرده و در جلد هشتم کتاب «طنزآوران جهان نمایش» آورده ام.

مودبیان درباره ویژگی های نمایشنامه بیان کرد: نمایشنامه «شایعه» یک کمدی نو است و طنزی زیبا و کودکانه را رواج می دهد اما در انتها با شگفتی همراه است. داستان این نمایش بر مساله شایعه پراکنی، غلو و اغراق تاکید دارد. در «شایعه» زنی در خیابان از فرد دیگری می پرسد «ساعت چند است» اما بعد از شنیدن زمان، بی اعتنا و بدون تشکر از کنار آن فرد می گذرد همین مساله باعث بروز شایعات فراوان و یک کلاغ چهل کلاغ از طرف مردم می شود که در نهایت این شایعه پراکنی ها منجر به یک فاجعه اجتماعی می شود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: یکی از دلایلی که این متن را برای اجرا انتخاب کردم این بود که در جامعه با این موارد زیاد برخورد می کنیم و اتفاقات ناگواری به دلیل همین سخن چینی ها و شایعه پراکنی ها رخ می دهد. در بسیاری از پرونده هایی که در دادگاه وجود دارد می بینیم که اتفاق از حادثه ای کوچک و پیش پاافتاده شروع شده اما شایعات و سخن چینی ها به آن دامن زده است.

مودبیان درباره استفاده از طنز کودکانه در این نمایش توضیح داد: نوعی طنز در کمدی وجود دارد به نام طنز کودکانه که سال ها قبل من شیوه ای از آن را در مجموعه «محله برو بیا» به کار بردم. در این نمایش نیز این شیوه در بازی ها و دکور نمایش مشهود است. طراحی صحنه با نقاشی های کودکانه شکل گرفته و بازیگران نیز به شیوه ای ایفای نقش می کنند که انگار کودکانی هستند که بزرگ شده اند و شرارت های کودکانه دارند اما نمی دانند که اثرات این شرارت ها فاجعه آمیز خواهد بود.

کارگردان نمایش «مزاحم کوچولو» تصریح کرد: نخستین فن طنزپردازی که نزد همه مردم وجود دارد و نیازی به آموزش هم ندارد، اغراق است. این اغراق و بزرگ نمایی را کودکان به خوبی بلد هستند و می دانند که چگونه دست به این کار بزنند تا بزرگ ترها را بخندانند. در این نمایش هم بازیگران ادای بچه ها را در نمی آورند بلکه رفتار و برخوردهایشان نشان دهنده کودکانی است که در مقابل هم قرار گرفته اند.

مودبیان در پایان صحبت هایش درباره بازیگران نمایش گفت: بازیگران این اثر نمایشی از هنرجویان من در کارگاه های آموزشی هستند که مدت دو سال است، برگزار شد. نمایش «شایعه» کاری از گروه تئاتر مردم محسوب می شود و تا ۱۵ مردادماه میزبان علاقمندان به نمایش خواهد بود.

نمایش کمدی «شایعه» نوشته ژان میشل ریب به کارگردانی داریوش مؤدبیان از یکشنبه ۲۰ تیرماه در خانه موزه استاد انتظامی روی صحنه رفته است.

اجرای این نمایش در روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ و روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰ خواهد بود.

این نمایش با حضور سعید پارسا، آسیه عطوفی، میعاد راشدی، علی دشتی، علیرضا اخوان، سپیده ثاقب، هومان سالکی، هستی رزازچیان، آرین صفایی و بهار شکوری و... به عنوان بازیگر و علی سینا رضانیا آهنگساز تا پانزدهم مردادماه در خانه موزه استاد انتظامی اجرا می شود.

علاقمندان برای تماشای این نمایش می توانند به خانه موزه استاد عزت الله انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، ایستگاه مترو قیطریه، بلوار اندرزگو، روبروی بلوار کاوه، کوچه احمدی پلاک ۲۸ مراجعه کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: