جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 شهريور 1393     
هدیه دولت به تاکسی داران در هفته دولت : توجه به مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشوردر خصوص روند نوسازی تاکسی های فرسوده گفت: متولی نوسازی تاکسی های فرسوده ستاد سوخت است که سیاست های دولت را در حوزه حمل و نقل عمومی و سوخت مدیریت می کند.

کوروش عابدینی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: طی تفاهم نامه ای که با ایران خودرو منعقد شده است ، تامین خودرو های مورد نیاز ناوگان نوسازی کشور بر عهده شرکت خودروسازی ایران خودرو است .خروج 70 هزار تاکسی فرسوده از چرخه خدمت رسانی در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در این فرآیند مشکلاتی به وجود آمده  که سبب نارضایتی رانندگان تاکسی و کندی روند نوسازی شده است.ابتدا بالا بودن نرخ بهره وام بانکی که به عنوان تامین کننده منابع مالی طرح نوسازی، رانندگان تاکسی می بایست پرداخت کنند و دیگری حق عاملیت بانک که از سوی بانک ها اخذ می شود.در گذشته اسقاط خودرو بخشی از هزینه خرید خودرو را تامین می کرد ومابقی آن از طریق وام تامین می شد .در حال حاضر با توجه با افزایش قیمت خودرو ، در کنار تسهیلات 20 میلیونی بانک صادارات و 5 میلیون پولی که از اسقاط تاکسی فرسوده دریافت می شود ،راننده تاکسی برای دریافت خودروی جدید ،6 میلیون تومان دیگرنیز به شرکت ایران خودرو پرداخت کند .

عابدینی با اشاره به مشکلات رانندگان تاکسی گفت:بانک صادرات در کنار بهره بانکی 22 در صد که 7 در صد آن را نیزستاد سوخت تقبل کرده است و در کنارپرداخت 6 میلیون تومان که راننده تاکسی می بایست به ایران خودرو بپردازد ، حق عاملیت نیز تعریف کرده است . کل هزینه ها و سود بانک می بایست در  وام 22 درصد تعریف شده وبانک ها مجاز به افزودن مبلغ جدید دیگری نیستند .بانک حق عاملیت بین یک میلیون و 300 تا دو میلیون و 100تعریف کرده است که 800 تومان آن را ستاد سوخت از خودرو سازان درخواست کرده که تقبل کنند و یک میلیون و 300 تومان مابقی را تاکسی داران باید بپردازند.پرداخت این هزینه ها برای این قشر از جامعه سنگین و طاقت فرسا است.

وی با بیان طولانی بودن فرآیند تبدیل خودروی فرسوده به خودروی نو گفت: این فرآیند بین 40 تا 60 روز طول می کشد که طی این مدت تامین هزینه های زندگی بدون خودرو، برای راننده های تاکسی مشکل ساز می شود.

عابدینی در خصوص خودروهای سمند EF7 گفت: با توجه به استهلاک بالای این خودرو ها ،برای تاکسی مورد مناسبی نیست ، از طرفی هزینه نگهداری آن نیز بالا بوده و از آن جایی که سمند EF7به تازگی در عرصه خودرو ورود پیدا کرده است ، خدمات و پشتیبانی آن نیزضعیف است.

وی در پایان با توجه به قرار گرفتن درهفته دولت ، خواستار کمک دولت وحل مشکلات موجود در این زمینه شده و تاکید کرد:دولت می تواند  با دستور صریح خود به خودرو سازان مبنی بر تنوع انتخاب خودروبا توجه به شرایط جغرافیایی کشور و هر منطقه ، کمک فراوانی به توزیع مناسب تاکسی ها در سطح کشور کند ، زیرا برخی شهر های کشور فاقد پمپ گاز بوده و تنها سوخت مصرفی آن ها ، بنزین است .همچنین با نظارت بر امور بانکی و حق عاملیت بانکها رضایت تاکسی داران و در نهایت رضایت مردم را جلب کرده و با تسریع در امر نوسازی تاکسی های فرسوده ، از یک سو به مدیریت سوخت و از سوی دیگر به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: