جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 16 بهمن 1392     
تاکید مجلس بر حمایت از صنعت خودرو

حمایت از تولید داخلی سبب خواهد شد توسعه پایدار مقدمه ای برای تبدیل تولیدات داخلی به محصول با کیفیت در درجه اول برای مصرف کشور و در درجه بعدی برای یک تولید صادرات محور باشد و زمینه ساز تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی شود.

به گزارش خانه ملت درحالی که اختلاف پلیس و خودروسازان بر سر عدم شماره‌گذاری برخی از خودروها هنوز هم ادامه دارد، محل اصلی اختلافات این دو نیز ناشی از نظرات کارشناسان فنی پلیس است که منجر به توقف شماره‌گذاری برخی از خودروها می‌شود. از آن سو خودروسازان نیز معتقدند که پلیس فراتر از قانون و اختیاراتش عمل می‌کند و وقتی سازمان‌هایی مانند «استاندارد» و «محیط زیست»، تاییدیه‌های لازم را صادر کرده‌اند، پلیس دیگر نباید به میل خود در مورد شماره‌گذاری خودروها رفتار کند.

طی چند سال گذشته، این «اختلاف‌نظر» همواره حواشی زیادی را به دنبال داشته است، به نحوی که گاهی به یک بحث و جدل رسانه‌ای ختم شده و گاهی نیز شدت اختلافات، به تعلیق و عدم شماره‌گذاری خودروها انجامیده است.

ماجرای معروف کامیون‌های حادثه‌ساز هوو، آتش‌سوزی‌های پژو 405، خودروهای بدون ترمز ضدقفل، پرایدهای فاقد کیسه هوا و این اواخر، حوادث مربوط به اتوبوس‌های اسکانیا، همه و همه جنگ و جدل میان خودروسازان و پلیس را در پی داشته‌اند و طرفین ماجرا یا به سختی قانع شده یا اصلا کوتاه نیامده‌اند.

با توجه به اظهارات احساسی و غیر کارشناسی و بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل دخیل در حوادث جاده ای از سوی برخی افراد در خصوص حادثه جاده ای اخیر اتوبوس های اسکانیا و ادعای تایید نشده مبنی بر ضعف بدنه و نقص در سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیای تولید داخل و در پی آن عدم شماره گذاری این خودرو با وجود تایید سازمان استاندارد ،نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استانداردمعتقد است: پلیس مسئولیت شماره‌گذاری را دارد و زمانی سازمان ملی استاندارد سایر سازمان‌های ناظر بر کیفیت خودروی اسکانیا را تأیید می‌کنند قطعا پلیس باید شماره گذاری را انجام دهد.

وی با یادآوری اینکه بارها اعلام کرده‌ایم خودروی اسکانیا استاندارد است باید هر سازمانی حد و مرزهای کاری خود را رعایت کند گفت: مشکلاتی که پیش آمده باید ریشه یابی شود تا ببینیم آیا این مشکلات ناشی از طراحی اولیه بوده یا مسائلی دیگری در این موضوع دخیل بوده است.

اما باید به این نکته توجه داشت حمایت از تولید داخلی و حمایت از سرمایه گذار و کارگر داخلی سبب خواهد شد توسعه پایدار مقدمه ای برای تبدیل تولیدات داخلی به محصول با کیفیت در درجه اول برای مصرف کشور و در درجه بعدی برای یک تولید صادرات محور باشد و زمینه ساز تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی شود.به همین منظور باید در این زمینه گام های علمی و عملی از سوی مسئولان برداشته شود.

قاتلان چینی در جاده ها

طی چند سال گذشته نگاه بسیاری از واردکنندگان  به خودروسواری و کامیون های چینی معطوف شده  است  و مشخص نیست به چه دلیل  برخی  در واردات خودروهای چینی از یکدیگر سبقت می‌گیرند؟به عقیده کارشناسان و تحلیل گران این صنعت باید منشاء عمده این گرایش ها را در سودهای کلان و لابی های سیاسی  وقدرت یافتن دلالان در همه عرصه ها از جمله صنعت خودرو جستجو کرد.

این‌که راز و رمز دلدادگی برخی واردکنندگان  به خودروهای چینی چیست و چه شده که آنها خرید از شرکت‌های چینی را ترجیح داده اند جای سوالی است که هنوز به آن از سوی بسیاری از مسئولان طی چند سال اخیر داده نشده است اما می توان به جرات گفت که درپشت پرده  واردات اینگونه خودرو ها که بعضا از لحاظ کیفیت نیز در سطح قابل قبولی نیستند افرادی حضور دارند که از این واردات سود می برنند.

شاید طرح این مشکلات برای بسیاری از مسئولان ، بحثی جذاب نباشد زیرا آنان با استانداردهای کیفی و علوم مهندسی کیفیت آشنایی دارند و حتماً نیز از فاصله کیفی خودروهای چینی با خودروهای کشور های پیشرفته آگاهند. آیا مدیرانی که  محصولات  چینی را دارای کیفیت هم تراز با خودرو های روز دنیا معرفی می کنند  به هزینه های نگهداری  این خودرو هاکه از لحاظ کیفیت در سطح قابل قبولی قرار ندارند رامدنظر قرار می دهند؟و یا جان افراد برای آنان ارزشی دارد؟

از آنجایی که طبق آمار پلیس، کامیون ها  و خودروهای چینی به تنهایی  عامل درصدبالایی از تصادفات جاده ای کشور هستند، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باید تمهیدات جدی را برای جلوگیری از ورود این کامیون ها به عمل آورد چرا که کیفیت محصولات چینی به خودی خود قابل تامل است چه رسد به اینکه باعث مشکلات دیگری نیز شوند.

هم اکنون سوال این است که آیا این ایراد از چشم سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که متولی استاندارد و کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی کشور است دور مانده و این سازمان برای نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی فقط به نمونه های نخست بسنده می کند ؟یا نه این سازمان نیز نمی تواند با دلالان و واردکنندگانی که ازقدر حمایت برخی استفاده می کنند مقابله کند؟اما باید سیستم نظارت توجه داشته باشد که خطرات خودروهای چینی برای مشتریان  ایرانی چیزی نیست که به هر دلیلی بتوان از کنار آن گذشت.

البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که سیاست‌ کشور حمایت از تولید ملی  است و اگر واردات هر نوع کالایی از جمله خودرو بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن مصالح کشورصورت گیرد نه تنها صنعت خودرو کشور را دچار مشکل خواهد کرد بلکه کاهش بیکاری که از برنامه های دولت است را دچار مشکل خواهد کرد و در آینده شاهد تعطیلی مراکز تولیدی و در پی آن بیکاری کار گران خواهیم بود.

 بابرخورد سلیقه ای نمی توان مشکلات را حل کرد

کمال الدین پیرموذن عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت  از برخورد یک بام و دوهوای پلیس برای برخورد با خودروهای فاقد استاندارد انتقاد کرد و گفت: با برخورد سلیقه ای با یک خودروی معتبر و صاحب برند در دنیا  مسئله غیراستاندارد حل نمی شود  و این فقط پاک کردن صورت مسئله است.

 نماینده مردم اردبیل ،سرعین،نمین و نیردر مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد پلیس مبنی بر توقف شماره گذاری خودروهای اسکانیا، افزود: پلیس اگر واقعا  اهل برخورد با خودروهای غیراستاندارد  است اول باید تمام خودروهای غیر استاندارد داخلی را که به قطعه کالیست  اگزوز  مجهز نیستند را از لیست دریافت شماره حذف کند.

وی با تاکید بر اینکه پلیس ابتدا باید از شماره گذاری و تردد  خودروهای دودزا و خارج از رده  که استاندارد نیستند جلوگیری کند، تصریح کرد: نباید در این مقطع که تعامل با دنیا در دستور کار قرار دارد ،خودروی اسکانیا را که یکی از کارخانه های معتبر و شناخته شده دنیا است به خاطر یک مورد ، که آن هم  بیشتر ناشی از یک  اشتباه فردی بوده است  بازخواست کند.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، اقدام پلیس در ممانعت از شماره گذاری خودروی اسکانیا را مصداق اینکه  ما ملت افراط و تفریط هستیم دانست و گفت:   به خاطر یک تصادف که بیشتر هم ناشی از اشتباه فردی بوده است،  کیفی ترین خودروی دنیا را شماره گذاری نمی کنیم اما این همه آلودگی ناشی از دود خودروهای غیر استانداد داخلی را نمی بینیم.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: بازار باید برای خودروهای داخلی و خارجی همزمان فراهم شود تا  در قالب این  رقابت خودروهای داخلی هم به کیفیت و استانداردهای مربوط به صنعت خودرو دست یابند.

 پیرموذن بایادآوری اینکه اگر خودروهای داخلی واقعا استاندارد است و با قیمت ارزان و مناسب به دست مردم می رسد، حق با پلیس است، تصریح کرد: متاسفانه اینطور نیست، ما سالانه  از قبل آلودگی ناشی از تردد خودروهای غیراستاندارد تلفات زیادی می دهیم.

وی گفت: به خاطر بی تفاوتی پلیس نسبت به تردد خودروهای غیراستاندارد داخلی ما  روزانه به اندازه یک هواپیمای 96 نفره سقوط و تلفات  داریم به عبارت دیگر روزانه 96نفر بر اثر کیفی نبودن خودرو های داخل که استحکام ندارد می میرند.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: با برخورد سلیقه ای با یک خودروی معتبر و صاحب برند در دنیا  مسئله غیراستاندارد حل نمی شود  و این فقط پاک کردن صورت مسئله است.

تاکید مجلس برحمایت ازتولید ملی

گروسی رئیس فراکسیون حمایت از تولید ملی نیز دراین باره گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی، مجلس هم بر این اصل مهم تاکید دارد بنابراین باید فرصت داد تا واحدهایی مثل خودرو سازی اسکانیا با رفع نواقص و کسب استانداردها به فعالیت خود ادامه دهند اما این موضوع کمی زمان نیاز دارد که باید آن را مد نظر داشت.

 نباید شتابزده و احساسی با مسائل برخورد کرد/تعامل بیشتر با خودرو سازان

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ،گفت:به علت وقوع سوانح رانندگی چند ماه اخیر اسکانیاها کمیسیون ایمنی راهها تشکیل شد و علاوه بر بررسی این موضوع از سوی کارشناسان قوه قضائیه، کارشناسانی نیز از سوئد به کشور آمدند وبعد از تحقیق درباره این مسئله دلایل این موضوع روشن شد.

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به ارائه گزارشات کارشناسی شده در رابطه با سوانح رانندگی اسکانیا ها  چند ماه گذشته می توان نتیجه گرفت که نباید بصورت شتابزده و احساسی با این مسائل برخورد کرد و نباید فضای روانی تنها بر علیه یک شرکت تولیدی مانند اسکانیا ایجاد کرد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مجلس به عنوان متولی قانون گذاری و دولت به عنوان مجری قانون باید به نحوی از شرکت ها تولیدی خودرو حمایت کنند که بطور مثال اگر شرکت اسکانیا در سیستم خودرهای تولیدی نقصی داشت بتواند آن را اصلاح کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: به دلیل وقوع سوانح رانندگی چند ماه اخیر کمیسیون ایمنی راهها تشکیل شد و علاوه بر بررسی این موضوع از سوی کارشناسان قوه قضائیه، کارشناسانی نیز از سوئد به کشور آمدند و به تحقیق درباره این مسئله پرداختند و دلایل این موضوع روشن شد.

حسین زاده ادامه داد: سازمان استاندارد، شرکت اسکانیا و مسئولان مرتبط با حوادث رانندگی اخیر باید سعی کنند ایرادات اساسی را مشخص و براساس سیستم تعالی سازمانی تنها آن مشکلات را حل کنند و نباید کل سیستم را حذف کنند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید باید سازمان های مرتبط با هماهنگی و تعامل بیشتر تمامی خودرهای تولیدی و یا در حال تولید اسکانیا و یا هر شرکت سازنده خودرو دیگر را با شاخص ها و استانداردهای جهانی نزدیک کنند و مجلس و دولت نیز باید از این موضوع حمایت کنند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: باید پذیرفت هماهنگی دو سویه است بنابراین باید سازمان استاندارد و نیروی انتظامی با هماهنگی با سایر نهادهای ذی ربط دیگر تلاش کنند تا میزان امنیت سفرها بالا برود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: