جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 8 شهريور 1393     
قلعه ای تاریخی در دل کوه

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛طبقات بالای این قلعه جهت دفاع و طبقات پایین‌تر به عنوان زاغه و محلّ نگهداری آذوقه مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این قلعه که در دل کوهی از جنس خاک سفت و سخت بنام کنگلومرا بنا شده است به علت وزش بادهای تند و فرسایش و همچنین عبور رودخانه قزل اوزن از کنار قلعه، در حال تخریب است.

معماری

سازندگان قلعه با در نظرداشتن طرح اولیّه، اقدام به کندن کوه و تخلیه خاک‌ها و سنگ‌ها کرده و این معماری بی بدیل را بوجود آورده اند. در مجموع فضای کلی قلعه به 3 دسته شامل اتاق‌ها، دالان‌ها و راه‌پله‌ها قابل تقسیم است.

پیشینه تاریخی

برخی، پیشینه ی این دژ را به زمان ماد نسبت می‌دهند و معتقدند که مادها از طریق مصب و کناره‌های رودخانه قزل اوزن وارد فلات ایران شدند و در روستاهایی همچون مادآباد در ۱۵ کیلومتری شهر ماه‌نشان مستقر شدند و وجود قلعه‌های دفاعی همچون قلعه بهستان را در ۱۲ کیلومتری ماه‌نشان ایجاد کرده اند. گروهی نیز بر این عقیده اند که پیشینه ی این دژ به دوره ی هخامنشیان می رسد.

امّا بر اساس بررسی ها و پژوهش‌های باستان شناسی انجام گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، ،قلعه بهستان، در دوره ی پس از اسلام، به خصوص دوره ی میانی اسلام ،قرن پنجم و ششم ه.ق، پابرجا بوده و کاربرد داشته‌است.

قلعه بهستان به شماره ۱۴۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

هر سال قلعه بهستان شاهد حضور و بازدید دهها گردشگر داخلی و خارجی از این قلعه است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: