جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 شهريور 1393     
این انتظار که خودرو سازان نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند،زیاد نیست

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز،سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملّی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ایجاد صنعت خودرو و رشد این صنعت بر بستر منابع عمومی کشور استوار شده و بر این اساس، خودروسازان به بازار داخلی خودرو تعهد دارند، گقت: این انتظار که خودروسازان نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند، انتظار زیادی نیست.

دکتر اسماعیل جلیلی افزود: هزینه های فرآیند تولید در کشور ما بالاست که بخشی از آن به قیمت تمام شده نیروی کار، بخشی از آن به فن آوری های مورد استفاده و بخش دیگری نیز به شرایط بهره وری عوامل تولید شامل نیروی انسانی، روش های ساخت و سیستم های فنی مربوط است که تمامی این موارد سبب افزایش قیمت تمام شده خودرو می شوند.

وی با اشاره به این که خودروسازان می بایست بپذیرند که مصرف  کننده باید حق انتخاب داشته باشد و به این منظور فضای بازار فروش خودرو باید به یک فضای رقابتی تبدیل شود، اظهار کرد: فضای موجود سبب انحصار در بازار شده، در صورتی که ما به انحصاری قائل هستیم که در کیفیت، ناشی از برتری کیفی و در قیمت، ناشی از برتری در قیمت تمام شده باشد، نه این که از فشار بر دولت نشأت گرفته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که خودروسازان به شرط آن که مصرف کننده تحت فشار تولید کننده قرار نگیرد، حق دارند بر اساس قیمت تمام شده، قیمت نهایی محصولات خود را اعلام کنند، تصریح کرد: این اختیار و امکان باید به مصرف کننده داده شود تا بتواند از تنوع محصولاتی که در بازار عرضه می شود، استفاده کند.

 خودرو تولید نمی کنیم، مونتاژ می کنیم

دکتر جلیلی با اشاره به این که خودروسازان قصد دارند با ایجاد محدودیت برای ورود خودروهای خارجی از یک سو و ایجاد انحصار در قیمت از سوی دیگر بر بازار فشار وارد کنند، اظهار کرد: باید بپذیریم حق تعیین قیمت محصولات با شرکت های خودروساز و حق انتخاب نیز با مشتری باشد و در این میان دولت می بایست به رقابتی شدن بازار کمک کند.

 

وی با بیان این که اساس تولید داخلی خودرو وابسته به واردات است و اکثر قطعات خودرو از کشورهای خارجی وارد شده و در داخل آماده می شوند، تصریح کرد: بنا براین، در کشور تولید داخلی خودرو به معنای واقعی نداریم و بیشتر در زمینه مونتاژ فعال هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این که در کشور یک دغدغه حاکمیتی وجود دارد که باید از منابع موجود در اقتصاد، تحرک و برای جوانان شغل ایجاد کنیم و به عبارتی ظرفیت های بیکار را فعال کرده و به حوزه تولید، تحرک ببخشیم، گفت: اما این دغدغه نباید باعث فرصت طلبی عده ای شود تا بازار خودرو را صرفاً در اختیار خود بگیرند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی درادامه با تأکید بر این که آرزو داریم قدرت رقابتی تولید کنندگان خودرو در کشورمان به خودروسازان پر  قدرت دنیا برسد، خاطرنشان کرد: اما این آرزو در یک فضای محصور با قوانین و مقررات محدود کننده و اخذ حقوق گمرکی بالا و وضع عوارض آن چنانی امکان پذیر نیست.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: