جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 شهريور 1393     
خروج از رکود دغدغه دولت

مهر: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه خروج از رکود دغدغه دولت است، گفت: امیدوارم با اجرای طرح های مختلف دولت برای خروج از معضلات تورم و رکود به زودی رشد اقتصادی کشور مثبت شده و سال آینده شاهد رونق اقتصادی ایران باشیم.

اسحاق جهانگیری ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه های توسعه در شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: من به استان اصفهان علاقه ویژه ای دارم و یکی از شیرین ترین دوران های زندگی من زمانی است که در سه دوره مسئولیت های مختلف خود در خدمت مردم اصفهان بوده ام.

وی افزود: برای هر ایرانی باغیرت مسئله خشکی زاینده رود یکی از دردآورترین مشکلات کشور است و باید هرچه سریعتر راهی برای رفع این مشکل پیدا کنیم که امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان با مسئولان این استان به گفتگو در این باره خواهیم نشست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اصفهان نمی تواند از کانون اصلی توسعه کشور خارج شود، بیان کرد: صنایع دانش بنیان و طرح های گردشگری می تواند به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه این استان برای آینده لحاظ شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمعیت جوان ایران یکی از فرصتهای طلایی کشورمان محسوب می شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما این است که با رشد منفی جمعیت همانند کشورهای غربی تعداد مصرف کنندگان کشور ایران بیشتر از تولید کنندگان شود.

وی ادامه داد: باید با استفاده مطلوب از این فرصت برای ایجاد شغل برای جوانان استفاده کنیم زیرا در غیر این صورت با بیکاری جوانان تمامی فرصت ها به تهدید مبدل شده و هزینه زیادی برای رفع آسیبهای اجتماعی ناشی از این موضوع لازم است.

جهانگیری مهمترین چالش کشور را رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و ابراز داشت: در مقطع فعلی علاوه بر مسئله کاری با واقعیت رکود تورمی در کشور روبرو هستیم که در سالهای گذشته بر اقتصاد کشور فشار زیادی وارد کرده و مورد افزایش بی رویه تورم شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته با روشهای علمی و کارشناسی برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده، گفت: در طول سال گذشته توفیقات خوب و غیر قابل تصوری برای اقتصاددانان ایجاد شد و تورم به جای پایان سال در پایان تیر ماه به کمتر از 25 درصد رسید و پیش بینی می شود تا پایان سال به کمتر از 20 درصد برسد.

این مسئول تاکید کرد: این نکته دردآوری است که ایران در میان پنج کشور دارای تورم دو رقمی از میان 180 کشور جهان باشد در حالی که سطح زندگی علمی، اجتماعی، فرهنگی و میزان منابع طبیعی کشور ما بسیار بالاتر از پنج کشور مورد نظر است که امیدواریم با تمام توان در رفع این معضل بکوشیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع خروج از رکود دغدغه اصلی دیگر دولت است، اظهار داشت: بر این اساس با کارهای علمی دقیق طرح خروج از رکود را تبیین کرده ایم که مجموعه ای 177 بند و سیاست نهایی شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این طرح لازم است به تصویب مجلس برسد که لایحه آن به مجلس ارائه شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه سیاست های درون دستگاهی برای کاهش رکود در دولت قطعی شده است تاکید کرد: لازم است رابطه دولت با فعالان اقتصادی شفاف شود به این معنا که دولت بدهی های خود را به این افراد علاوه بر طلبکارهای خود از بدهکاران مدنظر قرار دهد.

وی اضافه کرد: همچنین در این طرح بانک ها قدرت تامین منابع خود را برای خروج از رکود پیدا می کنند و بورس به عنوان یکی از بازارهای سرمایه بنگاه های بزرگی مانند فولاد مبارکه مدنظر قرار می گیرد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مسئله مهم دیگر توسعه بازار است که برای صادرات کالاهای صنعتی ایران باید به بازارهای بین المللی به شکل جدی توجه کنیم.

وی با اشاره به لزوم انجام فعالیت های جدی تر برای صادرات غیر نفتی ایران گفت: فروش خوب نفت در ماه های اخیر موجب شده که میزان هزینه برای بودجه های عمرانی به 2.5 برابر سال های گذشته برسد و تحولات عمرانی را در پی داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به لزوم فعال شدن منابع عظیم گازی کشور بیان داشت: در منطقه گازی فارس جنوبی تولید روزانه ما کمتر از 400 میلیون متر مکعب و کشور کوچک قطر بیشتر از 600 میلیون متر مکعب است و بدین شکل چندین میلیارد دلار پول کشور ایران تاکنون از کشورمان خارج شده است که مسئولان کشوری باید برای رفع این قضیه به شکل جدی تری وارد عمل شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: