جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 شهريور 1393     
حیوانات و صفت‌های انسانی‌شان

اتهام سرقت اجسام درخشان به تازگی از دوش زاغ‌ها برداشته شده است، اما تنها زاغ‌ها نیستند که قربانی شایعات شده‌اند، حیوانات زیادی وجود دارند که رفتارهای حقیقی‌شان برخلاف شایعاتی است که در موردشان وجود دارد.

 

به گزارش ایسنا، همشهری آنلاین در مطلبی به نقل از گاردین نوشته است: می‌گویند خرس‌ها عاشق عسلند و گربه‌ها عاشق شنا کردن و زاغ‌ها عاشق اجسام براق و درخشان. این شایعات قرن‌هاست که درمورد حیوانات مختلف وجود داشته و ناشی از شخصیت‌پردازی است که در تلاش برای قائل شدن جنبه انسانی برای حیوانات، خلق شده‌اند. نمونه این تصورات عمومی و درستی و نادرستی آنها را در ادامه می‌خوانید:

 

کوالاها

 

باور عمومی بر این است که کوالاها خرس‌هایی بانمک و دوست‌داشتنی هستند اما حقیقت این است که این کسیه‌داران خاکستری‌رنگ موجودات به شدت پرخاشگری هستند،‌ به خصوص زمانی که در طبیعت آزاد زندگی می‌کنند.

 

من دزد نیستم

 

هرچند سالی یکبار گزارش‌هایی درباره حمله کوالاها به انسان دریافت می‌شود،‌ برای نمونه زنی استرالیایی اخیرا مورد حمله یک کوالا قرار گرفته و گوشش دچار پارگی شدید شد. اگرچه این حمله‌ها بسیار نادرند،‌ اما تیزی زیاد چنگال‌ها و دندان‌های کوالاها در همین تعداد محدود حملات نیز می‌توانند خطرناک باشند.

 

اسکانک‌ها

 

این جانداران نیز همواره حیواناتی بسیار بد‌بو تصور شده‌اند، تصوری که کاملا درست است. زمانی که این حیوانات احساس خطر می‌کنند بویی بسیار شدید و غیرقابل تحمل را برای دفاع از خود در فضا پخش می‌کنند، و نکته جالب هدفگیری دقیق این حیوانات نسبت به عامل احساس خطر است. اما از آنجایی که این دفاع از خود انرژی زیادی از آنها می‌گیرد،‌اسکانک‌ها در انجام این‌کار بسیار تامل می‌کنند. بوی ایجاد شده از اسکانک‌ها ترکیبی از بوی لاستیک سوخته، تخم مرغ و سیر فاسد توصیف شده‌است.

 

تنبل‌ها

 

تنبل‌ها پستاندارانی هستند که همواره به عنوان حیواناتی بسیار کند و تنبل نام برده شده است.نیمی از این تصور درست و نیم دیگر آن نادرست است. در حقیقت نام لاتین این حیوان (Sloth) هم معنی صفت تنبلی شده‌است. این حیوانات روی زمین با سرعتی کمتر از نیم متر بر دقیقه راه می‌روند و زمانی که این حیوانات در قفس نگهداری می‌شوند، ‌16 ساعت از روز را خوابند. کند بودن این حیوانات تایید می‌شود اما تنبل بودن آنها براساس تحقیقی که دانشمندان در سال 2008 انجام داده‌اند رد می‌شود زیرا آن تحقیق نشان داد تنبل‌هایی که ساکن جنگل هستند در روز تنها 9.6 ساعت می‌خوابند، در مقایسه بهتر است بدانید کوالاها 20 تا 22 ساعت از روز را خوابند.

 

لک‌لک‌ها

 

این پرندگان زیبا در داستان‌های قدیمی به عنوان پیک‌های آسمانی نوزادان توصیف شده‌اند، جدید‌ترین نمونه آن را می‌توان در انیمیشن کوتاه شرکت پیکسار با نام نیمه‌ابری مشاهده کرد. این افسانه در دوران یونان باستان و در داستان‌های بومی آن دوران ریشه دارد زیرا در آن دوران لک‌لک‌ها نمادی برای پدرومادرها بودند. همچنین این پرندگان نماد باروری و زایش بودنه‌اند. هانس‌کریستین اندرسون نیز در داستان لک‌لک‌های خود این افسانه را در عصر ویکتوریایی احیا کرده‌است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: