جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 شهريور 1393     
اولین پنل خورشیدی شفاف/عکس

ایرنا: محققان دانشگاه ایالتی میشیگان موفق به ساخت اولین پنل خورشیدی شفاف شدند.
[اولین پنل خورشیدی شفاف تولید شد/ صنعت شیشه و پنجره متحول می شود]

به گزارش ساینس، صفحات خورشیدی یا پنل خورشیدی به مجموعه ای از سلول های خورشیدی گفته می شود که نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.


هرچه میزان نور تابیده شده به سلول های خورشیدی بیشتر باشد، میزان انرژی الکتریکی تولید شده نیز بیشتر است.

سلول های خورشیدی در حال حاضر در صنعت ساختمان سازی، حمل و نقل هوایی و نیروگاه ها کاربرد گسترده ای دارند ولی تا به حال مدل شفافی وجود نداشت که بتوان از آن بجای شیشه استفاده کرد.

محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از مولکول های ارگانیک پوششی تولید کرده اند که قادر به تفکیک طول موج های مختلف نور است. زمانی که این لایه روی پنل خورشیدی قرار می گیرد باعث شفافیت آن می شود.

مهمترین فاکتور در ارزیابی کارایی پنل های خورشیدی، راندمان آن است. راندمان پنل های شفاف ساخته شده توسط محققان میشیگان هنوز به اندازه ای نیست که بتوان آن را وارد بازار کرد ولی محققان امیدوارند که تا پایان سال جاری می توان از این محصول در ساختمان استفاده کرد.

چندی پیش محققان موفق به ساخت یک دستگاه خنک کننده شدند که با سلول های خورشیدی ترکیب می شود تا ضمن حفظ کارایی ، دمای آن را کاهش دهد؛ زیرا سلول ها به دلیل تماس مستقیم با نور خورشید دمای بالایی دارند.

باتوجه به کمبود منابع انرژی و به اتمام رسیدن منابع طبیعی، استفاده از انرژی رایگان خورشیدی یکی از مهمترین اهداف محققانی است که در زمینه انرژی های پاک و تجدیدپذیر فعالیت می کنند.

فناوری سلول خورشیدی شفاف، برای اولین بار توسط محققان دانشگاه ماساچوست به بازار عرضه شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: