جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
دارو گران نمی‌شود

تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در ۶ ماه دوم سال دارو گران نمی‌شود و حتی ۲۰۰ قلم دارویی وارداتی بیماران خاص ارزانتر هم می‌شود، گفت: فشار تحریم‌ها همچنان وجود دارد.در این راستا هنوز فرانسه اعمال تحریم بر فعالان دارویی را دارد.

رسول دیناورند رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه نشست خبری تشریح عملکرد یکساله سازمان غذا دارو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تبلیغ یک نوع برنج در رسانه ملی که عنوان می‌شود ایرانی است ولی گفته‌ها حاکی از این است که این برنج هندی بوده و با دادن جوایز متعدد برای فروش بیشتر تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفته است، اظهار داشت: با این نظر که امکان دارد برخی برند‌ها چنین سوءاستفاده‌هایی کنند موافقم، حتی برخی تبلیغات در رسانه‌ها وجود دارد که آن فرآورده یا محصول در صورت استفاده افراطی باعث آسیب‌دیدگی به افراد می‌شود.

وی با اشاره به تفکیک مقررات برای ورود برنج‌های وارداتی به کشور عنوان کرد: برخلاف چای تمام برنج‌های وارداتی به کشور مورد تفکیک قرار می‌گیرد و برنج‌های داخلی نیز باید شناسنامه‌دارشوند. بر این اساس ضوابط واردات برنج در سال 93، 20 درصد سختگیرانه‌تر شد و حتی ما با درخواست وارد کنندگان برنج به ایران برای دادن مهلت به آنها جهت رسیدن‌شان و ضوابط‌مان موافقت نکردیم و به هیچ عنوان این ضوابط تغییر نمی‌کند. بنابر این برنج وارداتی باید از همان کشور مبدا گواهی سلامت بگیرد و در بدو ورود به کشور و همچنین در سطح بازار نیز این برنج‌ها ارزیابی مجدد بشود.

دیناورند در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بارها عنوان شده است که ما تحریم دارویی نیستیم، ولی واقعیت‌ها حاکی از آن است که این تحریم‌ها به صورت دیگری اعمال شده است، عنوان کرد: کشورهای غربی همیشه ادعا می‌کردند که دارو جزو تحریم‌های ایران نیست ولی واقعیت این است که این تحریم‌ها آسیب به مردم وارد کرده است. کما اینکه این تحریم‌ها در زمینه سیستم‌های بانکی باشد. ولی به دنبال مذاکره 1+5 و توافق ژنو یک مقداری شرایط دسترسی به ارز راحت‌تر شد و مشکل ارزی برای دارو نداریم. بانک مرکزی هم در انتقال و تامین ارز همکاری خوبی دارد. البته هنوز به حالت عادی برنگشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح بیشتر بیان داشت: برخی شرکت‌ها هنوز با ما ارتباط و معامله ندارند که مشکل خودشان است هنوز فشارها برداشته نشده است همین هفته گذشته برای نمایشگاه سالانه دارویی پاریس به شرکت‌های ایران غرفه ندادند و حتی ثبت‌نام برای ایران نیز انجام نشد چون عنوان کردند که ایران تحریم است. در مجموع طی مذاکرات 1+5 روند کمی تسهیل پیدا کرده است ولی تحریم‌ها برداشته نشده است.

دیناروند درباره سیاست‌های قیمت‌گذاری جدید دارو نیز اظهارداشت: سیاست سازمان غذا و دارو بر مبنای کنترل قیمت دارو است بنابراین سخت‌گیری‌ها برای کاهش قیمت دارو را خواهیم داشت بر این اساس 200 قلم داروی اصلی وارداتی با کاهش قیمت مواجه خواهند شد و برای تولید داروی داخلی نیز سیاست کنترل قیمت را پیش خواهیم گرفت ولی باید به سمتی پیش رویم که تولید کننده داخلی آسیب نبیند. بنابراین هیچگونه برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت دارو نداریم و اگر هم دارویی اصلاح قیمت شود کمتر از تورم خواهد بود.

وی درباره فهرست داروهای پزشک خانواده نیز بیان داشت: مردم شهرهای زیر 20 هزار نفر از 8 سال قبل با حمایت دولت بیمه شدند البته دفترچه‌های آنان مربوط به دفترچه‌های بیمه روستایی است با دفترچه‌های تامین اجتماعی متفاوت است زیرا دارندگان دفترچه‌های روستایی بر اساس نظام ارجاع خدمات سلامت دریافت می‌کنند گرچه در سال‌های گذشته در این نوع خدمات پستی و بلندی‌هایی را نیز داشتیم و روستائیان نیز ناراضی بودند و خدمات مناسبی نیز از بیمارستانها دریافت نکردند. بنابر این وزارت بهداشت برای تکمیل فهرست دارویی روستائیان از 200 قلم دارو ارتقای پوشش خود را به 350 قلم افزایش می‌دهد تا دست پزشکان برای تجویز دارو بازتر شود البته تمام این خدمات در قالب نظام ارجاع باید صورت پذیرد.

دیناروند درباره روند تفاهم‌نامه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با بیمه‌ها نیز عنوان کرد: در این روند ادامه‌دار اشکالات در حال برطرف شدن است ولی تعهدات بیمه‌ها باید بیشتر شود در حال حاضر تعهد وزارت بهداشت 1100 میلیارد تومان است و تعهد بیمه 1250 میلیارد تومان است و در نهایت تعهد پرداخت از جیب مردم توسط خودشان 400 میلیارد تومان است و با این حساب سهم بیماران در پرداختی‌ها کاهش می‌‌یابد.

وی ادامه داد: ولی باید بیمه‌ها از جمله بیمه نیروهای مسلح همانطور که از گذشته حمایت‌هایی را برای پوشش دهندگان خود داشت این حمایت‌ها را ادامه دهد و بیمه‌ها حق ندارند تعهدات خود را کاهش دهند زیرا حمایت‌های امروزی بیمه‌ها کف انتظار است و باید حمایت‌های گذشته نیز ادامه یابد و اگر این حمایت‌ها صورت پذیرد می‌توانیم داروهای مزمن که جدا از داروهای خاص و صعب‌العلاج هستند را تحت پوشش حمایتی قرار دهیم ولی تمام این حمایت‌ها با سازوکار بیمه‌ای انجام می‌شود و وزارت بهداشت مستقیم حمایت نمی‌کند.

دیناروند خاطرنشان کرد: به هر حال تعهد بیمه‌ها همیشه کم بوده است و بیماران نیز در سال گذشته به دلیل نوسانات ارز با قیمت‌های دو برابری دارو مواجه شدند. هم اکنون حمایت‌ها از طریق بیمه‌ها انجام می‌شود ولی باید بیشتر شود. براین اساس در طرح تحول سلامت وزارت بهداشت مصر است اگر تعرفه‌ها اصلاح شود درمان و بستری را در قالب حمایت‌های بیمه‌ای ورود پیدا کند که در مرحله نخست با دارو شروع شد و با وجود سختی‌هایی که با بیمه‌ها داشتیم این کار انجام شد. بنابر این بیمه‌ها تعرفه‌ها را اصلاح کنند روند هزینه‌های درمان و بستری با حمایت بیمه‌ها کاهش بیشتری خواهد یافت و ما این اعلام آمادگی برای همکاری را داریم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: