جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت یا خودروسازان،یک نوع انحصار است

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : در جلسه ای که اعضای شورای رقابت ، خودرو سازان ، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نمایندگانی از وزارتخانه های دیگر ، حضور داشتند ، در خصوص فرمول قیمت گذاری خودرو و مفاد آن بحث و تبادل نظر شد که در مورد روش محاسبه قیمت خودرو با این فرمول میان کمیسیون صنایع و شورای رقابت اختلاف نظر وجود داشت.

منصوری در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز افزود: اصولا روش محاسبه و قیمت گذاری با این فرمول نادرست و غیر معقول است.روش محاسبه ای که در دنیا وجود دارد و روش مشتری گرایی نامیده می شود ، این است که میزان سود از طریق قیمت فروش منهای قیمت تمام شده به دست آید.در این روش تولید کننده گاهی سود کرده و گاهی زیان می کند.چنانچه تولید کننده نتواند قیمت فروش مناسبی داشته باشد ، می بایست قیمت تمام شده را کاهش دهد تا از آن طریق به سود مناسب دست یابد.در برخی موارد نیز قیمت فروش از قیمت تمام شده به اضافه سود معقول به دست می آید.

وی در ادامه اظهار داشت: فرمول قیمت گذاری شورای رقابت به صورت قیمت سال پایه ضرب در نرخ تورم به اضافه شاخص کیفیت منهای بهره وری محاسبه می شود.هر چقدر میزان بهره وری بالاتر باشد ، سود خودرو ساز کمتر خواهد شد، بنابرین عملا شاخص بهره وری شاخص بی تاثیری است و چنانچه این شاخص از فرمول محاسبه برداشته شود ، بهبود کیفیت رخ نخواهد داد.

منصوری در خصوص کاهش نرخ تورم به زیر 10 درصد اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه که قصد دارد نرخ تورم را به زیر 10 در صد کاهش دهد نیز خالی از اشکال نیست ، زیرا در صورتی که نرخ تورم به زیر 10 درصد برسد ، مردم سهام خودروسازان را نخواهند خرید .بنابراین فرمول محاسبه از اساس اشتباه است ، زیرا لحظه ای بوده و برای یک لحظه مناسب و برای لحظه دیگر کارساز نیست.

وی در رابطه با قیمت خودرو خاطر نشان کرد: قیمت پایه سال گذشته ، قیمت تمام شده نیست ، زیرا نرخ تورم و نرخ سود در آن لحاظ شده است.این روش قیمت گذاری مورد پسند کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیست.

منصوری با اشاره به بحث تبدیل خودرو ها از یورو 2 به یورو 4  گفت: خودروسازان عقیده دارند که بسیاری از قطعات تعویض شده و به استاندارد یورو 4 تبدیل شده است، در این موضوع می بایست شفافیت کامل وجود داشته باشد تا مردم آن را باور کرده و بپذیرند.چنانچه اوضاع به این صورت پیش برود ، مردم ترجیح می دهند که تعرفه خودرو برداشته شود و خودروسازان قیمت تمام شده خودرو را اعلام کنند و سپس مصرف کنندگان محصولات تولید داخل را با محصولات کشورهای چین یا کره یا سایر کشورها مقایسه کرده و حق انتخاب داشته باشند.

وی تصریح کرد: هم اکنون از یک سو مشتریان را با تعرفه واردات خودرو محدود کرده و از سوی دیگر برای تعیین قیمت به تولید کننده فشار وارد می شود، این مسئله نادرست بوده و به نفع هیچ یک نخواهد بود.هم تولید کننده متضرر شده و هم در حق مصرف کننده اجحاف خواهد شد.چنانچه بخواهیم در حق تولید کننده خودروی داخلی ظلم نشود ، می بایست در قیمت گذاری دست تولید کننده باز باشد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا داده و به صورت رقابتی عمل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به قانون بازارگفت: با توجه به رشد رقابت در سطح دنیا ، در اصل این مردم و مشتریان هستند که با انتخاب خود ، قیمت گذاری می کنند.تعیین قیمت توسط شورای رقابت یا خودرساز عملا یک نوع انحصار است.بدین معنی که چه خودرو ساز و چه شورای رقابت و یا مجلس شورای اسلامی قیمت خودرو را تعیین کنند ، این خود یک نوع انحصار است .بنابرین می بایست قیمت ها آزاد شده و تعرفه ها برداشته شود تا شاهد تولیدات با کیفیتی در صنعت خودرو باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: