جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
مباحث آموزش شهروندی باید در ساختار نظام آموزش رسمی کشور وارد شود

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز ؛ مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران گفت: با بالا رفتن حجم عبور و مرور در سطح شهر تهران، به دلیل حضور بیش از دومیلیون نفر جمعیت دانش آموزی و دانشجو در مراکز آموزشی، لزوم و نیاز مجموعه اقداماتی برای برنامه ریزی  و هماهنگی در مدیریت شهری، به جهت جلوگیری از نابه هنجاری های ترافیکی در سطح شهر تهران بیش از پیش احساس می شود.

دکتر رفیع در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: بر اساس یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، تکالیف و ماموریت های بخش های مختلف شهرداری برای بازگشایی مدارس مشخص شده است و بر همین اساس بخش های مختلف شهرداری عهده دار مسئولیت هایی در جهت هر چه بهتر رقم خوردن این اتفاق مبارک هستند .

وی در ادامه افزود: این اقدامات در حوزه خدمات شهری با مجموعه اقداماتی در بحث پاکیزگی معابر و سطح بهداشت_ به ویژه در اطراف مدارس و مراکز آموزشی _ رنگ آمیزی نمای بیرونی مدارس ، کاشت و ایجاد فضای سبز در محیط پیرامون مدارس و داخل حیاط و استقرار سطل های زباله و ... انجام می گیرد.

دکتر رفیع در خصوص برنامه ریزی های انجام گرفته در حوزه حمل و نقل  بیان داشت : با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته در جهت ایجاد تعامل میان دستگاه های مرتبط با موضوع بازگشایی مدارس در اول مهر ماه ، معاونت حمل ونقل و ترافیک نیز اقدامات بسیاری را از بحث "سرویس مدارس" گرفته تا " ایجاد ایمنی در اطراف مدارس " و " حوزه حمل و نقل عمومی "(اتوبوسرانی ، تاکسیرانی و مترو) ، به جهت تسهیل در رفت و آمد دانش آموزان و دانش جویان در دستور کار خود قرار داده است .

وی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی _ اجتماعی مجموعه اقدامات موثری توسط " معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران" در حال انجام است. از جمله می توان به تخصیص هر ساله اعتبار برای حمایت از مدارس اشاره کرد که عمده این اعتبارات که سالانه 20 میلیون تومان است ، به جهت برطرف ساختن مشکلات عمرانی و تهیه تجهیزات  مدارس صرف می شود.

رفیع در خصوص تفاهم صورت گرفته  میان شهرداری و آموزش و پرورش گفت: ارتباط با آموزش و پرورش، در حوزه های متعددی چون " توسعه و احداث مدارس " ، "بهسازی مدارس "  و " اقدامات آموزشی " است .  یکی از اقدامات اخیر معاونت اجتماعی و فرهنگی توجه به ارتقا فرهنگ شهروندی، تحت عنوان یک ماده درسی و ارائه آن از طریق نظام آموزشی رسمی کشورمان  در مدارس است .

وی در ادامه افزود: تا کنون بخشی از اعتبارات که برای اقدامات آموزشی در مدارس در نظر گرفته شده ، در قالب طرح هایی نظیر "شهردار مدرسه " به مصرف رسیده است که در آن دانش آموزان با مباحث و مسائل آموزش شهروندی آشنا می شوند.

رفیع با اشاره به نقش به سزایی که آموزش های پایه در مدارس می تواند در ارتقا سطح آگاهی جامعه ایفا کند گفت: ریشه بسیاری از رفتارهای نابه هنجار ترافیکی امروز شهر تهران، به فقدان آموزش های لازم در زمینه شکل گیری شخصیت و عادات ترافیکی شهروندان در گذشته بر می گردد. اگر افراد آموزش های شهروندی را از کودکی در نظام آموزشی  خود داشتند، امروز شاهد فرهنگ ترافیکی مناسب  و رعایت قوانین و مقررات به شکل بهتری بودیم.

وی در ادامه گفت: زمینه و بستر لازم  برای آموزش دانش آموزان با توجه به ضرورت هایی که در زندگی شهری امروز احساس می شود، از طریق این تفاهم نامه با آموزش و پرورش فراهم می آید.

دکتر رفیع در خاتمه گفت: در راستای تفاهمی که با آموزش و پرورش انجام شده است ، 44 مدرسه قرار است با مدیریت هیات امنایی فعالیت خود را با درنظر گرفتن آموزش های مربوط به فرهنگ شهری ، محیط زیست شهری ، فرهنگ ترافیک و آموزش های شهروندی به اجرا درآورد. تاسیس این مدارس با همکاری شهرداری تهران و آموزش و پرورش را می توان نقطه شروع مناسبی برای وارد کردن مباحث آموزش شهروندی در نظام آموزشی رسمی کشور دانست.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: