جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 29 مرداد 1393     
نصب فیلتر دوده در اتوبوس های شرکت واحد، جهت کاهش الودگی هوا

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ، مدیرروابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، گفت: در سال گذشته شهروندان تهرانی 160 روز هوای ناسالم استنشاق کرده اند که میزان بسیار بالایی است ، در صورتی که طبق استانداردی که از نظر سازمان بهداشت جهانی مورد تایید است ، تنها می بایست یک روز در سال از حد استاندارد فراتر رود.

بسطامی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: استاندارد سالانه ذرات معلق کوچکتر از 2/5 میکرون در طول سال همواره بالاتر از حد استاندارد بوده و این مسئله یک فاجعه است.اطلاعاتی که شرکت کنترل کیفیت هوا به شهروندان می دهداین است که ، به طور مثال یک روز شاخص کیفیت هوا بالاتر از حد مجاز است ، این آمار برای کسانی است که قصد دارند تنها یک روز به عنوان مسافر و گذری در تهران باشند بی خطراست، اما افرادی که به طور دائم در این شهر زندگی می کنند در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند که بیماری های متعدد ، افزایش میزان ابتلا به سرطان خون و کاهش ایمنی بدن ، از اثرات در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن به طور مستمر و طولانی خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: ذرات معلق کوچکتر از 2/5 میکرون دو منشا اصلی دارند.ابتدا منشا طبیعی ریزگردها که کیفیت هوایی که شاهد آن هستیم به علت ورود این ریزگردها از محیط های اطراف شهر به تهران است. بدن قابلیت دفاعی نسبت به این ریزگردهای طبیعی را داراست.این ریزگردها را نمی توان کنترل کرد زیرا با وزش باد این آلودگی ها از سطح زمین بلند شده و به مناطق مسکونی منتقل می شوند. تنها اقدام مقابله ای که می توان انجام داد یک اقدام اقلیمی است .به این معنی که بخشی از آن به بروز خشکسالی و بخش دیگر به سوء مدیریت منابع آبی کشور مربوط می شود که هم اکنون ما ناظر خشک شدن حوزه های آبخیز کشور هستیم.

وی با اشاره به منشا دوم ایجاد ریز گرد ها گفت: احتراق سوخت دیزل در موتور های دیزلی عامل بعدی ایجاد ریز گردهاست که بسیار خطرناک تربوده و بدن هیچگونه قدرت مقابله ای با آن نداشته و آسیب های آن نیز به همان میزان جدی تر است.معضل اساسی در این زمینه کامیون های دود زایی است که احتراق آن ها کامل نیست و ذرات معلقی را تولید می کنند که بسیار ریز بوده و دارای ترکیبات کربن است و سرطان زایی آن ها به طور صد در صد اثبات شده است .

بسطامی خاطر نشان کرد : اقدامات اجرایی برای مقابله با این مشکل استفاده از تکنولوزی فیلتر دوده است که در حال حاضر شرکت کنترل کیفیت هوا نمونه تست آن ها را در یکی از کارخانه های خودرو ساز نصب کرده تا اثر بخشی آن مورد آزمایش قرار گیرد.اولین فیلتر های دوده ای کشوردر اتوبوس های شرکت واحد مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

وی در پایان اظهار داشت: البته این نکته حائز اهمیت است که پروژه ای که شرکت کنترل کیفیت هوا پیگیری می کند ،  این است که اتوبوس های شرکت واحد از نوعی از گازوئیل استفاده کنند که کیفیت مناسب تری نسبت به گازوئیل های مصرفی دیگر خودروهای دیزلی داشته و به همان نسبت آلودگی هوای کمتری در سطح شهر تولید کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: