جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مرداد 1393     
افزایش کشف قاچاق دارو

فارس: سردار فتح‌الله زمانیان رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری با خبرنگاران با ارائه گزارشی به اقدامات انجام شده اشاره داشت و اظهار داشت: متأسفانه مشکل ما این است که معضل قاچاق را اقتصادی می‌دانیم در صورتی که قاچاق تأثیرات دیگری در حوزه اجتماعی و فرهنگی دارد و در حوزه بیکاری استفاده از کالاهای ممنوعه و مشروبات، قاچاق تأثیرات همه جانبه‌ای خواهد داشت.

سردار زمانیان با اشاره به آنکه نیروی انتظامی در حوزه مقابله تاکنون اقداماتی انجام داده و با توجه به شرایط اهدافی را نیز برای سال جاری ترسیم کرده است، افزود: در اولویت‌های برنامه‌های ما اقلام ممنوعه و ضد فرهنگی و دارو و کالاهای دخانی است.

وی از دیگر اهداف را فعالیت‌های اطلاعاتی در جهت شناسایی باندها و شبکه‌های قاچاق و ریشه‌یابی جریان‌ها دانست و گفت: ما بیشتر به دنبال جریانی عمل می‌کنیم تا بتوانیم هدایتگران قاچاق را رصد کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: امسال ما به دنبال پرونده‌هایی هستیم که ارزش ریالی‌شان بالاتر از 5 میلیارد ریال باشد و این هدف جزو کارهای بزرگ ما محسوب می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی توسعه و ارتقاء سطح آموزش را از اهداف و برنامه‌های پیش رو دانست و گفت: توسعه روابط کلیدی با دستگاه‌ها و سایر قسمت‌های نیروی انتظامی، استفاده از امکانات، بهره‌جویی از تجربیات بازنشستگان و بکارگیری تجربه جدید در حوزه پیشگیری جرم از جمله برنامه‌های پلیس مبارزه با کالا و ارز است.

وی به 14 مرحله طرح‌های اساسی اشاره کرد و افزود: بخشی از این طرح‌ها به کالاهای گمرکی و قاچاق، کالاهای ممنوعه، قاچاق فرآورده‌های نفتی و قسمتی نیز به طرح مبارزه با مواد محترقه معطوف می‌شود که البته مورد اخیر در 3 ماهه چهارم سال مطرح می‌شود؛ البته بر اساس نوع جرم و جغرافیای جرم نیز طرح‌های منطقه‌ای را خواهیم داشت.

سردار زمانیان گفت: افرادی که سابقه قاچاق دارند همواره کنترل می‌شوند تا دوباره به چرخه قاچاق برنگشته باشند.

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح استان‌ها و مراکز اشاره کرد و گفت: در بحث پیگیری مبارزه با قانون قاچاق نواقصی وجود داشت که با نشست‌های تخصصی این نقایص احصاء شد.

وی به راه‌اندازی سامانه پیامک کنترل ترانزیت و حمل کالا اشاره کرد و گفت: مهمتری مشکل ما جعل اسناد و استفاده چند باره از اسناد بود که به راه‌اندازی این پیامک کمک شایانی به ما شد. همچنین در این سامانه کنترل ترانزیت هم وجود دارد و بخشی از موانع و مشکلات که زمینه‌ شکل‌گیری قاچاق در حوزه حمل و نقل هستند با این سامانه حل می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عملکرد آماری این پلیس پرداخت و گفت: طی 4 ماه گذشته در حوزه کشفیات رشد 68 درصدی نسبت به سال گذشته وجود داشته است و ارزش ریالی کشفیات 559 میلیارد تومان بوده است.

این مقام ارشد انتظامی تعداد کل پرونده‌هایی را که در این 4 ماهه مورد بررسی قرار گرفته‌اند 29 هزار و 600 پرونده عنوان کرد و افزود: در این رابطه 32 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: 95 فقره پرونده هر کدام دارای ارزش ریالی بالای 5 میلیارد ریال، 472 فقره ارزش ریالی یک میلیارد تا 5 میلیارد و بقیه پرونده‌ها نیز دارای ارزش ریالی یک میلیون تا صد میلیون تومان بوده‌اند.

سردار زمانیان کشفیات سوخت را بالغ بر30 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: بیشتر سوخت قاچاق، گازوئیل است که در این زمینه 3 هزار و 917 نفر دستگیر شده‌اند و درصد کشف قاچاق سوخت رشد 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: معمولا قاچاق در مرزها به صورت قاچاق سوخت و بیشتر در مناطق جنوبی، غربی و جنوب شرقی کشور است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در موضوع دارو امسال چیزی حدود 70 میلیون قلم انواع دارو کشف شد که بالای 300 درصد افزایش کشف داشته‌ایم که نوع داروها معمولا داروهای لاغری، رژیمی، نیروزا، محرک‌های جنسی، سقط جنین و کلا داروهایی است که ممنوعیت عرضه دارند.

این مقام ارشد انتظامی تعداد کشفیات قاچاق سیگار را 134 میلیون نخ عنوان کرد و افزود: در این زمینه 996 نفر دستگیر شده‌اند که 16 درصد افزایش کشف داشته‌ایم.

وی به بحث قاچاق پرداخت و مبارزه با قاچاق را مأموریتی دانست که باید سایر حوزه‌های درگیر و سازمان‌ها نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند و مبارزه با قاچاق جز همکاری سازمانی و اطلاع‌رسانی به دست نمی‌آید.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در موضوع مبارزه با قاچاق 5 موضوع دخیل است که عبارتند از سیاست‌گذاری و تولید، تولید‌کنندگان (کیفیت و قیمت)، مقابله (سرعت و دقت)، مجازات (سرعت و بازدارندگی) و مصرف‌کنندگان.

سردار زمانیان در پاسخ به سؤالی درباره یقه سفیدها گفت: تا قبل از قانون جدید بحث قاچاق فقط یک تخلف بود تا جرم و قاچاقچی با پرداخت جریمه مالی هیچ مجازاتی نداشت اما اکنون در قانون جدید مجازات‌ها، قاچاق هم جریمه بالا دارد، هم حبس و در بعضی موارد شلاق و اگر تکرار شود به جرائم سازمان یافته تبدیل می‌شود؛ فرق نمی‌کند چه کسی پشت این جریان‌ها باشد در صورت دستگیری مجازات می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسش فارس در مورد بازه زمانی اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از اواخر سال گذشته شروع شده و از امسال رسما اجرایی می‌شود.

وی عوامل دخیل در قاچاق سوخت را فاصله قیمت سوخت با کشورهای همسایه دانست و گفت: در ترکیه سوخت گازوئیل 6- 7 هزار تومان قیمت دارد پس برای قاچاقچی می‌ارزد و تا مادامی که اختلاف قیمت هست قاچاق نیز هست.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: سهمیه سوخت مازاد مصرف است که قاچاق می‌شود و باید  کنترل بیشتری در زمینه سوخت اعمال شود.

سردار زمانیان به قاچاق سیگار اشاره داشت و گفت: بر اساس آمار شرکت دخانیات سالیانه 62 میلیارد نخ مصرف سیگار است که چیزی حدود 48 میلیارد نخ یا تولید داخل است یا مشارکتی تأمین می‌شود که بدین ترتیب 14 میلیارد نخ خلاء تولید و ورود داریم که با قاچاق تأمین می‌شود که از طریق مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود؛ بخشی از ترانزیت سیگار عراق نیز از ایران انجام می‌شود.

وی به قاچاق خودرو پرداخت و گفت: قاچاق خودرو به دو صورت انجام می‌شود، خودروهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند و خودروهایی که به صورت پلاک موقت داخل کشور شده و خارج نمی‌شود؛ عمده خودروهای قاچاق از دسته دوم هستند که در این زمینه 125 دستگاه خودروی قاچاق کشف شده است که هم خودرو ضبط می‌شود و هم جریمه اعمال می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: